Vad har du för racingerfarenhet?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
1969, debutant Greeves Silverstone. Sprängde motorn i Anderstorp på hösten efter en inte alltför bra säsong. Topplocket, tändningen, förgasaren och inkromet i växellådan (som var separat) var allt som gick att använda.
1970, byggde in en fabriks Husqvarna 350 cc i Greeves-ramen. Vann debutant.
1971, SM på samma Husqvarna. Inte så lätt eftersom Yamaha:na hade kommit nu. Körde dock ifrån Esso Gunnarsson och gänget på deras Yammor när det var blött. Alla som kört en gammal 350 cc Yamaha förstår varför :)
1972, Yamaha TR2B. Fjolårscykel, men man kunde permanenta sig bland de 10 i toppen. Körde första VM-tävlingen mot bl a Phil Read, Agostini, Saarinen, m fl
1973, byggde om TR2B under vintern. Trimmade den ytterligare, den blev ännu mer svårkörd, fast snabb. Blev varm och sackade gentemot de vattenkylda efter några varv. Problemet fanns ej när alla körde luftkylt. Körde Imatra första gången.
1974, TZ350. Första vattenkylda hojen. "Lättkörd" relativt TR2B. Byggde ibland om den till 354cc med en vev med excentriska tappar för att köra 500 cc.
1975, ny TZ350. Lär mig nya trimknep och hojen får bättre bottendrag och lite bättre effekt. 12 eller 13 på Imatra ... kommer inte ihåg exakt ..
1976, ny TZ350, den nya ramen med monoshock. Vägegenskaper som en dröm. Missar SM med 1/10 sek pga en varvning som trängde ut mig.
1977, nya motordelar till TZ:an som en husbyggare betalar. Blir i princip en 1977 års modell. Kör Superbike med Kawasaki som jag får av Flöter. Vinner bl a 750-klassen på Kinne med min 650 Kawa.
1978, ytterligare uppdatering av Yamman. De nya innehåller inga särskilda nyheter så det funkar. Kör dels 650, dels 1000 Z1R-kawwor i Superbike. På entimmarsloppet i Karlskoga kollar jag tiderna eftersom jag kan välja vilken hoj jag vill ... Visar sig att jag kör 2.5 s fortare med 650:n eftersom Z1R:en har ett gångjärn eller nåt på mitten.
Körde under åren både SM, danska mästerskapen och norska mästerskapen. Körde i Finland flera ggr/år. De hade (har?) spännande banor där med alléer, rondeller, järnvägsövergångar, långhopp, träd där man fick vinkla upp huvudet för att inte slå i med hjälmen, vägkors med stora nivåskillnader, mm. Intressant, kul och karaktärsdanande :)
Började läsa till MScME på hösten 1978 och blev tvungen att välja, så sedan dess har jag inte kört hoj på bana.
Provade dock en Camaro-Cup-bil för ett antal år sedan på Knutstorp ... skitkul

2001
Licens
2 st race R600

2002
Alla SM/SO-tävlingar Sverige utom Midlanda. Sista rejset på 750 i R1000 efter att ha sålt 600an till gamlot i Skåne.

2003
Nästan alla SM/SO-tävlingar Sverige. Träffar fruntimmer och skjuter motorn i filler. Beslutar under hösten att inleda ett icke tidsbestämt uppehåll från rejsandet.... och säljer resterna till Gamlot i Skåne.

97: licens,träningslägret Anderstorp, några SO o SM i SP250 på en RGV250-93
98: full säsong SO + SM 250SP, Aprila RS250
99: full säsong SO + SM 250SP, Aprilia RS250
00: full säsong SO + SM 250SP, Aprila RS250
01: ngn enstaka endurance på en R6 med Chris Saeter från Norge.

Inget mer sen dess :(

Bifogat

• mantorp2.gif
    mantorp2.gif
    61.4 KB · Visningar: 72
Last edited:
1969, debutant Greeves Silverstone. Sprängde motorn i Anderstorp på hösten efter en inte alltför bra säsong. Topplocket, tändningen, förgasaren och inkromet i växellådan (som var separat) var allt som gick att använda.
1970, byggde in en fabriks Husqvarna 350 cc i Greeves-ramen. Vann debutant.
1971, SM på samma Husqvarna. Inte så lätt eftersom Yamaha:na hade kommit nu. Körde dock ifrån Esso Gunnarsson och gänget på deras Yammor när det var blött. Alla som kört en gammal 350 cc Yamaha förstår varför :)
1972, Yamaha TR2B. Fjolårscykel, men man kunde permanenta sig bland de 10 i toppen. Körde första VM-tävlingen mot bl a Phil Read, Agostini, Saarinen, m fl
1973, byggde om TR2B under vintern. Trimmade den ytterligare, den blev ännu mer svårkörd, fast snabb. Blev varm och sackade gentemot de vattenkylda efter några varv. Problemet fanns ej när alla körde luftkylt. Körde Imatra första gången.
1974, TZ350. Första vattenkylda hojen. "Lättkörd" relativt TR2B. Byggde ibland om den till 354cc med en vev med excentriska tappar för att köra 500 cc.
1975, ny TZ350. Lär mig nya trimknep och hojen får bättre bottendrag och lite bättre effekt. 12 eller 13 på Imatra ... kommer inte ihåg exakt ..
1976, ny TZ350, den nya ramen med monoshock. Vägegenskaper som en dröm. Missar SM med 1/10 sek pga en varvning som trängde ut mig.
1977, nya motordelar till TZ:an som en husbyggare betalar. Blir i princip en 1977 års modell. Kör Superbike med Kawasaki som jag får av Flöter. Vinner bl a 750-klassen på Kinne med min 650 Kawa.
1978, ytterligare uppdatering av Yamman. De nya innehåller inga särskilda nyheter så det funkar. Kör dels 650, dels 1000 Z1R-kawwor i Superbike. På entimmarsloppet i Karlskoga kollar jag tiderna eftersom jag kan välja vilken hoj jag vill ... Visar sig att jag kör 2.5 s fortare med 650:n eftersom Z1R:en har ett gångjärn eller nåt på mitten.
Körde under åren både SM, danska mästerskapen och norska mästerskapen. Körde i Finland flera ggr/år. De hade (har?) spännande banor där med alléer, rondeller, järnvägsövergångar, långhopp, träd där man fick vinkla upp huvudet för att inte slå i med hjälmen, vägkors med stora nivåskillnader, mm. Intressant, kul och karaktärsdanande :)
Började läsa till MScME på hösten 1978 och blev tvungen att välja, så sedan dess har jag inte kört hoj på bana.
Provade dock en Camaro-Cup-bil för ett antal år sedan på Knutstorp ... skitkul

Imponerande :tummenupp

Last edited:
2002 Licenstagning på Falken med Pudelrockarens gamla 600:a

2003 Enstaka B-race på min SBK Kawwa, regnmula i Torparn.

2004 Ett R-1000 race samt KM på min SBK Kawwa samt ett ERF med Augustsson & Brink där vi mulade i första böjen och slutade till sist på 24:e plats med en väldigt silvertejpad CBR600RR.

Några ERF med Metallgutten, Boxer och GUL på Da Killed Suka.

2005 KM på Knudan, vurpade i regn från en säker andraplats och mulade sönder Da Killed Suka rätt ordentligt. Da Killed Suka återuppstår med ny ram och ny 1000 cc morot, körde några ERF med Boxer & Frykmo.

Avslutade säsongen med tre brutna revben efter absol-vurpan i hornålen på Knudan.

Mekade åt Jorpes på några STCC.

2006 Träningsläger och europeiskt tvåtimmarsrace i Brno med Jorpes och Zoulfly (vi kom inte sist).

Hela ERF serien med RRacer, Zoulfly, Martinus och survalmers, topp 20 av 91 Skandinaviska team.

Mekade åt Jorpes på några STCC.

2007 Tillfälligt avbrott från racing, kommer dock att köra bana så mycket som jag hinner.

Last edited:
Vad är det för alder pa er som tar licenser och börjar tävla?

Har alltid varit intresserad av racing men aldrig haft rad. Börjar bli lite bättre nu men da känner man sig överarig (och överviktig :rolleyes: ) istället, fyller 37 i november.

Har inga ambitioner att bli Rossi men är det nagon mening? Tittar man i den här listan har ju alla jättemeriter, själv känner jag mig fortfarande oerfaren trots att jag tog MC-kort -99.

Lite tradstöld kanske men jag blir som nyfiken..

Har alltid varit intresserad av racing men aldrig haft rad. Börjar bli lite bättre nu men da känner man sig överarig (och överviktig :rolleyes: ) istället, fyller 37 i november.

Har inga ambitioner att bli Rossi men är det nagon mening? Tittar man i den här listan har ju alla jättemeriter, själv känner jag mig fortfarande oerfaren trots att jag tog MC-kort -99.

Jag köpte min första sporthoj som 21åring och fattade ganska snabbt att jag inte borde köra gata.

Jag köpte min första sporthoj som 21åring och fattade ganska snabbt att jag inte borde köra gata.

Det var ju förstandigt vilket ju visar pa en hel del gott omdöme. Kollade din profil och där star det att du är 24 nu, ung och fräsch med andra ord. Jag känner att det är 10 ar för sent det här. Far nog nöja mig med att lalla runt pa bandagar istället...:)

Det var ju förstandigt vilket ju visar pa en hel del gott omdöme. Kollade din profil och där star det att du är 24 nu, ung och fräsch med andra ord. Jag känner att det är 10 ar för sent det här. Far nog nöja mig med att lalla runt pa bandagar istället...:)

Jag är en gammal gubbe fångad i en ung kropp. Vete fan om jag har något nytta av kroppens ålder i detta fall. Äh bygg om helt till rejshoj och kommer du ner till skapliga tider är det bara att anmäla sig...

Jag är en gammal gubbe fångad i en ung kropp. Vete fan om jag har något nytta av kroppens ålder i detta fall. Äh bygg om helt till rejshoj och kommer du ner till skapliga tider är det bara att anmäla sig...

Hmmm, ska nog anmäla mig till licenstagning i alla fall till varen. Ingen kommer ihag en fegis...

Började med RR när jag fyllde 40, troligen den berömda 40 års krisen....

2003: 125 JR - Aprilia RS120 Edit: blev även Klotkung detta år med ca10 marksyningar, det är en merit om nått!
2005: ERF - GSX R600
2007: vem vet?

Kör på varanat år, snällare så

Last edited:
Välkommen i klubben :tummenupp
Fyller 36 i år, är överviktig, talanglös, småfeg men hoppas ha kul i Rookie 1000 i år :)

1994. licenstagning, kvaddade både mig själv och hojen på gatan innan jag hann till start

2001. revival, hängde med som meck åt Öjje i 125r, tog licens igen och skulle starta i r600 på sviestad, men skrotade mig själv ordentligt på kvalet.

2002. 250r några tävlingar, varken fysik eller pengar.

2003. SM och b-tävling, lite skruvande åt andra

2004. SM och B-tävling, lite skruvande åt andra

2005. SM Schysstare hoj och lite bättre ekonomi, bättre fart och riktigt roliga race, men sprängde motorn halvvägs in i säsongen, vilket ekonomin inte räckte till.

2006. meck åt berra i 250r

2007. återstår att se

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP