Vad håller försäkringsbolagen på med...

Jag hade gladeligen stått för allt rep av min hoj för att få ner premien. Eller det går ju inte, FB får in mindre pengar.

Och glöm inte att jag bara trafikförsäkrar, bara för att påminna om att jag inte försvarar helförsäkringar:hihi
 
Befinner mig närmast i chock nu när millen ska försäkras - ungefär en dubbling i premie från förra året på de bolag jag har snackat med - förra året hade jag fått en R1:a för de pengarna..
 
Hur fan startar man ett försäkringsbolag?? Tänkte om jag kanske skulle öppna ett med bara sporthojar som målgrupp. Nog fan finns det pengar att tjäna, och inte fan går nuvarande försäkringsbolagen back på oss.


Absolut - starta ett försäkringsbolag med sporthojar som målgrupp. Lycka till!
 
Hur fan startar man ett försäkringsbolag?? Tänkte om jag kanske skulle öppna ett med bara sporthojar som målgrupp. Nog fan finns det pengar att tjäna, och inte fan går nuvarande försäkringsbolagen back på oss.


Absolut - starta ett försäkringsbolag med sporthojar som målgrupp. Lycka till!

Vad är problemet? Vi snackar x antal miljarder fb drar in, dom måste alltid gå med vinst,hur mycket vet jag ej, så lägger man sig några 1000 under lägsta så borde man vara i hamn?

Och nej jag ska inte starta ett fb.
 
Anledningen till att försäkringspremien är så dyr för sporthojar är ju egentligen mycket simpel. Hojarna håller för låg kvalitet!

Alla vet ju att dessa extrema hojar oftast körs av unga grabbar med ett enormt stort omdömme och att de är de mest erfarna och kompetenta förarna som existerar. (Kör man ett fordon värt 100 000 kr och bara har det trafikförsäkrad är man ju i de allra flesta fall per definition en insiktsfull individ.) Som vi alla vet så är en testostreronstinn moppedist/motorcyklist i åldern 15-25 åldern den bästa och trafiksäkraste föraren som finns. Vid högre ålder rasar sedan förarkompetensen i rask takt och detta är självklart kopplat till hormonnivån. (Gissa varför kvinnor i åldern över 40 kraschar så ofta med sina sporthojar...)

De nya cyklarna som finns idag har ju bromsar som är fullständigt värdelösa. Om vi backar 50 år så kunde ju en topphoj på den tiden vid behov bromsas från toppfart till stillastående på 75-150 meter. Dagens ynkliga konstruktioner behöver ju ofta 175->250 meter på sig för att få stopp från toppfart. (Förutsatt att de körs av en av dessa kompetenta 20-åringar då förståss!)

Dessa ynkliga bromsar är ju bara en av de många anledningarna till att var tredje R1:a blir ett försäkringsärende varje år. Med tanke på att en olycka med svår personskada lätt innebär en kostnad på 10->20 miljoner kr (som huvudsakligen betalas utifrån trafikförsäkringspremien) så tycker jag att det är helt obegripligt att ingen ekonom redan startat upp ett försäkringsbolag för alla oss stackars sporthojsförare.
 
min halvförsäkring kostar nu 7.111kr helår
kostade 7900kr halv/hel förra året.


så jag tackar för den sänkningen..:tungan
 
*LOL* Det tar aldrig slut heller...

#LOL# Haha, nä jag ger mig inte här. Varför skulle jag, visst mina ideer är inte genomtänkta för 5 öre. Men varför ska man ha det såhär? Snart blir det FTW som gäller för mig.


Jag tycker inte riktigt att jag har fått svar på frågan om varför trafikförsäkringen alltid ökar. Jag har aldrig kraschat, aldrig skadat andra el. fordon. Aldrig tagit ut en spänn på försäkringen. Vad hjälper det. Inget tydligen.
Undra varför jag känner mig rövknullad:rolleyes:

EDIT: Det är nåt riktigt fucked upp med citat funktionen i denna trååd!!
 
alla ni som gnäller om att det kostar .
SÄLJ hojen då...

börja med nån billigare hobby
 
Jag tycker inte riktigt att jag har fått svar på frågan om varför trafikförsäkringen alltid ökar. Jag har aldrig kraschat, aldrig skadat andra el. fordon. Aldrig tagit ut en spänn på försäkringen. Vad hjälper det. Inget tydligen.
Undra varför jag känner mig rövknullad:rolleyes:

EDIT: Det är nåt riktigt fucked upp med citat funktionen i denna trååd!!

Det är sjukvårdens och skyddsutrustningarnas fel att trafikförsäkringspremierna går upp!

Förr i tiden så var det en högre procentandel av de som kraschade som dog. En död hojåkare kostade inte så mycket för samhället och försäkringsbolagen. I kombination med ryggplattor m.m. så lyckas sjukvården nu dock att rädda livet på såna som garanterat skulle ha dörr för 10-15 år sedan. De kommer visserligen aldrig att kunna äta, prata och knappt tänka mer, men de kommer åtminstone att att vara vid liv tills de blir 74,3 år. Detta kostar enorma summor och trafikförsäkringen betalar för en stor del av dessa.

Så om man som motorcyklist vill vara solidarisk med sina hojåkande vänner. Strunta i säkerhetsutrustning, framförallt hjälmen!

Jag ser att du markis av magi är ett föredöme för oss alla! Alla borde vi börja köra hoj i jeans och T-shirt! Vi tackar dig och din uppvisade solidaritet med MC-kollektivet!!!
 
Last edited:
En sak som jag ALLTID har reagerat på genom åren är reparationer på hojar.

- Verkstaden lämnar en offert till försäkringsbolaget OFTAST har skaderegleraren
bara sett hojen på bild.
När det gäller bilar är det konkurens som gäller, inte bara EN verkstad lämnar offert.
- Oavsett om det är en några år gammal hoj eller en ny så ska allt återställas
till nyskick.
På bilsidan används ALLTID begagnade delar(dörrar skärmar stötfångare osv.
om det finns att få tag i, vilket det till största delen gör.


Hur det funkar Hoj vs. bil reparationer visar lite hur "sjuk" branschen är... När inte det försöks till att pressa rep-kostnader på hoj.

O försäkringtagarna som kollektiv få vacket betala för detta.
 
Jag fick brev om att min helförsäkring (brukar ha garageförsäkrat på vintern när hojen ar avställd) omformats till en helårsföräkring helförsäkring. Samtidigt har de sänkt min premie från ca 7000:- per år till 3024:- per år.

Helt sjukt. Man blir förbannad :mad:
 
Jag fick brev om att min helförsäkring (brukar ha garageförsäkrat på vintern när hojen ar avställd) omformats till en helårsföräkring helförsäkring. Samtidigt har de sänkt min premie från ca 7000:- per år till 3024:- per år.

Helt sjukt. Man blir förbannad :mad:

Lyx gubbe:mad:

:hihi :hihi :hihi

Det är sjukvårdens och skyddsutrustningarnas fel att trafikförsäkringspremierna går upp!

Förr i tiden så var det en högre procentandel av de som kraschade som dog. En död hojåkare kostade inte så mycket för samhället och försäkringsbolagen. I kombination med ryggplattor m.m. så lyckas sjukvården nu dock att rädda livet på såna som garanterat skulle ha dörr för 10-15 år sedan. De kommer visserligen aldrig att kunna äta, prata och knappt tänka mer, men de kommer åtminstone att att vara vid liv tills de blir 74,3 år. Detta kostar enorma summor och trafikförsäkringen betalar för en stor del av dessa.

Så om man som motorcyklist vill vara solidarisk med sina hojåkande vänner. Strunta i säkerhetsutrustning, framförallt hjälmen!

Jag ser att du markis av magi är ett föredöme för oss alla! Alla borde vi börja köra hoj i jeans och T-shirt! Vi tackar dig och din uppvisade solidaritet med MC-kollektivet!!!

Haha, tror du att jag kör i jeans och t-shirt på allvar?
Jag gillar knäskrap och riktigt åka. I mitt garage så kör jag väl typ 3 Kmh, men du kanske tycker att det är åt helvete, och jag behöver ett skinnställ för det?
Typisk jävla BS.

EDIT: feta problem med kvoting i den här tråden, fixa någon snälla:(
 
Last edited:
Spelar väll ingen roll vad det kostar.. Det är ju bara pengar.
 
Jojo, men var nöjd med var du får gamm-gubbe.
Theusual::D
Jo jag är nöjd förstås. Jag har haft turen att aldrig behövt utnyttja min hojförsäkring, det är väl därför de gjort den felaktiga bedömningen att jag är ofarlig.

Jag saknar en babyface-smiley när jag pratar med kaxiga 80-talister :D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top