Vad körde ni för moppe?

Körde en K50 i kanske 2-3 månader sen så sålde jag den och pengarna för den fick betala mitt A1 kort och köpte mig en Yamaha TZR 125 istället.
 
Puch Montana, halvmåne, Bing jordfräsförgasare, tom luftburk och annan dämpare (som inte dämpade så mycket:) )
 
Först en Java 210 (trampemoppe) Toppade säkert 29 i nedförsbacke. köpte den för 100:- =D
Sen hade jag en Suzuki K50 som hade något fel, på vintern toppade den 25, på sommaren så fick jag upp den i 45-50. Hade inte något intresse att trimma Moppen.
 
K-50 givetvis =), 60cc cylinder, 16mm gasare, 16mm insug(fifan va dyr den var!!) dubbermembran, överliggare(ett avgasrör som gick till vänster upp mot låret istället för höger runt foten, gav ingen effekt men man hördes) drevade nog 14/orginal. Gick mätaren ut (mätaren gick bara till 60km/h) och mera.
QUOTE]

Hähä låter som min första moppe, borrade dock upp insuget själv. K50 fanskapen hade ju inte insugsplatta utan "insugningskåpa".
Fick den aldrig att varva ordentligt så sålde den och skaffade mig en FS1 ratbike istället som jag hängde på Suzukiöverligget. Vill minnas att jag aldrig hade fungerande frambroms eller koppling men fan vad den gick. :huvet

Köpte mig sen en Suzuki 125 GT, så ut som en förvuxen K50 lät som en GSX1100 men gick som en traktor. :yoparty
 
Suzuki K50 76 + en 79:a med 3 kanalare, kåpa, dubbla memba, 16 fögga och överliggande :tummenupp
Drevning 14 / 36 om jag inte minns fel, hur fan jag kan komma ihåg sånt :confused:
Naturligtvis med buffalo styre :D

Det var tider det :banana. Fast det är ett tag sen nu :D
 
Jag hade först en Puch Alabama -68:a grå,sen en Puch Alabama -70:a blå. Ser ut som en skooter.Väldigt bra moppar.
 
Rieju Dracc Colorline. 50cc, större frambrev, nytt munstycke samt effektsystem! :yoparty cirka 110km/h
 
Yamaha FS1-82:a uppborrad 60cc cylle 16,5mm fugge, tok öppnade membran, Byggde om tändningen från brytare till brytarlöst från en motorsåg, shit vad den varavade :) nåt fuego system. Mt5 bakdämpare gjorde väl 95km/h om man pinade den.
 
En mustang mamba med defekt kopplingsarm (sprang igång den & crossväxlade) den höll en hel dag!
En Dakota med 60cc, drev, ställbar nål å lite sånt.. mumma kanske 65 70 km/h?
Hade en 125 2 taktare GT125 2 cyl..mycket rolig när den funkade!
 
hej,

Började med en Casal. som är nån portugisisk Zündapp-kopia. Den var ett offer för stöld och slaktning så det var inte mycket som fanns på den när jag fick den för 100:- eller så :)

Min andra var en gul Yamaha FS1 från 1975 tror jag. Samma stripe:ning som på 50th jubileumet. 60cc, 16.5mm förgasare. Dragen plugg och glasfiber reeds. Originalkrök, Micron ljuddämpare med expansionskammare från en 125 DX (2 cyl) så gjorde den ca 80 km/h. Tills polisen kom.. :D

Men kul var det :)

Tror att det gör rätt mycket vilken moppe man hade för att bli märkestrogen. Kollar bara på Yamaha nu.
 
Derbi Senda R -98, 75cc, rejäla crossdäck på, rensad på blinkers och opluggad givetvis.
110 gick den väl i enligt mätaren. 85 skulle jag uppskatta själv idag :P
 
Puch Dakota, blå med bruna rostfläckar:tummenupp. Minns att jag lyckades pruta ner den några hundringar för att den saknade tankmatta och att styret var från en Compact. Fantastisk moppe som gjorde 60 knutar en bra dag med vinden i ryggen!
 
Några blev det att beta av i alla fall

* Yamaha Fs1 (luffarturbo och annat ohyfs)
* Helkama (samma som gör kylskåp :D) någon röd cross variant i 80% plast
* Aprilia sr50 Ditech -03 (dragen plugg och lite sånt...) gjorde runt 85+

Den sistnämnde är fortfarande i drift i mina hemtrakter, låg på blocket nyligt såg jag :)
 
Jag körde en handikapp moppe.Automatisk. Den gick i 35km i medvind.Började det blåsa tog det extremt lång tid hem.
 
En ILO kommer ej ihåg modell men motorn var ILO. En Komar nånting? En Huskvarna Novolette remjohan med slungkoppling. En Huskvarna 2 pet fotväxel. Plus en massa andra jag tyvärr glömt:yoparty:tummenupp
 
Last edited:
Först en Puch Tomos modell väldigt gammal och otrimmad ty som tolvåring tyckte man 30 km/h var snabbt nog!

En Crescent Compakt med handväxel, baktrimmad.

Sist en Yamaha FS1, ett riktigt mästerverk med 60cc cylinder, 17mm fugge och uppdrevad. Den var åtminstone trimmet lyckat på :)

FS1:an såldes av nån gång runt 1988...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top