Vad har handlarna för vinstmarginaler på nya motorcyklar?

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hej hej,
Sitter i snösrivorna och värmer mig med tanken på att köpa ny hoj till våren. Jag tänker nog köpa en Kawasaki 636 -13. Listpriset ligger på ca 135 tkr, så jag funderade på att försöka spela ut några handlare i stan mot varandra för att se vad man kan få bästa deal för mig. Tänker mig att det borde gå att få en del rabatt eller x-tra grejer då ny försäljningen av hojjar inte verkar nå all time high nästa år. Så vad har handlarna för marginal? Och vad har ni fått ner priset till på årets modell, alltså inte en R1 från 2010 på stockholms mcvaruhus...:rolleyes:
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tänker mig att det borde gå att få en del rabatt eller x-tra grejer då ny försäljningen av hojjar inte verkar nå all time high nästa år.

Eller så kan just det vara en anledning för dem att inte pruta... de måste ju betala för lokalerna, tror faktiskt att om det fortsätter som det gör så har de knappt några marginaler kvar inom kort.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Undrar om inte handlarna hänger här också! :D
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
På tanke på att jag kan sälja en 2012 cbr 1000rr för 135" import..å va kostar den i sverige
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett hett tips, kolla hos handlare utanför sthlm. Det är larvigt dyrt och kass service i huvudstan. Jag fick min hoj för lite styvt 30 000 mindre bara genom att köpa den i Jönköping, och servicen var den bästa jag haft på någon affär hittills. Helt klart värt resan.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tror inte du kan drömma om några större rabatter på en ny hoj eller att de ska krydda affären genom slänga med några häftiga tillbehör gratis. Snarare kanske du får lite rabatt på tillbehör och utrustning som du köper vid samma tillfälle. Hela generösa 10% eller så :hihi

Våren är ju inte heller direkt bästa tiden att pruta på senaste årsmodellen av en motorcykel. De handlare som har en hemma avvaktar nog hellre och ser om någon annan kommer in och betalar fullpris för den och de som inte har någon i lager tar nog inte hem den bara för att sälja den till ett rabatterat pris.

Men försöka går ju. Dock är väl mitt intryck av mc-säljare i allmänhet att de inte är så särskilt engagerade när det kommer till att sälja. Helst ska kunden komma krypandes på sina bara knän och ödmjukt be om ynnesten att få köpa en hoj...
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Ring några handlare och fråga, inte svårare än så, bara handla där det är billigast. Generellt är det nog enklare att pruta på utgående modeller på hösten än på nya 636an som har premiär i vår och är ordentligt hajpad i pressen just nu... Blir nog enklare att pruta på R1 hösten 2013 när Yamaha byter till radtrea och många sporthojar lär uppgraderas rejält till 2014.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Haha, klart jag fattar att handlare också surfar på sporthoj, vad skulle de annars göra mitt i vinter. Men vad spelar det för roll, har jag tappat överraskningsmomentet nu?:hihi
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
När jag köpte min S1000RR så var priset med min utrustning 186k, efter mycket snack och flera veckors "ska tänka på det" så fick jag den till slut för 178k. Så vänta dig inte att någon större prutning kommer gå hem.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
8k är ju pengar det med:fakta
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
135 för en 600a är inget konstigt, det flesta japps 600a kostar i dom valörerna.
Marginalerna är urkassa för handlarna på Jappshojar, runt 10%. Importörerna har drabbats hårt av att Yen'en är så stark mot Euro så priserna skulle egentligen behöva ligga mycket högre för alla jappshojar men då kommer dom inte sälja någon endaste hoj.

Det är antagligen ingen idé att förvänta dig något särskilt stort. Som någon skrev så är det lättare att få rabatt på t.ex. utrustning som handlas samtidigt för där har dom marginaler, än så länge.........

My 2 cent.

//Nitrous
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Hej hej,
Sitter i snösrivorna och värmer mig med tanken på att köpa ny hoj till våren. Jag tänker nog köpa en Kawasaki 636 -13. Listpriset ligger på ca 135 tkr, så jag funderade på att försöka spela ut några handlare i stan mot varandra för att se vad man kan få bästa deal för mig. Tänker mig att det borde gå att få en del rabatt eller x-tra grejer då ny försäljningen av hojjar inte verkar nå all time high nästa år. Så vad har handlarna för marginal? Och vad har ni fått ner priset till på årets modell, alltså inte en R1 från 2010 på stockholms mcvaruhus...:rolleyes:

Om du skulle överväga och vara intresserad av en 2012 års GSX-R600 NY så vet jag vart det står EN med helrätt pris.
Den står hos handlare så köp sker med garantier och allt, finansiering om så behövs.

Skicka PM om intresse.

//Nitrous
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hojarna som står ute hos en handlare kan stå som demo där importören äger hojen och butiken har 3-6 månader på sig att köpa ut demon om den inte blir såld. Därför har man inte rätt läge att pruta i början på året då det finns massor av månader och eventuella kunder till den hojen som dom tjänar bättre på. Förvänta dig bara sämre service då..

Däremot på hösten när hojen som stått i butiken får in en inte så rolig faktura för att tiden går ut får dom mera bråttom att bli av med hojen..
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Mitt tips är kolla runt lite och beställa hojen nu i vinter (om du verkligen vet vad du vill ha). Då har handlaren möjlighet att ta hem en extrahoj som han kan sälja med liten eller knappt någon vinst. Det folk inte fattar är att det kan vara bra att ha en demohoj i butiken och därför kanske man inte vill skänka bort den på försesongen...
Vill man spara pengar är det oftast bättre att köpa förra årets modell i stället med kraftig rabatt. För 99,5% av mc-åkarna spelar bara en ny modell roll vid korvkiosken. :)
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Säger nog som dom flesta lyssna med handlare utanför stan , har du kvar BMW`n lyssna med handlare som jobbar med båda Kawasaki & BMW då du kanske får en ännu bättre deal .

Gick till en KTM handlare i Sth dom ha 100k för en beggad 990smt (2011) med 1700 mil på mätarn & jag skulle få runt 50 i inbyte på hojen .

Ringde en handlare i Karlstad han ville ha 99k för en sprillans 990smt (2011) & erbjöd 79k i inbyte för min BMW . Det är STOOOR skillnad på pris & service på handlare i & utanför Sth .
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Mm, jag ska kolla lite utanför stan också, handlarna här kan ju vara lite aviga ibland. Antispinnet är väl det som är mest intressant annars hade jag köpt random 600 -12 till bra pris nu i vinter. :rolleyes:
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Ring inte runt... Åk dit och prata med dom så de ser att du faktiskt är seriös.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top