Vad kör tomten för hoj??

Vad kör tomten för hoj??


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Nu börjar det närma sig julafton eller som de äkta tvåhjulsfanatiker brukar säga "hjulafton" och då väcks det alltid frågan: vad kör egentligen tomten med för hoj?

Då vi går in i ett nytt årtionde där det fria ordet blir mer och mer obehagligt så har jag bifogat en 15-alternativs poll, det ni, årets julklapp 2019 woooow!
 
Sur & grinig började jag min julledighet med flunsan och nybliven träningsvärk i mellangärdet - därav "kränkt kan du va själv!" Rätt färg på hojen har jag iaf! :tomten
 
Vadå tror ni på tomten eller...Trollololololol

Nej men jag tror tomten har typ världen största samling hojar, han kan nog välja och vraka. Jag har haft en ny hoj överst på önskelistan i flera år men tomten har liksom inte hållt sin del av avtalet och levererat. Ger mig fan på att alla dessa står i det där garaget på nordpolen.
 
Last edited:
För en sådär trettio år sedan hade Yamaha en slogan till sina snöskotrar - "om tomten körde Yamaha så skulle det vara jul i november"...Yamaha snöskotrar har sedan dess blivit en icke-faktor på snöskotermarknaden, men det kanske fortrarande stämmer på deras hojar...?
 
Varför måste vi vänta till 2020-12-30 för att få veta?
 
För en sådär trettio år sedan hade Yamaha en slogan till sina snöskotrar - "om tomten körde Yamaha så skulle det vara jul i november"...Yamaha snöskotrar har sedan dess blivit en icke-faktor på snöskotermarknaden, men det kanske fortrarande stämmer på deras hojar...?

Körde han inte dessutom en CF300?


Du är bara sur för att de inte går sönder hela tiden. ;)


Buy quality, cry once
 
Jag vill minnas att den slogan kom från någon slags utlottning där deltagarna skulle hitta på en slogan...? Kan ha varit så tidigt som när den ursprungliga Vikingen kom...?

(jag äger fortfarande ett antal Yamaha snöskotrar, dock ingen nyare än 1993...)
 
Kan absolut stämma, men tomten kom ju inte med vettiga mattor till Yamaha förrän 2013 så det var nog ett snabbinhopp...


Buy quality, cry once
 
Varför måste vi vänta till 2020-12-30 för att få veta?

Se på klockslaget. Tråden startades 00:38 i natt. TS hade nog suttit uppe för länge och smakat för mycket på glöggen.

Då är det lätt att räkna fel på ett år och en vecka. :D
 
En PK-tomte kör naturligtvis BMW:fakta
Säcken innehåller klappar från tragigkverket.
Ex farthållare 80km, en bit vajerräcke och en fartkamera:3freak:3freak
 
Byggs inte yamaha av arktikcatt? Vet att yamaha inte har egna chassie längre.

Jodå det har de. Det är bara Viper och Sidewinder samt en hiskelig skitful arbetstourer som är dekaltrimmade AC med Yamahamotorer.

Apex, RS Venture/Viking, Phazer, Venture Lite/MP och Viking 540 osv är japanska och har fungerande elsystem även efter första säsongen.


Buy quality, cry once
 
Jodå det har de. Det är bara Viper och Sidewinder samt en hiskelig skitful arbetstourer som är dekaltrimmade AC med Yamahamotorer.

Vilket betyder att ungefär 95% av Yamahas nyförsäljning är dekaltrimmade Arctic Cat...alltså säkert ett tjugotal skotrar i hela Sverige bara i år...

Min tolkning av Yamaha och snöskoter,

Yamaha hade något riktigt bra på gång under tidigt tvåtusental i och med introduktionen av motorcykelbaserade högpresterande fyrtaktsmotorer. Motorerna var riktigt bra och kunde med lätthet ha tagit över hela marknaden, men tyvärr tappade man bollen totalt med usla, tunga och ändå inte särskilt hållbara chassien och - om möjligt - ännu märkligare modellprogram med total avsaknad av utveckling år från år.

Fem till tio år sedan var man fortfarande en faktor på lössnömarknaden främst på grund av möjligheten att bygga tre- till femhundra hästars turbomonster. Detta segment är dock på stadig nedgång då chassina blir frånsprungna mer och mer för varje år som går av konkurrenter som faktiskt driver utvecklingen i en riktning som kunderna vill ha. Dagens lössnöåkning är helt och hållet inriktad på agilitet och manövrerbarhet i tät terräng och där är Yamaha helt enkelt inte en faktor. Liknelsen Hayabusa på en bana avsedd för supermotard är slående och utvecklingen av Yamahas försäljningssiffror vittnar om att jag knappast har fel.

Sedan 2014-2015 någon gång byggs övervägande delen av modellprogrammet av Arctic Cat, alltså typ det värsta som kunde hända för lojala, kvalitetsmedvetna Yamahakunder såväl som handlare. Den sista riktiga Yamahan var således den sista Apex som tillverkades och min samling har därför en ledig plats för en sådan, bredvid VMax-4:an och SRX'en, två maskiner från tider då Yamaha var Yamaha.

Angående tomten så tror jag inte att han är särskilt PK. Skägget ser väldigt ovårdat ut jämfört med den typiske hufvudstadshipstern och midjemåttet vittnar om en köttkonsumption grande. Sedan går han ju för jämna runt och kallar män, kvinnor såväl som barn för prostituerade. Det känns mer som fuckyouburnout på tidig GSX-R 1000, utan katalysator men med högljutt slipon...?
 
Till mig var det länge sen tomten kom så jag antar att han kör Aprilia eller KTM...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top