Vad har ni under sadeln? (Touring)

ekas

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
hojlös
Hej SH!

Hade grandiosa (extra allt) planer att så fort jag hade lappen åka till varenda stenbumling i Europa. Efter att ha studerat vad som krävs (och kollat på Charlie Boorman's filmer) så har jag lugnat ner mig och inser att man bör bygga upp erfarenhet för att tour:a framgångsrikt.

Min plan är att till en början hålla mig inom Sverige. Första trippen i vår blir Göteborg - Skåne (och Skåne runt). En ren "Uppvisningsrunda" för släkt och vänner.

Min fråga till er som blivit stående på väggrenen är följande: I dessa rea-tider; Finns det några måsten i verktygsväg & tillbehör som jag ska (villigt!) införskaffa?
 
...ett bra vägassistansavtal. :) Och ha som rutin att gå igenom hojen regelbundet, se över drivpaket, skick på däck, bromsar och ev. dräll från fjädringen.

Ju mer jag ser över mina hojar, ju mindre råkar jag ut för sådana oförklarliga stopp. ;) När man sneglar på andras hojar, är det rätt tydligt att man hanterar dem som bilen...de servas ju på verkstad, då behöver man inte kolla mer än så...

Jag tourade t.o.r till nürburgring i somras, med gixxern välservad, och med numret till Falk i mobilen... :crash
 
Ett paket kondomer?

Vad förväntar du dig få plats med under sadeln? En mobil, kontanter och kort klarar du dig fint med i Sverige. Ett reservdäck ryms inte, möjligen en slang och krängningskit men jag tror du kör slanglöst.
 
Ett "nödpluggningspaket för punka" med en liten gaspatron. Sedan är det överfullt:huvet
 
Jag har verktygen som följde med hojen, de räcker rätt långt. Sedan har jag ett punkalagningskit och ett skivbromslås, samt en sidostödsskiva för när man måste stanna på grusplaner eller gräsmattor utan bärighet.
Övrig packning åker i sidoväskor (där jag brukar ha kedjespray, en wettextrasa och ett par uppsättningar kläder och ett par vanliga skor och regnställ).
En någorlunda modern hoj har inga större problem med att klara av en rejäl touringresa. Se till att däck och drivpaket är färska när du ger dig av, och att allt annat är i bra skick så är det nog snarare du som förare som är mest sliten när du parkerar hojen hemma igen. ;)
 
leatherman, första hjälpen, silvertejp, ståltråd och buntband. kanske inte just under sadeln men det har jag med mig i skogen och på vägen =)
sen självklart originalverktygen
 
Försvarets förband, ett lås, wire och en aluplatta att ha under stödet.
Jo och en extra H4 lampa. Annars inget extra. Borde kanske ha en reflexväst där under?
 
Det har inte gått in så mycket under sadeln mer än originalverktygen. Så i tankväskan för mina turer på 200 till 300 mil till Norlland lättåtkomligt Kedjespray. Batteriladdare, skivbromslås, kapell (köp Biltemas största så kanske du kan ställa ett eller båda hjulen på kapellet) diverse verktyg för att spänna kedjan, t.ex. hylsa till bakaxelmuttern. I en packpåse momentnyckel
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/
för bakaxelmuttern. Som jag drar med 2/3 av angivet moment för gängan är så oljig.
Det som behövts är batteriladdaren, kapellet: Suzukin gick inte igång efter 24 timmar i ösregn. Batteriladdaren och kapellet, löste problemet. Kedjespray. Prylar för att spänna kedjan. Och olja för Suzukin drog ca 1,5dl/100mil. Så sista sommaren hade jag med 0,5liter olja i en petflaska. För att slippa köpa 1liter 10W-40 i nån mack. Triumphen drar 0dl/100mil olja. Så sånt här varierar med hoj.
 
Punkalagningskit och reservlampa till halv/helljus. Är det krångligare saker än så har man en bra assistansförsäkring som ingår i helförsäkringen. Gissar att TS är försäkrad hos antingen IF eller Svedea med sin BMW och bägge dom vet jag har utmärkta villkor på assistansen.
 
Jag har med mig original verktygssats, extra säkringar, vinylhandskar så man slipper kladda ner sig, mekhandbok i mobilen, fällkniv, ficklampa/liten pannlampa och kedjespray. Hittills har jag alltid kommit hem igen :)

Jag brukar ha med såna där finnäsdukar i en liten filmburk också, så att jag kan göra rent visiret utan att riskera att repa det.
 
originalverktyg, lås med larm i, stödplatta och sen är det fullt. Kör man suzuki behöver man inte mer :banana
 
Vad väl förberedda ni verkar vara. En fundering i sammanhanget, hur ofta har ni behövt använda er av verktygen, säkringar, glödlampor etc?
 
Multiverktyg, platta för stödet, lås och strajps
 
Jag brukar tänka att har jag inga reservdelar med mig behöver jag inga verktyg. Alltså, om jag skall byta glödlampa eller en säkring, behöver jag mer än en mejsel?

Guson
 
Första förband, punkalagning, kedjesmörj och originalverktygen. Händer nåt värre så blir det bärgare.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top