Vad har denna för funktion?

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Vad är "bandet" runt ljuddämparen och vad är den till för?
 

Bifogat

  • IMG_5192.jpg
    IMG_5192.jpg
    46.2 KB · Visningar: 273
Det är en gummislang på en slangklämma, tanken är att skydda ljuddämparen vid vurpa. Säkert nån snål enduroförare som kom på det ursprungligen.. :hihi
 
UrbanTiger skrev:
En pubisring.
Grabbar som har en sånn blir hårdare lixom :gnissla








Tanken är nog att skydda dämparen vid en vurpa :)
jag tycker tanken e god att den skyddar vid en vurpa, men gör man en 13´o clock wheelie så tror jag inte den spelar nån roll eller? den lär ändå kränga av och skadan e gjord.
 
Last edited:
Den sitter inte där för att skydda ursprungligen


Man tjänar (!) ungefär 2db med en sådan där mojäng, tar bort vibrationer som blir i väggarna på burken, som typ resonans......
 
För att utnyttja tråden lite... Vart hittar man sånna där uppsamlningskärl? Jag har sett dom på flera hojjar nu, bygger alla likadana eller finns de å köpa nånstans?
 
OlleR skrev:
För att utnyttja tråden lite... Vart hittar man sånna där uppsamlningskärl? Jag har sett dom på flera hojjar nu, bygger alla likadana eller finns de å köpa nånstans?

de flesta bygger nog själv i alla möjliga och omöjliga varianter.
ktm säljer ett litet smidigt plastkärl som ser dugligt ut annars.
 
OlleR skrev:
För att utnyttja tråden lite... Vart hittar man sånna där uppsamlningskärl? Jag har sett dom på flera hojjar nu, bygger alla likadana eller finns de å köpa nånstans?
Rita en egen. Gå till en svetsare och förklara hur du vill ha det gjort... Så gjorde jag inte speciellt dyrt.
 
Fixx skrev:
Rita en egen. Gå till en svetsare och förklara hur du vill ha det gjort... Så gjorde jag inte speciellt dyrt.
Har iofs svets hemma men ;D Man e ju lite slö :P Nämen det är ju bra å veta om den e godkänd å sådär :)
 
Last edited:
jodå.. Det är den... Min har vibrerat loss på några träningar.. så se till att den sitter ordenligt bara...
 
Nix....
3.3 Uppsamlingskärl skall finnas för uppsamling av olja, bensin och kylvätska.
Står inget om hur mycket de ska rymma. Men det har diskuterats innan

Har för mig att det är 0,5L för kylvätska
 
Fixx skrev:
Nix....
3.3 Uppsamlingskärl skall finnas för uppsamling av olja, bensin och kylvätska.
Står inget om hur mycket de ska rymma. Men det har diskuterats innan

Har för mig att det är 0,5L för kylvätska

Hmm, jag förstod inte det svaret riktigt.
Ska det finnas 3 separata kärl alltså?
1 för förgasare, 1 för kylare och 1 för vevhusventilationen?

En annan fundering, om kärlet för kylvatten är helt tätt kan det bli övertryck, eller?
 
ceasar skrev:
Hmm, jag förstod inte det svaret riktigt.
Ska det finnas 3 separata kärl alltså?
1 för förgasare, 1 för kylare och 1 för vevhusventilationen?

En annan fundering, om kärlet för kylvatten är helt tätt kan det bli övertryck, eller?

nej det räcker med ett kärl för allt, men många har två för att slippa dra antingen förgasarslangarna eller kylarevakueringen tvärs över halva hojen.
kylvattenkärlet kan vara helt tätt det gör inget.
men förgasarkärlet måste ha nån ventilation annars kan det bli konstigt i förknasaren.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top