Vad händer?

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Varmebölja och skogsbränder i Portugal, Översvämningar runt om i världen, bland annat i Indien på grund av Monsun-regnet, (Området är lika stort som protugal just nu.) Och för att inte tala om sommaren vi har haft hittils. Vintern var inte så trevlig heller, en av de kallaste vi haft på länge....

Vart e världen på väg? detta gör mig nervös, är det ingen annan som blir rädd som jag när ni ser vad som håller på att hända runtomkring oss? Är det nåt vi kan göra? I så fall vad? Är det Modernaturs sätt att hämnas tillbaka på oss eller vad? Alltså som jag kan komma ihåg så såg det inte ut såhär "förr" i tiden....

Vet att det har varit många "Väder trådar" på sistone men undrar om det är nåt man kan göra åt detta? :confused:

Det är inte modernaturs sätt att "slå" tillbaka. Det försöker korrigera sig självt pga föroreningar vill jag påstå.

avveckla all tung industri som förorenar. Vi klarar oss utan. Uppfinn bättre transportmedel. Fast det är industrin som står för 90% (eller nått) av de miljöfarliga utsläppen.

Det nalkas en ny istid.

Moder natur slår inte tillbaka, ingenting försöker stabilisera sig.
Som man bäddar får man ligga :rolleyes:

Om du är orolig så finns det saker du kan göra. Sälj hojen, sälj bilen. Stöd alternativa energikällor genom att montera solfångare på taket, värmeväxlare på ventilationssystemet, käka lokalt producerad mat, fjärrvärme eller bergvärme är inte så dumma saker. Bygg ut varenda älv med vattenkraft, mura in västkusten med vindkraftverk - ja täck fjällen med när vi ändå håller igång. Förbjud danska grisar och tyska kor att fjärta.

Kort sagt - sänk halten av växthusgaser i atmosfären.

gladh

Swedie skrev:
Det är inte modernaturs sätt att "slå" tillbaka. Det försöker korrigera sig självt pga föroreningar vill jag påstå.

avveckla all tung industri som förorenar. Vi klarar oss utan. Uppfinn bättre transportmedel. Fast det är industrin som står för 90% (eller nått) av de miljöfarliga utsläppen.

Det nalkas en ny istid.

Nu ska jag skriva nå som jag ej egentligen får skriva, men jag skriver det ändå. Alla surrar om koldioxidutsläpp & att vi måste minska det, men sverige "avger" ca:0.04 % av världens koldioxid (om jag nu minns rätt, det kan ju ha ändrats lite oxå) Varför jag inte bör skriva detta är pga att då tänker vi att vi släpper ut så lite så då behöver vi inte göra något åt det.

R1 Uffe skrev:
Nu ska jag skriva nå som jag ej egentligen får skriva, men jag skriver det ändå. Alla surrar om koldioxidutsläpp & att vi måste minska det, men sverige "avger" ca:0.04 % av världens koldioxid (om jag nu minns rätt, det kan ju ha ändrats lite oxå) Varför jag inte bör skriva detta är pga att då tänker vi att vi släpper ut så lite så då behöver vi inte göra något åt det.

Vi importerar i stället vår energi från polska brunkolskraftverk som köpts av sydkraft för pengar de fått av staten för att lägga ner barsebäck, detta efter att de med lobyistiska knep lyckats lägga den sk. polenkabeln trots inledande avslag från både polsk och svensk vattendomstol. Försäljningsargumentet för kabeln var för övrigt att vi skulle exportera energi - gissa om det blev så :rolleyes:

Fast det är inte lilla Sverige som innebär problem. För tillfället är det USAs energikonsumtion/capita som innebär de stora problemen, tillsammans med de ekologiska katastrofområdna i sovjet, nordkorea, spridda platser i afrika samt kina.

gladh

snowwhite skrev:
Varmebölja och skogsbränder i Portugal, Översvämningar runt om i världen, bland annat i Indien på grund av Monsun-regnet, (Området är lika stort som protugal just nu.) Och för att inte tala om sommaren vi har haft hittils. Vintern var inte så trevlig heller, en av de kallaste vi haft på länge....

Vart e världen på väg? detta gör mig nervös, är det ingen annan som blir rädd som jag när ni ser vad som håller på att hända runtomkring oss? Är det nåt vi kan göra? I så fall vad? Är det Modernaturs sätt att hämnas tillbaka på oss eller vad? Alltså som jag kan komma ihåg så såg det inte ut såhär "förr" i tiden....

Vet att det har varit många "Väder trådar" på sistone men undrar om det är nåt man kan göra åt detta? :confused:

Översvämningarna i Bangladesh är ju helt sjukt. Måste vara värsta översvämningen någonsin tänkte jag! Men så var det bara värsta på 15 år! :3freak Där skulle man inte vilja bo.

\Masonit

UrbanTiger skrev:
Jo du i Bangladesh verkar dom inte riktiga. Snipp..

Och extra märkligt är det att så många uppenbart tycker om att bo där, de har väl rent sjukt hög befolkningstäthet.
Fast de kanske gillar vatten kort och gott.

Last edited:
Att vi använder fossila bränslen är väl den största boven.
Satsa på vindkraft och vattenkraft och kör så mycket kärnkraft det bara går.
Kärnkraften är ju relativt säker och "skräpet" från kärnkraften är ju egentligen bara radioaktivt restavfall och varmvatten. Definitivt bättre än att elda till exempel olja!

Fudpucker skrev:
Att vi använder fossila bränslen är väl den största boven.
Satsa på vindkraft och vattenkraft och kör så mycket kärnkraft det bara går.
Kärnkraften är ju relativt säker och "skräpet" från kärnkraften är ju egentligen bara radioaktivt restavfall och varmvatten. Definitivt bättre än att elda till exempel olja!
Kärnkraften har dock en baksida som vi inte behöver leva så mycket med här har du tänkt på det?

Det ska brytas uran, en fruktansvärt förstörande och skitig hantering.
Det finns en anledning till att vi inte bryter vårt svenska uran.

Men visst håller jag med brunkol är vidrigt att ersätta kärnkraft med.
Det eldas ju en hel del kol i Sverige med, det är värmekraftverken som gärna kör på det och sådana finns ju mer eller mindre i varje stad.

Silwer skrev:
Kärnkraften har dock en baksida som vi inte behöver leva så mycket med här har du tänkt på det?

Det eldas ju en hel del kol i Sverige med, det är värmekraftverken som gärna kör på det och sådana finns ju mer eller mindre i varje stad.

Det jag menar är att vi ska köra kärnkraft så länge tills vi hittar nåt bättre istället för att ersätta den med olja och koleldning.
Fast vi människor är ju som bekant lata. Vi kommer inte hitta på nåt nytt förrän vi blir tvingade att göra det.

snowwhite skrev:

Hade det varit en varm sommar i Sverige skulle du skrivit "det blir bara varmare och varmare, 1928 var det så kallt" men nu blev det kallaste på länge och för några år sedan var det varmare. Så är det bara, vädret skiftar.

Skogsbränder i Portugal är väl helt ovanliga landet ligger hyfsat söderut och somrarna blir VARMA. Samma gäller Spanien där det nu är hyfsat varmt.

Översämningar, monsunregnen är ÅRLIGA och sker pga. höjdskillnader i markytan i den regionen som gör att vattnet samlas vid kullarna och så småningom orsaker enorma regn när de kommer till tillräcktligt hög höjd. Det är inget ovanligt med de heller så att säga.

Och vintern var väl inte speciellt kallt har jag för mig, låg väl riktig snö i marken 3-4 dagar i Sthlms höjd.

Det har varit så här förr, nu har man upptäckt genom sattelit övervakning av världshaven att monstervågor på 25meter+ är hyfsat vanliga som man förut tvivlade att existerar. Jäkligt koolt tycker jag även om trist för rederifolk. Inget fel på jorden, allt här e toppen klimatmässigt. Sen kommer koldioxid problemet försvinna snart när vi får slut på oljan (ok något hundra år, men ändå). Inget o va rädd för , allt kommer ordna sig helt enkelt :tummenupp

Silwer skrev:

Finns knappt någon baksida med modern kärnkraft. Vi har sätt att bryta uran rent och trycka in det i jordskorpan när vi väl använt det, samt tom. återanvända det. Enklast vore om vi körde allt som kan köras på kärnkraft tills vi fick igång fusionskraften eller uranet tog slut (med nuvarande takt 80 år om vi inte hittar nya källor) och utvecklade nya sätt att ta hand om avfallet tills vi hittade ett sätt i framtiden så vi kan göra uranet ofarligt.

Jag måste verkligen säga emot flera av er här. Jag anser själv att det är en av grejorna för att bli av med en massa fethuven i världen. Vi förstår ju inte vårt bästa att vi inte ska avla fram en massa så då måste moder natur göra sig av med ett gäng genom olika saker. Kolla bara på aids o hiv o annat.
Sen är det ju exakt samma sak som hände för 4-500 år sen när jorden hade exakt likadana saker så jag är inte helt hundra på att det är så att vi har levt upp vårat jorden så nu kommer vi få lida. Vet att jag kommer få mycket skit här, men jag är inte övertygad bara för att några gubbar i vita rockar håller på o tjatar en massa skit. Visst är det mycket skit i luften men jag tror inte det påverkar vädret.

sportarn skrev:
Vi förstår ju inte vårt bästa att vi inte ska avla fram en massa så då måste moder natur göra sig av med ett gäng genom olika saker. Kolla bara på aids o hiv o annat.
Enligt Gaiahypotesen så har du helt rätt, även om det är ett omstritt sätt att se på världen. Gaiahypotesen säger att livet (biosfären sedd som en "organism") fungerar som ett självreglerande system som optimerar förutsättningarna för sig självt. Ur biosfärens perspektiv så är människan en ganska destruktiv varelse som sänker ekosystemens produktion, massutplånar genetisk information, slösar med energi och skapar onödig termodynamisk oordning.

sportarn skrev:
Sen är det ju exakt samma sak som hände för 4-500 år sen när jorden hade exakt likadana saker så jag är inte helt hundra på att det är så att vi har levt upp vårat jorden

:confused: :va

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard