Vad körde ni för moppe?

Moppetiden var så jäkla kul :) hade zundapp som favorit , helst skulle det vara ks 100 motor ,fast min var spräckt i blocket framför framdrevet o det lagades med plastic pudding, så där heltätt blev det ju aldrig,

Inte undra på att man utvecklade polisnoja som satt i flera år,Hade aldrig en otrimmad moppe , moppetiden blev lång då det var ett bra transportmedel
Åkte tiom till körskolan på trimmad zundapp ,med springstart kommer jag så väl ihåg ,skämdes när körläraen stod o glodde när jag skulle åka hem efter körpass. när jag tog bilkort ,nåt lämp till till lätt mc blev det ju aldrig,

:tummenupp
http://www.blocket.se/li?ca=9_s&th=1&q=ks+100&cg=0&w=3
http://www.blocket.se/li?ca=9_s&th=1&q=ks100&cg=0&w=3

Bifogat

• ks100.jpg
    ks100.jpg
    61.3 KB · Visningar: 118
Jag körde en Suzuki PV-50 importerad från Finland 1991. Var lite som en protest över de jättelika, ack så populära, DT-50 och MT-5'or som man blåste förbi i ett nafs...

Bifogat

• 1991_PV50_black_450.jpg
    1991_PV50_black_450.jpg
    18.8 KB · Visningar: 80
Jag hade 3st mopeder, en Yamaha Slider -00, en Derbi GP1 -06 och en Aprilia SX50 -07. Aprilian va inte lite nådig kan jag säga :näsblod

För att vara moppe då :tummenupp

Compact i olika skepnader i början på 70-talet.
Minns att full tank, ett paket Glenn och tändstickor gav växel tillbaka på en "blåvinge" (en tia för er ungdomar).:yoparty

hade en sån där gulblå CH racing wsm racing replica -05 (tufft namn jag vet, tror det var så den kallades).

man var ju kung på moppeparkeringen utanför högstadiet på den tiden.

Helt underbar moppe, chassit, fjädringen, motorn... underbar ^_^

Självkörde man en Honda MT5. Underbaraste moppen som finns. En riktig stjärna. Saknar den än idag. :)

Här är en bild från när jag sålde av den.

1. Peugeot SPX (tjejmoppe som jag lackade mattsvart...)
2. Suzuki TS50x -96 med eurokit 70 cc, malsossi 22 mm förgasare och DT effektböj... gjorde 120 med rätt drevning :tuttar

Köpte min Honda MT5 årsmod 89 våren 1996 för 6500:-
Samma moppe kostar ju idag.. lika mycket. Om inte mer.

I allafall så hade den Polini 70cc, 24mm mikuniförgasare, fem växlar och givetvis Jamarcol-dämpare och böj. Gick helt okej.

Moppe 1: Crescent Compakt -64 med motor byggd i Husqvarna Vapenfabrik:tummenupp Hade gärna haft den nu:gnissla

Moppe 2: Suka K50, portad 60cc cylle, 16mm fugge, borrat insug, planad topp, trimkrök och rensad dämp. Gjorde 65 med mig på....och 90 när den fjuniga räkan som köpte den körde:D

Mustang Mamba med stora 70cc, planad topp, Mikuni fugge, stor krök med
smatter dämpare... Gjorde 91km/h, med sned sving:D

Inte min på bilden, men jag hade en exakt lika, förutom att jag hade stockholms-styre.. :D
Mustang Cross Special 63-67 års-modell "är inte säker" :va
Kommer ej ihåg om jag ska vara ärlig... men cool är den. :yoparty

Zundap motor "eller hur fan det nu stavas.
trimmad som ett as.. :näsblod

Bifogat

• Mustang Cross Special.jpg
    Mustang Cross Special.jpg
    105.1 KB · Visningar: 74
Last edited:
Läst igenom nu och det är inte så värst många som haft riktiga moppar ser jag :-)
Japanskt skräp existerade inte ens när jag var moppe-gammal.
Då var det Dappe eller Puch som gällde..själv har jag haft en hel drös med moppar...och har alltjämt fortfarande ett par.
Givetvis på Zundappar..en i renoveringsstadie och en som e färdig.
Den finns det lite info om i "mitt garage" här.

Hade en Yamaha Fs1 med dragen plugg och drevning som jag straffade syndigt varje gång. Körde den utan koppling i ett års tid utan problem :yoparty

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back