Vad körde du för moped när du var i moppeåldern?

Crescent Compact 2växlad med handväxel!
60cc och större förgasare men sopslut i lagren.

Det höll jag på att glömma, jag hade ju en sån först. På min satt det en Huskvarna-motor, vad satt det på din?
 
- Sådär gjorde vi med en annan polares Gilera-topp...hantverk när det är som bäst :hihi

Jag fuskade genom att sätta fast tändstiftet i en elektrisk borrmaskin och lät det driva runt hela toppen mot golvet. Förvånansvärt nog avlöpte det helt utan andra problem än att golvet blev ganska missfärgat.
Idag hade jag kanske valt en annan metod...
 
J
Idag hade jag kanske valt en annan metod...

- Really? :D

Jo visst var det fusk med borrmaskinen. Vi fick gnida o skrapa mot ett verkstadsgolv o hoppades på att topplockspackningen var tillräckligt förlåtande för diverse grus o metallspån.
 
4. Suzuki (som var 4-växlad med ettan uppåt. Trött men jämn i registret)

Nu minns du fel... Suzuki hade (liksom andra japaner vid denna tid, tex Honda Monkey/Dax etc) alla växlar åt samma håll, i Suzukis fall nedåt. Yamaha DT hade tex alla uppåt.
 
Honda MT-5 -89:a.

Autisa 65cc, Mikuni 16(,5?)mm förgasare, Jamarcol effektsystem hela vägen, K&N luftfilter, originaldrevning 15-45.

Gick inte så fort med tanke på trimmet, möjligen 80 km/h, men den hade ett jävla acc. Blev sned i svingen med tiden.


Those were the days...:kär

Originaldrevning var 12-45. Max drevning var 17-35, och med sådan drevning borde din ha fixat en bit över 100 km/h skulle jag tro.
 
Nu minns du fel... Suzuki hade (liksom andra japaner vid denna tid, tex Honda Monkey/Dax etc) alla växlar åt samma håll, i Suzukis fall nedåt. Yamaha DT hade tex alla uppåt.

- Åh fan..jag som hade för mig att jag tyckte den hojens första växel låg så fel på kompisens Sukke. Nåväl, jag böjer mig för expertisen : )
 
Under en period körde jag en Kreidler Cross, men växellänkaget var konstruerat av någon med bisarr humor, tveksam känsla för mekaniskt slitage och sadistisk läggning vilket gjorde att jag fick montera pedalen på "fel" axel så jag petade framåt för att växla till ettan och bakåt för tvåan och trean.
http://rosebackenscykelomotor.se/wrom/florett_3v_04a.jpg
 
Honda MT5 med 65cc cylinder, effektkrök, 16mm insug och 17t drev fram.
Gick riktigt bra tyckte man då iaf.
 
Hondas lanndsvägsmoppe MB50 var mitt vapen i puberteten. Varvräknare, comstarfälgar och skivbroms med stålspunnen slang imponerande på polarna :Bugar. Började med femhalva, 16.5 mikuni och effektsystem men senare blev det 65cc 20mm mikuni vilket gav rätt trevliga prestanda. Toppade väl strax under 100. Härliga minnen:tummenupp Men fan vad man frös på vintern!
 
Jag fuskade genom att sätta fast tändstiftet i en elektrisk borrmaskin och lät det driva runt hela toppen mot golvet. Förvånansvärt nog avlöpte det helt utan andra problem än att golvet blev ganska missfärgat.
Idag hade jag kanske valt en annan metod...

Vi cyklade fram och tillbaka genom en tunnel under motorvägen hållande toppen mot betongväggen. Även jag skulle valt en annan metod idag.
 
Crescent Compact 2växlad med handväxel!

Sån hade jag också när jag var 14 :rock
Den var nog lite bonnatrimmad, men ingen raket. Hängde med modernare otrimmade moppar.
Har många varma minnen från den :)

Sen hade jag en Honda MT5 när jag var 15, med trimkrök, reedventiler i glasfiber, och 65cc-cylinder som satt på ibland. Gick nått så in i helvete med trimmet! Rätt drevad kunde jag ligga i typ 75 km/h upp för en lång backe utan att den sackade. Det kom en gång en stöddig kille med en Peugeot Speedfight (trimmad) som folk menade att det var den snabbaste moppen i byn. Han blev ganska stekt i ett race upp för samma långa backe :)
 
Puch Dakota från 1977.
Pluggen ur, drevad, effektkrök + ljuddämpare, jackad kolv och borrad förgasare.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Last edited:
MCB E-typ från 70-talet nån gång. Ärvd av brorsan.
60cc och 17mm fugge var det största som gick att få.
Toppade 50 när den varvade ur. Gick inte sätta dit större framdrev eller hitta mindre bakdrev.
Ingen vidare väghållning, men den var ganska driftsäker.

Numera kör jag kinesiska fyrtaktare. Bättre på det mesta.
 
Började med en DBS panter med en risig Sachs motor när jag var 14, minns att det var ett elände att få växlarna att fungera riktigt.

Sen gick det vidare till en MT5 89a, den var bara några år gammal när jag köpte den.
Självklart var den svart/gul och inte den mer vanliga röd/vita

Fyfan vad gammal man känner sig:crash
 
Last edited:
En Yamaha DT. Har för mig att det var en -88 köpte den när den var ett år gammal hade sommarjobbat o sparat många år.

Jag kommer ihåg att jag ville ha en svart /röd men hittade ingen så det blev en blå.

Toppade ca 60 knyck.

Faan va gammal man börjar bli är snart 30 år sedan
 
En Yamaha SS typ -75/76, helt otrimmad gjorde 55-60 enligt mätaren, vad det var i verkligheten har jag ingen aning om men den hängde med de andra. Har den kvar.

Samma färg som min
Yamaha SS.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top