Vad håller försäkringsbolagen på med...

Bullshit. Försäkringsbolag har också ett ansvar gentemot ägarna att leverera vinster. Vi pratar inte om Saab Automobile som går kontinuerligt med förlust och att storebror Scania pumpar in pengar. De är vinstdrivande.

Rätta mig om jag har fel, men det var ganska många år sen Scania pumpade in några pengar i Saabs biltillverkning.

Hur kan du skriva att det inte är några stora pengar i det när du i tidigare inlägg skriver att försäkringsbolagen sätter skyhöga premier för att maximera sina vinster???
Källan är årsredovisningar
du kan kanske försöka förstå vad du läser, och vad jag menar, och inte bara hänga upp dig på enstaka formuleringar. Det här är en seriös diskution, inte Lunarstorm

du kan kanske försöka förstå vad du läser, och vad jag menar, och inte bara hänga upp dig på enstaka formuleringar. Det här är en seriös diskution, inte Lunarstorm

skriv på nytt så att jag kan förstå hur du menade?

på vilket vis för jag ingen seriös diskussion? för att jag inte håller med dig?
med såna inlägg som inte för diskussionen framåt framstår du bara som en pajas

Last edited:
Tja, försäkringsbolagen måste väl ta ut vad det kostar plus lite vinst? Ökar kostnaderna så ökar priset. Inte så konstigt.

Hade sporthoj varit en bra affär hade alla bolagen haft ungefär samma premie+vinstmarginal(där kan det ju skilja) oavsett hur högt/lågt den legat generellt.

Att vissa(de flesta)straffar ut segmentet eller en åldersgrupp beror INTE på ren illvilja eller rasism mot unga pojkar utan helt enkelt att det inte är en bra affär,är det så svårt att förstå?

Henrik

Visst det är förjävliga priser..
Men...
Det är ju inte reparationen av en omkull körd hoj som kostar pengar för försäkringsbolaget.

Det är när det blir person skador "invaliditet/folk som omkommer " det kostar STORA pengar för försäkringsbolagen. Där är vi överrepresenterade i statistiken.

En hoj kostar små pengar att reparera, ett liv kostar miljoner..

Så viss föståelse har jag, men jag blir ändå förbannad på dom skyhöga och rent av bluff försäkringarna som finns för oss. Jag blir inte förvånad över att folk skenförsäkrar, kör enbart med trafik försäkring eller helt sonika kör utan försäkring alls. Det är åt det sistnämnda det börjar gå åt för många.

"Ja jag äger och betalar för min hoj helt själv"

Förslaget om att "starta eget försäkringsbolag för sporthojar" brukar komma upp en gång per år.

Den enda trösten för mänskligheten är att det iaf inte varit samma person som föreslagit det flera år i rad.

Jadu, vad ska jag säga. Då skiter jag i försäkring eller att stanna. Fånga om ni kan farbror blå.

Jag har alltid hatat sånahär inlägg men har nu bytt sida. Jävlas och jag jävlas tillbaka.

EDIT: menar mitt inlägg inte "gubbens".

Last edited:
At ta ut en fantasi summa är ett fint säga att vi inte vill ha en ung sporthojsförare som kund. T.ex Bilsport MC tar inga r1 eller Gsxr men däremot nakna hojar som Z750/1000 eller CB 600 Hornet

Jadu, vad ska jag säga. Då skiter jag i försäkring eller att stanna. Fånga om ni kan farbror blå.

Jag har alltid hatat sånahär inlägg men har nu bytt sida. Jävlas och jag jävlas tillbaka.

EDIT: menar mitt inlägg inte "gubbens".

Menar du på allvar att du tänker köra utan försäkring eller missförstår jag ditt inlägg?
Glöm inte att du sparar pengar på att slippa besiktningen samt skatten på hojen också.

Ingen som sitter inne med information för sporthojsförsäkringar i finland,danmark & norge tro?

Måste citera en annan tråd angående körning utan försäkring

"Om du har hojen avställd och kör så har du ingen försäkring alls = du kan bli skyldig mångmiljonbelopp ifall du kör på någon, stämningar, skador mm."

Last edited:
Måste citera en annan tråd angående körning utan försäkring

"Om du har hojen avställd och kör så har du ingen försäkring alls = du kan bli skyldig mångmiljonbelopp ifall du kör på någon, stämningar, skador mm."

Det stämmer...faktiskt.

Mvh

Det är antagligen för att det inte finns några stora pengar i det. SMC skulle kunna starta en icke-vinstdrivande försäkringsverksamhet för SMC medlemmar.

Visst där alla jobbar ideellt då eller? Och vem ska pynta in pengarna du behöver för att starta upp? Eller för att kunna betala skador?

Förslaget om att "starta eget försäkringsbolag för sporthojar" brukar komma upp en gång per år.

Den enda trösten för mänskligheten är att det iaf inte varit samma person som föreslagit det flera år i rad.

Hehe jo jag vet, får se när nån gör slag i saken...:D :D

Last edited:
Har aldrig tagit ut något på försäkringen, så här blir det bara billigare och billigare :tummenupp

Ett försäkringsbolag är skyldigt enligt lag att försäkra era motorcyklar eller vad fan ni nu vill det är därför man från vissa företag får såpass sky höga belopp jag fick tex 54 000kr för trafik för ett år när jag ringde runt och skulle försäkra min gsx-r 750 men tillslut så gick folksam ner till strax under 1000kr månaden för halv.

Jepp, så menar jag.

Jag tycker att du ska ta dig en allvarlig tankestund om att köra utan
försäkring.
Tänk efter, och ta reda på, vad som händer om du blir inblandad i en olycka:

1. En olycka där du INTE är VÅLLANDE bara drabbad, vad blir konsekvenserna.
2. En olycka där DU är VÅLLANDE, men inte drabbad, vad blir konsekvenserna.
3. En olycka där du är VÅLLANDE, och drabbad, vad blir konsekvenserna.

Gör sen en RENT EKONOMISK kalkyl på de alternativen, och redovisa gärna här. Tror det är många som borde få klart för sig vad dom betyder ekonmiskt
för resten av deras liv.

Obs, jag lägger inga moraliska aspekter på det hela...tänker bara ekonomiskt.

KentW

Ett försäkringsbolag är skyldigt enligt lag att försäkra era motorcyklar eller vad fan ni nu vill .......

Försäkringsbolagen är skyldiga att teckna TRAFIKFÖRSÄKRING enligt lag.....
men PREMIEN sätter dom själva, däremot kan dom neka att teckna
DEL- och HELKASKO delen.

KentW

Last edited:
Jag tycker att du ska ta dig en allvarlig tankestund om att köra utan
försäkring.
Tänk efter, och ta reda på, vad som händer om du blir inblandad i en olycka:

1. En olycka där du INTE är VÅLLANDE bara drabbad, vad blir konsekvenserna.
2. En olycka där DU är VÅLLANDE, men inte drabbad, vad blir konsekvenserna.
3. En olycka där du är VÅLLANDE, och drabbad, vad blir konsekvenserna.

Gör sen en RENT EKONOMISK kalkyl på de alternativen, och redovisa gärna här. Tror det är många som borde få klart för sig vad dom betyder ekonmiskt
för resten av deras liv.

Obs, jag lägger inga moraliska aspekter på det hela...tänker bara ekonomiskt.

KentW

Nu är det ju så att jag kommer troligen aldrig att köra utan, men fortsätter det som det gör i några år så:rolleyes:
Jag kommer inte ens att sluta köra sporthoj om dem förbjuder det.

Gick igenom alla mina föräkringar med en kille från Folksam, han skämdes för Folksams MC-premier gällande sportmaskiner.
Men faktum kvarstår : sporthojsåkare är överrepresenterade gällande "köttfärsolyckor" med invaliditet och oerhört dyra rehabiliteringar som följd. Det är just därför försäkringarna är så dyra.
Handen på hjärtat, hur många av er väljer att köra sporthoj just pga effekten? Hur många av er gillar att "tokköra"?
För lugn och sansad körning behöver ingen ha en sporthoj.
Hur ska man annars förklara varför glidaråkare har näst intill gratis försäkringar?
Jag gillar fart kan villigt erkännas, men har som alltfler idag en något begränsad budget.
Har en 10år gammal sporthoj och bor i norrland,(Jepp norrlänningar ÄR mindre skadebenägna, får därför bättre premier ;) kör halvförsäkrat i Folksam.
Har ett årspris på 4800kr, då får jag ställa av och på som jag vill.
Detta pris skulle ev komma att sjunka något i år då min hoj passerar 10års sträcket.
Tänk på att boka tid med en försäkringssäljare istället för att ta första bästa pris per telefon, kan rent av garantera att flera av er skulle få en betydligt bättre premie.
Försäkringspris ÄR förhandlingsbara.

Nu är det ju så att jag kommer troligen aldrig att köra utan, men fortsätter det som det gör i några år så:rolleyes:
Jag kommer inte ens att sluta köra sporthoj om dem förbjuder det.

Visst kan man bli sne för att det blir allt dyrare........det blev jag även på -70 talet
när försäkringarna blev dyrare för varje år....

En sak som jag ALLTID har reagerat på genom åren är reparationer på hojar.

- Verkstaden lämnar en offert till försäkringsbolaget OFTAST har skaderegleraren
bara sett hojen på bild.
När det gäller bilar är det konkurens som gäller, inte bara EN verkstad lämnar offert.
- Oavsett om det är en några år gammal hoj eller en ny så ska allt återställas
till nyskick.
På bilsidan används ALLTID begagnade delar(dörrar skärmar stötfångare osv.
om det finns att få tag i, vilket det till största delen gör.
- Jag som ägare får inte möjligheten att bestämma nivå på reparationen,
jag kanske bara vill få den trafikduglig och resten ordnar jag själv.
Bygga streetfighter eller liknande.

I England bla. så väljer du hur stor del av reparationen som försäkringsbolaget skall
bekosta och hur stor del som du själv vill ta. Har för mig att enda begränsningen
är att det som hör till trafiksäkerhet, ram, bromsar, däck osv. ska tas på
försäkringen.
Där betalar man en självrisk+ % av reparationskostnaden, vilket i praktiken
gör att premierna KAN hålls ner, om dom sen gör det har jag ingen kännedom om.
Men tankesättet tilltalar mig....du betalar för det du är med och bestämmer.

KentW

Har för mig att problemet är att försäkringsbolagen MÅSTE ha personskyddet inbakad (dvs rehabiliteringskostnad samt invaliditetsgrads ersättnings osv) enligt lag.
Hade man tagit bort detta så hade du enkelt kunnat ta en olycksfallsförsäkring (vilket är utslaget på Sveriges invånare= billigt) och en sakförsäkring till hojjen. Detta hade kanske varit en bra väg att gå.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP