Vad har ni fått i invaliditétsersättning????

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Fick idag besked om att folksam skulle betala mig 24180kr för bruten/stelopererad rygg (3 kotor) och en fot som aldrig mer blir sig lik + alla fula stora ärr.

Det grundar dom på medicinska handlingar (Papper) och bedömmer ivaliditetsgraden till 3%. (inte träffat någon läkare för bedömning)

Löjligt!! Advokat?!?!:mad:

Ja det hade jag aldrig gått med på. Det är bara fråga dom hur du ska gå tillväga med advokat?! Fråga om du helt enkelt kan välja en själv och han bara faktuerar dom.

Det kändes som riktigt låg ersättning. Förutsatt att du inte hade en riktigt dålig försäkring.

//Niklas
 

Nicotin

Guest
Fick idag besked om att folksam skulle betala mig 24180kr för bruten/stelopererad rygg (3 kotor) och en fot som aldrig mer blir sig lik + alla fula stora ärr.

Det grundar dom på medicinska handlingar (Papper) och bedömmer ivaliditetsgraden till 3%. (inte träffat någon läkare för bedömning)

Löjligt!! Advokat?!?!:mad:

solklart ang advokat..

http://www.legare.se/
 

noran67

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2006
Ort
huskvarna
Hoj
Thunderace
Du har blivit rövknullad.
Jag fick 140 000 för en söndersågad hand = minskad rörlighet i ett finger och dålig känsel i ett och ett halvt.
Meniskerna i båda knäna gav 70 000 (dålig affär).
Hörselskador och kaputta axlar sparar jag tills jag behöver pengar!
Samtligt är jobbrelaterat, btw.

Förresten, undrar om man kan få ersättning för att man utvecklat allergier på jobbet?
I så fall skall jag söka ersättning för mina allergier mot hårt arbete och dumma människor..

hur kunde du få 70000kr för minisken jag har opererat korsbandet har ej fått ett öre blr sjukskriven i 3månader nu.jAG OP mig i måndags
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Fick idag besked om att folksam skulle betala mig 24180kr för bruten/stelopererad rygg (3 kotor) och en fot som aldrig mer blir sig lik + alla fula stora ärr.

Det grundar dom på medicinska handlingar (Papper) och bedömmer ivaliditetsgraden till 3%. (inte träffat någon läkare för bedömning)

Löjligt!! Advokat?!?!:mad:

Täcker troligtvis inte ens ärren!
Håll fast vid behandlande läkare och be denne bedöma bedömningen. Där kan du beskriva dina besvär och komplettera i den mån det behövs. Vet ju inte vad du jobbar med, kanske inte sätter ned din arbetsförmåga men det finns ju fler parametrar. Poängterar igen, tänk långsiktigt!

Ärren brukar bedömas ett år efter op och skall bedömas av FB. Fotona tar du hos fotograf, tar en tusing som FB pröjsar. Har för mej jag hade en lapp från FB med mej så fotografen debiterar direkt. Kan gå med egna foton och FBs medgivande, men varför?

Du kan välja advokat, men denne skall godkännas av FB och det gör de i de flesta fall om det inte finns ngt graverande mot dem. Anmärkning från advokatsamfundet ex, (nån sån vill man kanske inte ha heller).
Vad är det för typ av olycka? Sorry, om det står tidigare i tråden men pallar inte leta.
Alla såna kostnader får du ut, läkare, foto, resor, porto etc förutsatt att du håller reda på kvitton, km, datum mm. Har du läst tråden? Finns mkt bra info från folk med mycket mer kunnande än jag har.
Har utgått från att det är trafikskada. Advokater/Jurister brukar kolla på ärendet kostnadsfritt, (går snabbt eftersom de är vana att bedöma sånt), tar därefter ställning till om de skall agera i ärendet. SMC tex har nån stjärnadvokat som man kan skicka sina papper till, han bedömer och ger svar på hur du bör gå vidare.

hur kunde du få 70000kr för minisken jag har opererat korsbandet har ej fått ett öre blr sjukskriven i 3månader nu.jAG OP mig i måndags

Lite tidigt kanske!!
Håll reda på dina papper och har det inte hänt när du har tjafsat i 5-6 år så kan du va upprörd. Handlar om vad man har för försäkringsskydd, arbetsrelaterat, hur många försäkringar som utfaller etc etc. It's a jungle!
 
Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Fick idag besked om att folksam skulle betala mig 24180kr för bruten/stelopererad rygg (3 kotor) och en fot som aldrig mer blir sig lik + alla fula stora ärr.

Fick 27k (hittills) för ärret på låret efter jag bröt lårbenet.
35 cm långt o ca 2 cm brett på endel ställen.

Detta är jag inte i närheten nöjd med o det är bara ärret så i ditt fall hade jag hånskrattat åt dom o frågat om dom är helt j*vla )"#%¤(U)"I¤E0)QWD()QU¤
 
Last edited:

noran67

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2006
Ort
huskvarna
Hoj
Thunderace
Täcker troligtvis inte ens ärren!
Håll fast vid behandlande läkare och be denne bedöma bedömningen. Där kan du beskriva dina besvär och komplettera i den mån det behövs. Vet ju inte vad du jobbar med, kanske inte sätter ned din arbetsförmåga men det finns ju fler parametrar. Poängterar igen, tänk långsiktigt!

Ärren brukar bedömas ett år efter op och skall bedömas av FB. Fotona tar du hos fotograf, tar en tusing som FB pröjsar. Har för mej jag hade en lapp från FB med mej så fotografen debiterar direkt. Kan gå med egna foton och FBs medgivande, men varför?

Du kan välja advokat, men denne skall godkännas av FB och det gör de i de flesta fall om det inte finns ngt graverande mot dem. Anmärkning från advokatsamfundet ex, (nån sån vill man kanske inte ha heller).
Vad är det för typ av olycka? Sorry, om det står tidigare i tråden men pallar inte leta.
Alla såna kostnader får du ut, läkare, foto, resor, porto etc förutsatt att du håller reda på kvitton, km, datum mm. Har du läst tråden? Finns mkt bra info från folk med mycket mer kunnande än jag har.
Har utgått från att det är trafikskada. Advokater/Jurister brukar kolla på ärendet kostnadsfritt, (går snabbt eftersom de är vana att bedöma sånt), tar därefter ställning till om de skall agera i ärendet. SMC tex har nån stjärnadvokat som man kan skicka sina papper till, han bedömer och ger svar på hur du bör gå vidare.



Lite tidigt kanske!!
Håll reda på dina papper och har det inte hänt när du har tjafsat i 5-6 år så kan du va upprörd. Handlar om vad man har för försäkringsskydd, arbetsrelaterat, hur många försäkringar som utfaller etc etc. It's a jungle!

jag skadade mig i mitt arbete har ett ärende hos AFA, få se om jag får nått.
mvh a
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Detta är jag inte i närheten nöjd med o det är bara ärret så i ditt fall hade jag hånskrattat åt dom o frågar dom är helt j*vla )"#%¤(U)"I¤E0)QWD()QU¤

Den attityden lär ju plocka fram samarbetsviljan och hjälpa kommunikationen, (not). Kan ju vara så att handlingarna är så knapphändigt skrivna av en stressad läkare att det utifrån dem är en relevant bedömning. Har de ens sett bilder? Kan lova att man kommer betydligt längre med att visa respekt för den individ som handlägger ärendet än att briljera med tillmälen utstötta med gutturala läten i affekt.
Vem vill du själv tillmötesgå, den som gormar och förolämpar eller den som frågar efter din kompetens och säjer att "då återkommer jag när läkaren förtydligat och kompletterat handlingarna)?
lovar att de har hört så mycket att de har ett vältränat dövöra att slå till!

jag skadade mig i mitt arbete har ett ärende hos AFA, få se om jag får nått.
mvh a

Tog reda på vad som gäller där, ska se om jag hittar det. KOmmer PM så småningom.
 
Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Den attityden lär ju plocka fram samarbetsviljan och hjälpa kommunikationen, (not). Kan ju vara så att handlingarna är så knapphändigt skrivna av en stressad läkare att det utifrån dem är en relevant bedömning. Har de ens sett bilder? Kan lova att man kommer betydligt längre med att visa respekt för den individ som handlägger ärendet än att briljera med tillmälen utstötta med gutturala läten i affekt.
Vem vill du själv tillmötesgå, den som gormar och förolämpar eller den som frågar efter din kompetens och säjer att "då återkommer jag när läkaren förtydligat och kompletterat handlingarna)?
lovar att de har hört så mycket att de har ett vältränat dövöra att slå till!

Njea hur stressad läkaren är så har jag svårt att det ska bli så snett så han får 24k för det dära.

Försäkringsbolag är bland dom värsta o ha att göra med!
Bara o anlita en advokat direkt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Njea hur stressad läkaren är så har jag svårt att det ska bli så snett så han får 24k för det dära.

Försäkringsbolag är bland dom värsta o ha att göra med!
Bara o anlita en advokat direkt.

Du missade hela min poäng totalt! Har du läst vad jag skrivit i tidigare inlägg om det här? Jag tror nåt har gått alldeles toksnett i den bedömningen men jag har iof inte sett ärren, han har inte heller beskrivit vilka besvär han har, kanske tom för tidigt att slutbedöma.
Känner folk som fått fantastiskt bra hjälp av handläggare, mkt beroende på det egna uppträdandet. Det är det du behöver fundera lite och inte vara så snar att döma ut folk som i många fall gör sitt bästa men har sina direktiv att jobba efter, ett juste bemötande hjälper!
Du kan ju också fundera över hur välvilliga FB blir om de skall pröjsa en advokat också, advokater är inte mkt bättre i det här avseendet än FB.
Jag vet hur jag hade bemött dej om du kommit till mej med den attityden, zzzzzzzzzz, va, är du kvar än, zzzzzzz
Nej, jobbar inte med försäkringar.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jag vet hur jag hade bemött dej om du kommit till mej med den attityden, zzzzzzzzzz, va, är du kvar än, zzzzzzz
Nej, jobbar inte med försäkringar.

Hade varit trevlig ända tills jag fått höra att jag skulle fått 24k.
Då skulle jag lacka o säga att en advokat får styra upp det här nu då ni uppenbarligen försöker blåsa mig Riktigt ordenligt.

Försäkringsbolag vill inte betala ut en krona mer än dom kan o beter sig oftast som svin när det kommer till kritan efter skada.

Man betalar, betalar, betalar o sen när det händer en olycka försöka dom slingra/blåsa/ge en minimalt tebax.

Litar inte bolagen helt enkelt.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Jag pajade mitt ena knä när jag körde upp i sommras.Vart f*n ska man anmäla den skadan?Ortopeden sa att jag skulle anmäla min skada till försäkringsbolaget för eventuell ersättning.Men det var ju på körskolans mc jag körde på?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag pajade mitt ena knä när jag körde upp i sommras.Vart f*n ska man anmäla den skadan?Ortopeden sa att jag skulle anmäla min skada till försäkringsbolaget för eventuell ersättning.Men det var ju på körskolans mc jag körde på?

Fordonets trafikförsäkring gäller, dvs du får gå på körskolan som har försäkrat fordonet. Det är deras försäkringar som gäller, en av anledningarna till att just köra på körskola, de skall se till att eleven är skyddad. Försäkringen är bara en av alla delar i ett mc-ägande ju.
Har du sen fler försäkringar gnm jobb, fack, skola, förening eller ren olycksfall eller fritidsförsäkring -mer pengar.


Hoppas nån rättar mej om det är några rena sakfel här!
Måste dra.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har du sen fler försäkringar gnm jobb, fack, skola, förening eller ren olycksfall eller fritidsförsäkring -mer pengar.


Hoppas nån rättar mej om det är några rena sakfel här!
Måste dra.

jupp, i mitt fall t.ex, så visade det sig att skolans försäkring faktiskt gällde,
och detta mot all förmodan.
varför skulle en försäkring av elever på skoltid och lite till (så trodde dom på skolan) gälla på en roadracingtävling på fritiden, på en helg ???

men det gjorde den när jag tvingade dom att kräva djupt i villkoren.

Kolla allt, håll koll på papper etc, ha tålamod, detta tar tid och kan vara skitjobbigt.
 
Last edited:

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
Svar på trådrubriken:

slog av överarmen precis under axeln, fick cirkulationsbrist upp till axeln efter det. Haft enorma problem med den, men den är någorlunda bra sedan ett år, men det klonkar och knakar i den, och den värker vid monotona rörelser. Fick besked om att jag är 2 % invalid igår = 24108 kr.
(Olyckan hände vid motocrosskörning. Hoppade minst sagt snett.)

Försäkringen var ungdomsolycksfallsförsäkring genom LF
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag har kollat upp det här med rättsskydd, det har jag via min hemförsäkring.
ringde bolaget och fick klart att det gäller i en rättstvist, men..
Om jag skulle anlita en advokat idag, för att förbereda och strukturera etc, så kallas det för " ombudsbiträde utom rätta", och det kunde dom inte svara på om rättsskyddet täckte, en person (för man blir ju runtkopplad lite) "tolkade det" som att det inte gällade..

Vet någon när, eller vad som som avgör när advokaten går från den ena rollen till den senare?
Är det vid en överklagan av ersättningsnivån, eller när en sådan nekas och det går vidare till tinget t.ex?

Självklart ska jag fråga advokaten, men han kan ju börja ta betalt för första ordet han säger till mig..

Erfarenheter och råd tack.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
önskar fortfarande hjälp med förra frågan.

och, idag fick jag första budet: 5%
 

makkanR1

E tillbaka
Gick med
10 May 2006
Ort
sthlm
Hoj
xt 660 -07 till salu!
jag krocka med rådjur o halvföräkrad hos o fick inget för bågen för 1 år sedan! ringde folksam igår där jag hade halvförsäkrat min retta! men dom sa att eftersom jag inte har någon hemförsäkring hos folksam så dom ersätter bara för mina kläder o hjälm! bågen va ju trafikförsäkrad i folksam! jag tyckte d va lite skumt! jag har ju fått en decimeter långt ärr i magen! stämmer det att jag inte kommer få någon ersättning? den va ju trafikförsäkrad!
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
jag krocka med rådjur o halvföräkrad hos o fick inget för bågen för 1 år sedan! ringde folksam igår där jag hade halvförsäkrat min retta! men dom sa att eftersom jag inte har någon hemförsäkring hos folksam så dom ersätter bara för mina kläder o hjälm! bågen va ju trafikförsäkrad i folksam! jag tyckte d va lite skumt! jag har ju fått en decimeter långt ärr i magen! stämmer det att jag inte kommer få någon ersättning? den va ju trafikförsäkrad!

Är det ersättning avseende ärr du tänker på?, ersättning för eve sjukhusvistelse/medicinsk invaliditet, första hjälpenersättning (om du har åkt ambulans) etc går på din sjuk- och-/eller olycksfallsförsäkring om du har en sådan.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top