Vad har ni under sadeln? (Touring)

Vill du ha erfarenhet så är det bara att ge sig ut på Europaresan på en gång, det är väl egentligen ingen större skillnad att åka runt i Sverige mot att åka runt i Europa.
Jag har haft med mig verktyg och punkalagning (snörplugg) vilket var mycket uppskattat av några tyska turister som hade fått punka på sin hyrscooter.
Visst är det nån del som har trillat av och nån kylare som börjat läcka men sånt går oftast att lösa på vägen. Större delen av Europa är ganska tätbefolkat så det brukar inte vara nåt problem att hitta hjälp.

Kolla så att försäkringen täcker assistans om allt ändå skulle skita sig
 
Vad väl förberedda ni verkar vara. En fundering i sammanhanget, hur ofta har ni behövt använda er av verktygen, säkringar, glödlampor etc?
Jag har fått byta soppaslang mitt i ingenstans, laga isolering på en kabel som hade nötts av mot ramen osv, det har inte behövts meckas ofta, men dom gånger det har hänt har det varit väldigt trevligt att kunna lösa det.
 
Vad väl förberedda ni verkar vara. En fundering i sammanhanget, hur ofta har ni behövt använda er av verktygen, säkringar, glödlampor etc?

Säkringar en gång, men det sitter ju vid säkringarna i hojen i en därför avsedd liten reservsäkringslåda, så de räknas ju knappt. :D (Av någon underlig anledning gick säkringen helt oförhappandes, bytte den och sedan hade jag inga mer problem)
Verktygen har jag haft användning för ett par gånger, dels när skruvar vibrerat ur så de måste dras lite, hände ett par gånger på ninjans växelpinne, eller när man behöver spänna kedjan på någon bandag (vilket verkar vara favoriten att påpeka att den är felspänd.)
Praktiskt om man lägger hojen och har sån tur att inget mer går sönder, men kåporna behöver hyfsas till att ha verktygen för att fixa det med också.
Stödplattan har jag använt fantastiskt ofta, däcklagningskittet följer med mest som en talisman mot punka.

Sammanlagt har jag nog (stödplattan och låset oräknade) använt prylarna jag har med mig nånstans runt 20 ggr. Dels på mina hojar, eller på andras.
 
-2 små däckjärn, minikompressor 12v, ventilverktyg, slangkit /alt extra slang.
-Litet verktygskit innehållande lite hylsor/bits/poly etc..
-kedjelås och kedjestump.
-Buntband, najtråd, lite bultar/muttrar/skruvar, extra vajer.
-Tändsstiftnyckel, tändstift.
- Säkringar, extra framlampa + ficklampa
- tryckförband, vatten.

Säkert glömt nått.

Oftast för lite längre turer i skog o mark. Skulle jag enbart hålla mej till landsvägar finns ju faktiskt bärgare som kan nå en. O ja, faktiskt fått användning av det mesta, på mina egna hojar o andras.
 
5 extra reflexvästar, en ylletröja, ett paket extra reflexer (både vita, röda och gula i alla storlekar), 5 liters vattenflaska om hojen skulle bli smutsig, några sidendukar, 5 tuber med autosol och en extra radioantenn. Detta är allt man behöver :tummenupp
 
Säkringar en gång, men det sitter ju vid säkringarna i hojen i en därför avsedd liten reservsäkringslåda, så de räknas ju knappt. :D (Av någon underlig anledning gick säkringen helt oförhappandes, bytte den och sedan hade jag inga mer problem)
Verktygen har jag haft användning för ett par gånger, dels när skruvar vibrerat ur så de måste dras lite, hände ett par gånger på ninjans växelpinne, eller när man behöver spänna kedjan på någon bandag (vilket verkar vara favoriten att påpeka att den är felspänd.)
Praktiskt om man lägger hojen och har sån tur att inget mer går sönder, men kåporna behöver hyfsas till att ha verktygen för att fixa det med också.
Stödplattan har jag använt fantastiskt ofta, däcklagningskittet följer med mest som en talisman mot punka.

Sammanlagt har jag nog (stödplattan och låset oräknade) använt prylarna jag har med mig nånstans runt 20 ggr. Dels på mina hojar, eller på andras.

Stödplattan skall sitta fast lättåtkomligt fastsatt i ramen - har hänt mer än en gång att man kört in på en camping och insett att det inte går och fälla ut stödet och därmed inte heller kliva av.
Då man fått sitta som en idiot och fippla ur en öl ur sidoboxen, sitta på mcen och dricka upp den innan man kliver av plattar till den och använder den - och hoppas en räcker:hihi
 
En ram, motor, skruv och kabel efter behov.

Haha, jag tänkte precis säga att man inte kan gardera sig mot allt, men du hann före! :tummenupp


Enda gångerna jag behövt meka är när blinkers/backspeglar/nrplåt ska väck vid nån bankörning. Med ett 1/4-tumsskaft med 10mmhylsa och skruvskaft med stjärnbits så fick jag bort (krasch-)kåporna runt hela hojen.
 
Som maskinist (dock utan hoj atm) så hävdar jag att hajnyckeln är det bästa verktyget att ha med sig :)
 
Åker man Ducati bör man ha med sig en flaska Loctite eftersom grejor faktiskt vibrerar loss.
Eftersom en Ducati är gjord av aluminium, magnesium och kolfiber lönar det sig inte att ha med sig en magnet, däremot kan ett platina-kort vara lämpligt och en taxi-app.

Åker man Harley bör man ha en literburk Loctite eftersom grejorna vibrerar loss, men dessutom en rejäl magnet så man förhoppningsvis kan hitta några vitala delar så man tar sig hem.
Allt på en HD är gjort av järn och sålunda magnetiskt.
 
Stödplattan skall sitta fast lättåtkomligt fastsatt i ramen - har hänt mer än en gång att man kört in på en camping och insett att det inte går och fälla ut stödet och därmed inte heller kliva av.
Då man fått sitta som en idiot och fippla ur en öl ur sidoboxen, sitta på mcen och dricka upp den innan man kliver av plattar till den och använder den - och hoppas en räcker:hihi

Äsch då, det är ju lätt att hålla hojen med en hand medan man plockar fram skivan med den andra. :hihi
 
- 1l olja
- kedjespray
- punkaspray
- 1 spännband, 2-3 remmar och någon bläckfisk
- eltape
- ståltråd
- div verktyg, insex, några fasta nycklar och ett par tänger utöver den förbättrade satsen med originalverktyg
- extra handskar
- några påsar
- 1 skivbromslås
- 1 (ngt) kortad abuskätting med tillhörande lås
- lite plats över

Kan ändras efter behov och behöver inte jag så behöver nån annan. För att bättre ge en uppfattning så rymmer facket ett 6-pack samt ett par påsar nötter.

Köpte en hoj utan dessa möjligheter. Svårt att vänja sig vid.
 
Vis av erfarenhet...
Kopplingshandtag,bromshandtag,originalverktyg,punka lagningskit.
Fredrik
 
Magnus Wallner på Bike hade ett bra förslag i ett av de senaste numrena av Bike när han testade diverse multiverktyg, att ha med som komplement. Ett litet rör mes buntband i samt silvertejp, eltejp och ståltråd mm runt röret.

image.jpg

Sen är det bara att göra som du gör, kika på några dokumenterar och läs några resereportage så du inte gör de värsta rookie-misstagen. Men annars är det bara att sticka ut och köra. Kör du i Europa är Sverige alltid runt hörnet;)
 
Visa kortet och en bra assistansförsäkring typ Falck. Europa är mycket tätbefolkat och affärstid är det sällan speciellt långt till närmaste verkstad.
Original verktygssats plus en avbitare och Wallners rör för nödlagningar och våtservetter för att tvätta av sig.

Ett enkelt första förband förstår jag inte poängen med, bättre då att ha en rejäl förbandsväska i packningen.
 
Ett paket buntband och original verktygssatsen.

Sen skiftnyckel, polygrip, tång, skruvmejsel, 1/4" spärrskaft med ett par hylsor, 8-10-12-13 nycklar, extra kedjelås och kedjespray i väskan..:näsblod

Kört med stunthoj så ingen touring, men nästan allt har blivit använt under turer och på parkeringar..:tummenupp
 
Chuck Norris.. Han får plats både under sadeln, kan skrämma tillbaka oljan in i motorn och gaffelben samt kan laga en punka i farten.
 
...ett bra vägassistansavtal. :) Och ha som rutin att gå igenom hojen regelbundet, se över drivpaket, skick på däck, bromsar och ev. dräll från fjädringen.

Ju mer jag ser över mina hojar, ju mindre råkar jag ut för sådana oförklarliga stopp. ;) När man sneglar på andras hojar, är det rätt tydligt att man hanterar dem som bilen...de servas ju på verkstad, då behöver man inte kolla mer än så...

Jag tourade t.o.r till nürburgring i somras, med gixxern välservad, och med numret till Falk i mobilen... :crash

Riktigt bra tips angående vägassistans via falk, 510kr/år är ju ingenting för hjälp i hela Europa, ska tecknas ASAP. :Bugar

http://webshop.falck.com/se/privat/forsakringar/motorcykel
 
Riktigt bra tips angående vägassistans via falk, 510kr/år är ju ingenting för hjälp i hela Europa, ska tecknas ASAP. :Bugar

http://webshop.falck.com/se/privat/forsakringar/motorcykel

Annars ingår fri vägassistans i hela europa om man har Ifs märkesförsäkring (finns inte för kawa dock), eller också finns motsvarande vägassistans hos motormännen som inte heller är särskilt dyrt utöver medlemsskapet, men det ger ju andra förmåner också, se det kan man nog tjäna in rätt kvickt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top