Vad heter det i plural?

~Settan~ skrev:
2651294 Ja, det är rätt även om det är ovanligt att folk och fä använder det. Jämför med ex. stor-större-störst
illa- värre - värst
få - färre - färst

:)

Jag brukar använda färst ibland. Då tittar folk på mig såhär: :confused: :3freak :dummer

Edit: Det är nog det ord som färst här på forumet använder av de som vi tagit upp hittils :yoparty :banana

stoffer skrev:
2651579 Jag brukar använda färst ibland. Då tittar folk på mig såhär: :confused: :3freak :dummer

Edit: Det är nog det ord som färst här på forumet använder av de som vi tagit upp hittils :yoparty :banana

Du får :dummer tillbaka på dem, för du har rätt. Kanske dags att använda ordet lite mera så det inte glöms bort!

:yoparty

Ullis skrev:
2650997 Om det har brunnit så att det inte finns kvar då? Då beror de inte på hur mycket det brunnit eller hur det brinner. Skiten e borta, gått upp i rök, askhög bara......finito. Så, vilket e rätt egentligen??

Btw- vet ni om att en finger är lika korrekt att säga som ett finger :)

Hus brinner ner - Träd brinner upp! :)

En finger, jepp.
Ett apelsin, lika ok.

Och att kex uttalas kjeks vet alla.
:lol

Ullis skrev:
2650997 Om det har brunnit så att det inte finns kvar då? Då beror de inte på hur mycket det brunnit eller hur det brinner. Skiten e borta, gått upp i rök, askhög bara......finito. Så, vilket e rätt egentligen??

Btw- vet ni om att en finger är lika korrekt att säga som ett finger :)

Var på väg att skriva ett fett inlägg att det man lärt sig i skolan skall vara sanningen,
men;

Substantiv som slutar på ET ex. husET ska benämnas ETT hus, DET huset.
ex. EN bil, DEN bilen osv...

Läste ikväll Svenska ordboken och dom har gjort sig själv arbetslösa:confused: ... ALLT går, bara nån i Sverige fortfarande använder det.

Om ett gammalt uttryck från 1800-talet fortfarande används någonstans i Sverige eller om någon hittar på nya användningsområden så är det korrekt uttal :va ...............

Man kan säga ett finger, en finger och fingern.
Inget är fel.

Om några hipphoppare säger: yomatöfackö så är det grammatisk korrekt svenska, uttal och skrift(PUNKT)

Jag har slösat bort svenskalektioner i många år...........:huvet

Last edited:
stefur skrev:
2651893 Var på väg att skriva ett fett inlägg att det man lärt sig i skolan skall vara sanningen,
men;

Substantiv som slutar på ET ex. husET ska benämnas ETT hus, DET huset.
ex. EN bil, DEN bilen osv...

Läste ikväll Svenska ordboken och dom har gjort sig själv arbetslösa:confused: ... ALLT går, bara nån i Sverige fortfarande använder det.

Om ett gammalt uttryck från 1800-talet fortfarande används någonstans i Sverige eller om någon hittar på nya användningsområden så är det korrekt uttal :va ...............

Man kan säga ett finger, en finger och fingern.
Inget är fel.

Om några hipphoppare säger: yomatöfackö så är det grammatisk korrekt svenska, uttal och skrift(PUNKT)

Jag har slösat bort svenskalektioner i många år...........:huvet
Du menar svenska.

stoooffe skrev:
2650906 Data är inte samma sak som dator. Data är information och dator är den du sitter vid.
Orden är snubblande nära men blandas ofta ihop. Data är otolkad information, dator är en maskin som kan presentera data som information.

Saxat från susning.nu

"Ordet data är ursprungligen pluralformen av det latinska ordet datum, som betyder "det givna" och avser en sifferuppgift eller ett informationskvantum. Inom datalogi (datavetenskap) används ordet ungefär som ett ämne (jord, vatten, luft) som varken har singular eller pluralform. I detta avseende används data för att beteckna all sorts information eller sifferuppgifter som hanteras maskinellt med dator eller datamaskin.

Under en tid på 1960-talet innan ordet "dator" kommit i allmänt bruk, användes ibland "en data, flera dator" som kortform av datamaskin (se detta ord). "

Jonathan. skrev:
2652266 Du glömde påpeka att han använder sig av många punkter i rad efter två meningar i sitt inlägg.
Visst, men versalsjukan sprider sig som en pest och driver mig till vansinne.

valmers skrev:
2652270 Visst, men versalsjukan sprider sig som en pest och driver mig till vansinne.

Det måste vara mångt mer irriterande med många punkter efter en mening istället för en, eller möjligtvis två för att visa en viss eftertänksamhet/undran med det man skrivit?

Se samtliga inlägg av Gabor för praktexempel.

KalleNorton skrev:
2652286 Och att det heter "svensklektioner", inte "svenskalektioner". :mattias
En norton, flera nortons? Observera att norton inte är ett namn därav "n" och inte "N". :mattias

prulle skrev:
2652295 En norton, flera nortons? Observera att norton inte är ett namn därav "n" och inte "N". :mattias
Norton är ett namn. :fakta
En Norton, flera Norton-motorcyklar (eller antivirusprogram om man är ghey). Flera Nortons tycker jag låter ganska engelskinspirerat, så det är nog fel. Tror jag.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti