Vad håller försäkringsbolagen på med...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
De ökar ju priset flera tusen varje år. Hösten 2007 fick jag ett pris på ca 15000kr om året i endast trafik. Sommaren 2008 ville de ha 18000 om året. Nu vill de ha 20000 om året 2009. Bastards! Har ni märkt att era premier ökat i pris?
 
Min försäkring blir bara billigare för varje år som går. I år kostar den 4300 kr hel/hel. :tummenupp
 
Teori: Försäkringsbolagen vill helst inte försäkra "supersporthojar" (lägger krutet på att erbjuda prisvärda försäkringar inom andra områden, det sa i alla fall IF när jag ringde och ville kolla försäkring). Betalar således någon deras premier så tackar de och tar emot. Det kan ju skillja tiotusentals kr mellan bolagen så det lönar sig att jämföra!.
 
Matematiken är enkel om du frågar mig.

Vi (ni eftersom jag bara åker bana) kostar mer och mer att reparera och underhålla varje år (både människor och motorcyklar). Då får man snällt betala mer eller skada sig / åka omkull mindre.

Som sagt, enkel matte.

/ Jens
 
Hur fan startar man ett försäkringsbolag?? Tänkte om jag kanske skulle öppna ett med bara sporthojar som målgrupp. Nog fan finns det pengar att tjäna, och inte fan går nuvarande försäkringsbolagen back på oss.

Matematiken är enkel om du frågar mig.

Vi (ni eftersom jag bara åker bana) kostar mer och mer att reparera och underhålla varje år (både människor och motorcyklar). Då får man snällt betala mer eller skada sig / åka omkull mindre.

Som sagt, enkel matte.

/ Jens

Varför finns det (endast) trafikförsäkringar som uppgår till 40000 kr klassen? Skadar verkligen sporthojjar andra fordon och folk mer än t.ex en bil?

Jag kommer att köra endast trafik i år(alltid gjort), men fattar inte varför den ska höjas varje år. Snälla nån, förklara:mad:
 
Last edited:
Hur fan startar man ett försäkringsbolag?? Tänkte om jag kanske skulle öppna ett med bara sporthojar som målgrupp. Nog fan finns det pengar att tjäna, och inte fan går nuvarande försäkringsbolagen back på oss.

Lycka till! Text under har hämtats från SMC hemsida.


SPORTHOJSFÖRSÄKRINGARNA
Problemen med dyra försäkringspremier gäller i stort sett bara sporthojsåkare. Det beror på att
skadeutvecklingen för sporthojar, klass 7-hojar, är en katastrof! Försäkringsbolagens kostnader för
sporthojar har passerat smärtgränsen eftersom sporthojarna är överrepresenterade i skadestatistiken.
Försäkringsbolagens egen statistik visar att:
Nästan varannan inkommen trafikförsäkringsskada till ett bolag är en klass 7 mot var sjunde för klass 3.
Snittkostnaden är 30 % högre för en klass 7-hoj än för en klass 3. Det stjäls fler sporthojar, var tredje
anmäld skada är en klass 7 mot var femte för klass 3. Skadekostnaden för en klass 7-hoj är mer än
dubbelt så hög. 11 % av klass 7-hojarna är inne för reparation. Motsvarande siffra för en klass 3-hoj är 2
%. Snittkostnaden är 60 % högre för en klass 7 jämfört med klass 3. En av tio klass 7-hojar måste
repareras till en snittkostnad om ca 40.000 kr = 10 klass 7-åkare betalar 4.000 kr/år för att täcka en
enda skada. För en klass 3-hoj är det 50 motorcyklister som delar på kostnaden, vilket gör ca 600 kr,
75 % av de kraschade hojarna återfinns i klass 7 men de representerar bara 15 % av beståndet.
Detta betyder att en klass 7-hoj är många gånger dyrare att försäkra, I storstäder är risken högre och
därför blir skadekostnaderna och premierna högre.
När avregleringen av försäkringsbranschen kom under 90-talet började vissa försäkringsbolag plocka
”russinen ur kakan". De riktade in sig på de bra riskerna; 40-åringar, tjejer, vissa märken, klassiker och
så vidare. De som passade in bland de goda riskerna försvann givetvis till de nischbolagen. De som inte
var en god risk blev kvar i bolagen med de traditionella försäkringarna, inklusive de dåliga riskerna där
unga människor och klass 7-hojarna ingår. Sedan bestämde EU att det inte får finnas några
konkurrenshämmande åtgärder. Ökad konkurrens har gett flera valmöjligheter för den enskilde men har
drabbat minoriteten med de dåliga riskerna eftersom bolagen helst vill ha ”russinen". Det finns också
bolag som inte vill syssla med motorcyklar och därför sätter så höga premier så ingen kommer att
teckna försäkring där
 
Hur fan startar man ett försäkringsbolag?? Tänkte om jag kanske skulle öppna ett med bara sporthojar som målgrupp. Nog fan finns det pengar att tjäna, och inte fan går nuvarande försäkringsbolagen back på oss.

Tror det är mer komplicerat än en falaffelbar i alla fall. Krävs nog en del kunnskap, revisorer, jurister osv som skriver avtal och regler, sen måste man ju ha en buffert med cash att betala ut när olyckan sker. VD:arna får ju fina bonusar i alla fall, så pengar finns det nog att hämta. Fast finns det egentligen det när vissa försäkringsbolag inte ens tar emot sporthojar...
 
Last edited:
Hur fan startar man ett försäkringsbolag?? Tänkte om jag kanske skulle öppna ett med bara sporthojar som målgrupp. Nog fan finns det pengar att tjäna, och inte fan går nuvarande försäkringsbolagen back på oss.



Varför finns det (endast) trafikförsäkringar som uppgår till 40000 kr klassen? Skadar verkligen sporthojjar andra fordon och folk mer än t.ex en bil?

Jag kommer att köra endast trafik i år(alltid gjort), men fattar inte varför den ska höjas varje år. Snälla nån, förklara:mad:

Skatteverket har blanketter. Jag har också funderat på att dra igång ett eget f-bolag för sporthojar
 
Kan nästan garantera att dom förlorar på sporthojar. Ska vara ganska många försäkringstagare som ska stå för varje vurpa någon gör, ska inte tala om vad det kostar om personen sen skulle skada sig eller ngn annan allvarligt.

Många av försäkringsbolagen betalar ut mer än 100% av inkomna premier. Det de tjänar pengar på är ränta på pengarna vi "lånar" ut till dom.
 
Kan nästan garantera att dom förlorar på sporthojar. Ska vara ganska många försäkringstagare som ska stå för varje vurpa någon gör, ska inte tala om vad det kostar om personen sen skulle skada sig eller ngn annan allvarligt.

Många av försäkringsbolagen betalar ut mer än 100% av inkomna premier. Det de tjänar pengar på är ränta på pengarna vi "lånar" ut till dom.

Bullshit. Försäkringsbolag har också ett ansvar gentemot ägarna att leverera vinster. Vi pratar inte om Saab Automobile som går kontinuerligt med förlust och att storebror Scania pumpar in pengar. De är vinstdrivande.

Självklart som vinstdrivande företag försöker de maximera sin nettovinst, genom att sätta skyhöga premier dels för att de kan, dels för att avskräcka sporthojsfanatiker. Därför behövs det en ny spelare som inte har nått ett vinsttak än - det är då man behöver bli kreativ (som dagens f-bolag) och komma på sjuka premier, få bort alla riskmoment, etc.
 
Bullshit. Försäkringsbolag har också ett ansvar gentemot ägarna att leverera vinster. Vi pratar inte om Saab Automobile som går kontinuerligt med förlust och att storebror Scania pumpar in pengar. De är vinstdrivande.

Självklart som vinstdrivande företag försöker de maximera sin nettovinst, genom att sätta skyhöga premier dels för att de kan, dels för att avskräcka sporthojsfanatiker. Därför behövs det en ny spelare som inte har nått ett vinsttak än - det är då man behöver bli kreativ (som dagens f-bolag) och komma på sjuka premier, få bort alla riskmoment, etc.

källa?
 
OM det nu skulle vara så att det fanns massa pengar att tjäna på att försäkra sporthojjar...varför finns det då inga billiga bolag för sporthojjar?

Ingen har tänkt tanken förut eller...?

Det är antagligen för att det inte finns några stora pengar i det. SMC skulle kunna starta en icke-vinstdrivande försäkringsverksamhet för SMC medlemmar.
 
Det blir 32% skatt på trafikförsäkringen varje år!!
De blir ju bra med pengar på en sporthoj!
 
Självklart som vinstdrivande företag försöker de maximera sin nettovinst, .

Det är väl klart de försöker skapa marginaler men hade sporthojare varit en lönsam kundgrupp så hade vi garanterat sett prispress bolag imellan och framförallt inte de prisskillnader vi ser.

När en kundgrupp är lönsam brukar företag generellt sett skylta med priser som säger "hej och välkomen" istället för priser som säger "Stick från stan sporthojsbanan!". Dessutom brukar det bli så att flera bolag försöker komma åt kunderna varpå alla samsas om en prissättning som är på marginalens nederkant.

Det enda gemensamma företagen har nu är att de på olika bestämt sätt säger:
- "Vi vill inte försäkra din hoj!"
 
Kan nästan garantera att dom förlorar på sporthojar. Ska vara ganska många försäkringstagare som ska stå för varje vurpa någon gör, ska inte tala om vad det kostar om personen sen skulle skada sig eller ngn annan allvarligt.

Många av försäkringsbolagen betalar ut mer än 100% av inkomna premier. Det de tjänar pengar på är ränta på pengarna vi "lånar" ut till dom.

I och med att du söker källan för javagurus inlägg skulle jag vilja ha källan till din fakta :tummenupp
 
Det är antagligen för att det inte finns några stora pengar i det. SMC skulle kunna starta en icke-vinstdrivande försäkringsverksamhet för SMC medlemmar.


Hur kan du skriva att det inte är några stora pengar i det när du i tidigare inlägg skriver att försäkringsbolagen sätter skyhöga premier för att maximera sina vinster???

Ska ta tillbaka vad jag sa innan om över 100% i återbetalning. För Folksam och IF var det förra året 94% kostnad på erhållna premier.(Gäller sakförsäkringar totalt och inte bara MC)

I och med att du söker källan för javagurus inlägg skulle jag vilja ha källan till din fakta :tummenupp

Källan är årsredovisningar
 
Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top