elwe
Att veta och kunna är inte samma sak ...
1969, debutant Greeves Silverstone. Sprängde motorn i Anderstorp på hösten efter en inte alltför bra säsong. Topplocket, tändningen, förgasaren och inkromet i växellådan (som var separat) var allt som gick att använda.
1970, byggde in en fabriks Husqvarna 350 cc i Greeves-ramen. Vann debutant.
1971, SM på samma Husqvarna. Inte så lätt eftersom Yamaha:na hade kommit nu. Körde dock ifrån Esso Gunnarsson och gänget på deras Yammor när det var blött. Alla som kört en gammal 350 cc Yamaha förstår varför
1972, Yamaha TR2B. Fjolårscykel, men man kunde permanenta sig bland de 10 i toppen. Körde första VM-tävlingen mot bl a Phil Read, Agostini, Saarinen, m fl
1973, byggde om TR2B under vintern. Trimmade den ytterligare, den blev ännu mer svårkörd, fast snabb. Blev varm och sackade gentemot de vattenkylda efter några varv. Problemet fanns ej när alla körde luftkylt. Körde Imatra första gången.
1974, TZ350. Första vattenkylda hojen. "Lättkörd" relativt TR2B. Byggde ibland om den till 354cc med en vev med excentriska tappar för att köra 500 cc.
1975, ny TZ350. Lär mig nya trimknep och hojen får bättre bottendrag och lite bättre effekt. 12 eller 13 på Imatra ... kommer inte ihåg exakt ..
1976, ny TZ350, den nya ramen med monoshock. Vägegenskaper som en dröm. Missar SM med 1/10 sek pga en varvning som trängde ut mig.
1977, nya motordelar till TZ:an som en husbyggare betalar. Blir i princip en 1977 års modell. Kör Superbike med Kawasaki som jag får av Flöter. Vinner bl a 750-klassen på Kinne med min 650 Kawa.
1978, ytterligare uppdatering av Yamman. De nya innehåller inga särskilda nyheter så det funkar. Kör dels 650, dels 1000 Z1R-kawwor i Superbike. På entimmarsloppet i Karlskoga kollar jag tiderna eftersom jag kan välja vilken hoj jag vill ... Visar sig att jag kör 2.5 s fortare med 650:n eftersom Z1R:en har ett gångjärn eller nåt på mitten.
Körde under åren både SM, danska mästerskapen och norska mästerskapen. Körde i Finland flera ggr/år. De hade (har?) spännande banor där med alléer, rondeller, järnvägsövergångar, långhopp, träd där man fick vinkla upp huvudet för att inte slå i med hjälmen, vägkors med stora nivåskillnader, mm. Intressant, kul och karaktärsdanande
Började läsa till MScME på hösten 1978 och blev tvungen att välja, så sedan dess har jag inte kört hoj på bana.
Provade dock en Camaro-Cup-bil för ett antal år sedan på Knutstorp ... skitkul
1970, byggde in en fabriks Husqvarna 350 cc i Greeves-ramen. Vann debutant.
1971, SM på samma Husqvarna. Inte så lätt eftersom Yamaha:na hade kommit nu. Körde dock ifrån Esso Gunnarsson och gänget på deras Yammor när det var blött. Alla som kört en gammal 350 cc Yamaha förstår varför

1972, Yamaha TR2B. Fjolårscykel, men man kunde permanenta sig bland de 10 i toppen. Körde första VM-tävlingen mot bl a Phil Read, Agostini, Saarinen, m fl
1973, byggde om TR2B under vintern. Trimmade den ytterligare, den blev ännu mer svårkörd, fast snabb. Blev varm och sackade gentemot de vattenkylda efter några varv. Problemet fanns ej när alla körde luftkylt. Körde Imatra första gången.
1974, TZ350. Första vattenkylda hojen. "Lättkörd" relativt TR2B. Byggde ibland om den till 354cc med en vev med excentriska tappar för att köra 500 cc.
1975, ny TZ350. Lär mig nya trimknep och hojen får bättre bottendrag och lite bättre effekt. 12 eller 13 på Imatra ... kommer inte ihåg exakt ..
1976, ny TZ350, den nya ramen med monoshock. Vägegenskaper som en dröm. Missar SM med 1/10 sek pga en varvning som trängde ut mig.
1977, nya motordelar till TZ:an som en husbyggare betalar. Blir i princip en 1977 års modell. Kör Superbike med Kawasaki som jag får av Flöter. Vinner bl a 750-klassen på Kinne med min 650 Kawa.
1978, ytterligare uppdatering av Yamman. De nya innehåller inga särskilda nyheter så det funkar. Kör dels 650, dels 1000 Z1R-kawwor i Superbike. På entimmarsloppet i Karlskoga kollar jag tiderna eftersom jag kan välja vilken hoj jag vill ... Visar sig att jag kör 2.5 s fortare med 650:n eftersom Z1R:en har ett gångjärn eller nåt på mitten.
Körde under åren både SM, danska mästerskapen och norska mästerskapen. Körde i Finland flera ggr/år. De hade (har?) spännande banor där med alléer, rondeller, järnvägsövergångar, långhopp, träd där man fick vinkla upp huvudet för att inte slå i med hjälmen, vägkors med stora nivåskillnader, mm. Intressant, kul och karaktärsdanande

Började läsa till MScME på hösten 1978 och blev tvungen att välja, så sedan dess har jag inte kört hoj på bana.
Provade dock en Camaro-Cup-bil för ett antal år sedan på Knutstorp ... skitkul