Vad hjälper skydd?

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Örebro
Hoj
GasGas EC 300 -10
Nu när MC-säsongen precis har börjat får man ofta läsa om olyckor, speciellt om man följer olyckstråden.

I artiklarna om olyckorna står det oftast hur oaktsam MC-föraren har varit och vittnen som säger att det gick "väldigt fort".

En sak som aldrig, eller nästan aldrig verkar vara av intresse är vilka skydd den olycksdrabbade hade.
Eftersom riktigt bra skyddsutrustning är en självklar del av MC-åkandet bör väl detta vara relevant, eller i alla fall leda till att fler använder sådan.
Det vill säga om det står att den har hjälpt eller inte.
För vad är mer värt att lägga pengar på?

Det jag funderar över är om ett racingställ, ett grymt ryggskydd, racinghandskar, hjälm och racingstövlar ger någon effekt vid en våldsam krash på allmän väg.

/ Oskar
 
Nu när MC-säsongen precis har börjat får man ofta läsa om olyckor, speciellt om man följer olyckstråden.

I artiklarna om olyckorna står det oftast hur oaktsam MC-föraren har varit och vittnen som säger att det gick "väldigt fort".

En sak som aldrig, eller nästan aldrig verkar vara av intresse är vilka skydd den olycksdrabbade hade.
Eftersom riktigt bra skyddsutrustning är en självklar del av MC-åkandet bör väl detta vara relevant, eller i alla fall leda till att fler använder sådan.
Det vill säga om det står att den har hjälpt eller inte.
För vad är mer värt att lägga pengar på?

Det jag funderar över är om ett racingställ, ett grymt ryggskydd, racinghandskar, hjälm och racingstövlar ger någon effekt vid en våldsam krash på allmän väg.

/ Oskar

Borde väl gå att testa om det är nån skillnad. Testa genom att bara ta sats och springa allt du kan med huvudet rakt in i en vägg, först med hjälm sen utan. Hoppa från nåt högt ställe och landa med ryggen först utan ryggskydd och sen med ryggskydd (eller tvärtom om du vill). Skinnställets vara eller inte vara borde ju kunna testas genom att släpas efter en hoj på asfalt.
Enda erfarenheten jag fått är en flygtur där jag landade på ryggen. Fick inte ens ett litet blåmärke eftersom ryggskyddet tog hela smällen. Så personligen använder jag skydd och kommer fortsätta med det. Men vid en riktigt våldsam krash finns det nog inget som skyddar, då gäller det bara att ha en otrolig tur, men det kan man tyvärr inte köpa:rolleyes:
 
Nu när MC-säsongen precis har börjat får man ofta läsa om olyckor, speciellt om man följer olyckstråden.

I artiklarna om olyckorna står det oftast hur oaktsam MC-föraren har varit och vittnen som säger att det gick "väldigt fort".

En sak som aldrig, eller nästan aldrig verkar vara av intresse är vilka skydd den olycksdrabbade hade.
Eftersom riktigt bra skyddsutrustning är en självklar del av MC-åkandet bör väl detta vara relevant, eller i alla fall leda till att fler använder sådan.
Det vill säga om det står att den har hjälpt eller inte.
För vad är mer värt att lägga pengar på?

Det jag funderar över är om ett racingställ, ett grymt ryggskydd, racinghandskar, hjälm och racingstövlar ger någon effekt vid en våldsam krash på allmän väg.

/ Oskar

Jag lowsidade med min förra hoj pga rullgrus. Hade tjejen bakpå, så det var bara att snällt sitta kvar och plöja ner cykeln i asfalten så den inte skulle få för sig att tippa över eller nåt sånt dumt - ingen chans att rulla för att "spara" kläderna, på gott och ont.
Slitspåret efter mitt styre var 20 meter långt. Jacka, byxor och handskar fick kasseras (min högerhand gled ner på styret så en del av handflatan på handsken fick sig ett tiotal meter asfaltscrubbing, armbågs och knäskydd på höger sida tappade ungefär 2/3 av materialet, och allt tyg som kom i kontakt med asfalten slets naturligtvis upp).

Personskador: ett blåmärke och ett ömt knä.

Jotack, jag fortsätter köra med skydd - det kanske inte hindrar skada om jag skulle drämma in i ett träd, men det är få situationer jag kan tänka mig där jag hellre tar konsekvenserna av brist på skydd.
 


Det jag funderar över är om ett racingställ, ett grymt ryggskydd, racinghandskar, hjälm och racingstövlar ger någon effekt vid en våldsam krash på allmän väg.

/ Oskar


Ja du har du tänkt på vad GP/Superbike killarna anser om sina skydd? Men som sagt det är inte så mkt som kan rädda dig oavsett skydd om du träffar fasta föremål såsom lyktstolpar, träd, vägräcken! Men skinn är fortfarande att föredra om man råkar besöka asfalten nån gång.
 
Ja du har du tänkt på vad GP/Superbike killarna anser om sina skydd? Men som sagt det är inte så mkt som kan rädda dig oavsett skydd om du träffar fasta föremål såsom lyktstolpar, träd, vägräcken! Men skinn är fortfarande att föredra om man råkar besöka asfalten nån gång.

Jag använder alltid riktigt bra skyddsutrustning när jag kör.
Min fråga är snarare om det är någon som har erfarenhet av en allvarlig olycka och om det då har hjälpt med rejäla skydd.
 
I de höga farter det ofta handlar om tror jag faktaskt att inte spelar någon som hellst roll. 150 knyck in i sidan på en bil så hjälper inte ens rustning från 1300-talet.
 
Håller med Palonen89 och Kiwi60.....När det kommer till fasta föremål och höga hastigheter, är det kört ändå. Därmed inte sagt att man skall köra utan skydd....90% av olyckorna är ju "milda" så med skydd klarar du dessa 90% bättre.
 
Nu när MC-säsongen precis har börjat får man ofta läsa om olyckor, speciellt om man följer olyckstråden.

I artiklarna om olyckorna står det oftast hur oaktsam MC-föraren har varit och vittnen som säger att det gick "väldigt fort".

En sak som aldrig, eller nästan aldrig verkar vara av intresse är vilka skydd den olycksdrabbade hade.
Eftersom riktigt bra skyddsutrustning är en självklar del av MC-åkandet bör väl detta vara relevant, eller i alla fall leda till att fler använder sådan.
Det vill säga om det står att den har hjälpt eller inte.
För vad är mer värt att lägga pengar på?

Det jag funderar över är om ett racingställ, ett grymt ryggskydd, racinghandskar, hjälm och racingstövlar ger någon effekt vid en våldsam krash på allmän väg.

/ Oskar

Jorå, visst hjälper det med skydd.
Jag bromsade omkull mig förra hösten. Framhjulet släppte och jag kastades i backen.
Jag rullade och gled ett antal meter på asfalten.
Min utrustning:
Skinnställ modell race med hårda skydd armbåge/knä, ryggskydd, handskar med kevlarförstärkningar över knogar, krossstövlar (kör SuperMotard) och krosshjälm.
Resultat: Kasserad hjälm och handskar. Skinnstället klarade sig pga att jag hade en krosströja över skinnstället, den blev å andra sidan helt söndersliten.
Personskador: Spricka i nyckelbenet.

Slutsats: Jag kommer aldrig att köra med mindre skydd än ovan nämnda. Jag kan inte fatta folk som slarvar med detta. Räddningspersonal och läkare var imponerade av att jag inte hade mer skador än jag hade. De kunde konstatera att skydden hade gjort vad de skulle.
 
som alla säger...skydden skyddar i lite mildare olyckor

Nja... jag har krossat vindrutan på en Volvo 740 med skallen, och knäckte A-stolpen och veckade taket med ryggen. Hjälmen var mos och ryggskyddet hade en lång och djup reva i sig. Jag kände ingenting i varken huvud eller rygg. Och jag lovar, smällen var allt annat än mild. Frontalsmäll på landsväg. Fast jag rörde mig inte speciellt fort just då men bilen körde i 100, hade han själv sagt.

EDIT: Ni som säger att skydd "bara" hjälper vid milda olyckor... har ni haft en lite värre smäll som ni inte klarat er så bra ifrån, även om ni använt bra skydd? Är allt annat, lindrigare än att skalla ett träd i 100, milt? Om ni bara kanat omkull lite lätt, säg ingenting om att det bara hjälper vid sådana olyckor.

Bra skydd är ett måste. Alltid. Pungt :tummenupp
 
Last edited:
Riktigt bra stövlar med rejält med stöd och skydd hjälper oerhört mycket. Har sett hur en rejs-stövel ser ut efter att ha hamnat under en NSB-hoj (men nu kommer jag inte ihåg om det var Micke N eller vår egen Swedie som vi plockade upp). Stöveln var bara skit, den vek ihop sig själv den togs av. Foten i stöveln klarade sig med en stukning.

Har dragit ikull med vanlig cykel vid ett tillfälle. Den axelskadan dras jag fortfarande med. Liknande ikullbromsning med mc:n 5 år senare resulterade i ny hjälm och ett nytt axelskydd.
 
Jag skulle vilja se bilder på folk som vurpat i goretex ställ, jag funderar på att skaffa ng camofärgade el liknande och ha emellanåt då man inte knäskrapar så ofta i stan :tungan :tungan

Är dock tveksam i hur pass dom skyddar dock!
 
Jag skulle vilja se bilder på folk som vurpat i goretex ställ, jag funderar på att skaffa ng camofärgade el liknande och ha emellanåt då man inte knäskrapar så ofta i stan :tungan :tungan

Är dock tveksam i hur pass dom skyddar dock!


Det beror på hur du kör. Risken att kläderna vrider sig är ju större med textil- än med skinställ; sen har du "problemet" att du garanterat måste byta kläderna om du tappar hojen med lite fart, medan lite dyrare skinnkläder ofta kan repareras.
 
Det beror på hur du kör. Risken att kläderna vrider sig är ju större med textil- än med skinställ; sen har du "problemet" att du garanterat måste byta kläderna om du tappar hojen med lite fart, medan lite dyrare skinnkläder ofta kan repareras.

Mjo det är ju det, har varit omkull med mitt ställ och det syns knappt, däremot skulle det vara skönt med ett par vidare jeans/goretex och ha på lite busrundor osv.
Men efter att ha sett ett test där dom bevisade att "vanliga" jeans håller bättre så blir man ju onekligen tveksam!
 
Mjo det är ju det, har varit omkull med mitt ställ och det syns knappt, däremot skulle det vara skönt med ett par vidare jeans/goretex och ha på lite busrundor osv.
Men efter att ha sett ett test där dom bevisade att "vanliga" jeans håller bättre så blir man ju onekligen tveksam!

Vidare kläder och bus är ingen bra kombination, tror jag.
Jag kör med goretexkläder när jag kör till och från jobbet och behöver ha "vanliga" kläder under stället, men då håller jag också marginaler enligt klädseln. :näsblod
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top