Vad heter en sån och vart hittar jag det

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Haj!

Behöver en "växelstag?"...vettefan vad det heter då jag inte hittar något.

På engelska heter det "gear linkage rod eller gear shifting rod"...

Ser ut såhär:
s-l1600.jpg

Vad heter det på svenska för sådant? behöver bara röret...
Om man vet vad det heter så finns det väl för bilar osv på biltema eller så?

Jävla skiten har fastnat på de gamla fotpinnesatsen och behöver bara staget/stavet till de nya fotpinnesatsen!

Behöver en så fort som möjligt!

En gängstång från biltema ta en rostfri så blir det snyggt och stadigt :tummenupp

Gängstång och kul-länkar.
Du kan sno ifrån gasdämpare som sitter i bakluckan på 245 745 945.
M6 brukar vara det som passar.

Annars heter kulan och skålen för vinkellänk finns på Biltema den också

Förmodligen är den högergängad och vänstergängad i varje ände för att kunna justera lätt. Är den det så går det inte med en enkel gängstång.

Beror ju på hur bråttom det är för det är ju bara att ta loss ena kulan är ju väldigt enkelt och justera längden om än den är högergängad i båda ändar.

Kanon! :tummenuppdå blir det och fixa en gängstång imorgon!

Har 2 fräscha vinkellänkar redan så blir en gängstång och på med det nya satsen!
Förstörde de gamla vinkellänkarna i samband med att jag försökte få loss stången hehehe

Tackar!:Bugar

En gängstång från biltema ta en rostfri så blir det snyggt och stadigt :tummenupp

Så lätt är det inte. Det är olika gäng i ändarna på stången på vurparens foto.
Högergäng i ena änden och vänstergäng i andra änden.
Så när man lossar låsmuttrarna kan man snurra på stången och ändra längden.
För att få önskat läge på växelpetaren.

Last edited:
köp en extra högergängad vinkellänk då också så funkar det.

För ca 100 år sedan fulmekade jag en sådan. Kapade gängstången på mitten och vände ena änden, länkade med avsedd grunka (invändiga gängor på båda sidor, gängade åt var sitt håll) som jag troligen köpte på biltema.

För ca 100 år sedan fulmekade jag en sådan. Kapade gängstången på mitten och vände ena änden, länkade med avsedd grunka (invändiga gängor på båda sidor, gängade åt var sitt håll) som jag troligen köpte på biltema.

Ehhh... du glömde steget där Harry Potter kom förbi med sin trollstav och gjorde ena delen vänstergängad...

Skickat med Tapatalk

oh fyfan...jobbigare än jag trodde:D

Får väl beställa hem från nätet.

:D Ja, vänder man sig om så kommer ju vänster hand på den sida där höger hand var.
Och det måste ju var lika lätt göra om högergäng till vänstergäng. :D

Last edited:
De där med att de är vänstergängade är ju onödigt. Oj vad svårt det är att lossa den från axeln och sen justera.

Jag körde biltema rostfri gängstång och deras kulleder när jag åkte ett tag med dynojets quickshifter och det fungerade bra. Men precisionen på dem är inte så hög, så vill man ha ett helt glappfritt länkage finns det riktiga universal att köpa

äh jag beställde en original istället. Jävla Gilles sats kommer inte med en ny stång!

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026