vad händer om man har en för liten turbo

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
jag har ett custombygge med en suzuki tl1000 motor. jag funderar på och montera turbo på den. mest för utseende och det vore kul om jag kunde få 10-20hk till. har väldigt ont om plats så det vore bäst om man har en väldigt pluttig turbo. har hittat en mitsubishi TD02 som är pluttig som fan. vet ju att den är lite för liten med vad händer då. blir det bara en massa värme och ingen extra knuff i motorn alls eller?? nån som har nån ide??

Det beror väl på hur mycket för liten den är. Eller rättare sagt. Om den är för liten eller inte beror väl lite på hur mycket effekt du har tänkt klämma ur hojen.

Din motor är en 1000 kubikare. Låt oss säga att den varvar max 10000 varv/min.
För enkelhetens skull så antar vi att motorn har fyllnadsgraden 1.
Det innebär att varje minut så suger då motorn i sig 1 liter * 10000 varv / 2 liter luft = 5000 liter /minut eller 5 kubikmeter.
Sen är det bara att kolla på turbons kapacitet.
Klarar den av mindre än så så kommer den att bromsa motorn då den inte kan pumpa igenom lika mycket luft som motorn vill ha.
Klarar den mer än så så kommer den att orka ge ett övertryck till motorn.
Till dom flesta turbos så finns det diagram med vilka flöden och tryck dom klarar av att leverera.
Klarar turbon att leverera 5000 liter i minuten med 1,5 bars tryck (0,5 övertryck) eller 7,5 normalkubikmeter/minut så kommer du att kunna höja effekten i hojen med närmare 50% om du får allt att lira.

Då gäller det att se till så att du begränsar laddtrycket till det som turbon orkar med. Annars kommer den att överspoola dvs den roterar fortare än den är avsedd att göra vilket medför att den förlorar ganska avsevärt i livslängd.

Rent teoretiskt alltså. Sen gäller det att få ihop allt och få det att funka också och det är en del jobb.

Försök med en td04 16 T i stället även den lite liten

Man bör ha lite större snurra på en stor twinmotor

jepp, större på en twin än rad 4a. TD04-16t har jag kört på både 1100cc Bonneville och 1000cc Aprilia, funkar helt ok upp till 1bar. Är turbon för liten så får du inte ut avgaserna, det bygger värme och spikar, inget bra. Det hjälper inte att du laddar lite, det blir skit ändå

ok. tack för tipsen. ska försöka mäta och se om jag kan få plats med en td04 då. dom blir ju ganska mkt större. nån som vet vad dom brukar sitta i för bil?

jepp, större på en twin än rad 4a. TD04-16t har jag kört på både 1100cc Bonneville och 1000cc Aprilia, funkar helt ok upp till 1bar. Är turbon för liten så får du inte ut avgaserna, det bygger värme och spikar, inget bra. Det hjälper inte att du laddar lite, det blir skit ändå

16 T är det storleken på avgashuset eller?

googlade lite. jag löste det.

Last edited:
Ifall du inte redan hittat det så sitter den i bl.a. Volvos T5R. Sen bör du ha 7ans avgashus.

Är du modig så har Biltema en kopia på TD04'an, den kör jag med. Men jag kör inte gata så hur dom håller i längden vet jag ej. Har laddat 1.8 kortare stunder, so far so good.
Fast Biltemas soppapump gav upp efter 8 repor (provar man inte så vet man inte..)

feltema turbon

hej

jag har nu kört med min biltema turbo tillverkad i världens största kopieringmaskin alltså kina i snart 500 mil inga problem med din så jag tror att du kommer att bli nöjd med en sådan,så börja o bygg o lägg massor med bilder och text så ska vi nog få den att funka

mvh peterpain

hej

jag har nu kört med min biltema turbo tillverkad i världens största kopieringmaskin alltså kina i snart 500 mil inga problem med din så jag tror att du kommer att bli nöjd med en sådan,så börja o bygg o lägg massor med bilder och text så ska vi nog få den att funka

mvh peterpain

har läst igenom din byggtråd nu. riktigt fint bygge. kul att den går bra med. har du redan hunnit med 500mil. du har nog 48 timmar på dina dygn. :tummenupp

hej hej. nu har jag köpt en snurrbo. har även beställt ett kn-filter och en turbomätare av märket autometer. nu ska jag bara kasta på turbon så det ser bra ut för jag ska vara med på en tävling på mc-dagarna i västervik 25 juli.

http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=900

sen till vinter blir det byte av spridare ,pump, bränsletrycksregulator, pc3 mm.

hoppas det går att köra med den ändå nu utan den börjar ladda allt för mkt. kommer uppdatera tråden med byggets gång.

Bifogat

• snurrbo.jpg
    snurrbo.jpg
    80.1 KB · Visningar: 163
hej hej. nu har jag köpt en snurrbo. har även beställt ett kn-filter och en turbomätare av märket autometer. nu ska jag bara kasta på turbon så det ser bra ut för jag ska vara med på en tävling på mc-dagarna i västervik 25 juli.

http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=900

sen till vinter blir det byte av spridare ,pump, bränsletrycksregulator, pc3 mm.

hoppas det går att köra med den ändå nu utan den börjar ladda allt för mkt. kommer uppdatera tråden med byggets gång.

Vad tänker du för fuel / laddtrycks strategi???

Inte kan du bara peta dit en turbo, du lär väl ha nån plan för bränsleanrikning

just nu koncentrerar jag mig bara på att få dit turbon för utseendets skull. bara så det går och puttra med den på tomgång den 25 juli. det andra får jag lösa sen.

Fan va coolt!
Sätt dit en lustgasflaska också så kan du ju köra tryckluft i den till dumpventilen på turbon så det frustar och pustar lite också! :cool:
mvh Micke

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back