Vad händer med SP-klassen 2008?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
. fatter inte rigtigt vilka hojar man skulle kunne blanda in i klassen då båda 600 o 1000 har sin egen klasse,

ALLA hojar ska kunna vara med. Hela idéen är att man ska kunna köra med den hoj man har stående i garaget, förutsatt att den klarar säkerhetskraven. I princip ska man kunna köra med allt från 125 std till superbike, oavsett elit eller senior/juniorlicens.
 
Vill ni att klassen ska överleva får ni fan se till att ställa upp mangrant, begär Hans att ni ska begära startnummer så han vet vad han ska göra krävs det fler än tre förare.. Eller menar ni att det är 20 förare som velar om de ska köpa hoj eller inte och väntar på beslut??

hans har inte begärd att vi ska ta ut startnr förän nu. men hela hösten o vintren sagt att han ska komma med besked om klassens vara eller inte, därför har inte folk sökt startnr. jag vill jätte gärna köra men måste veta vad,hur, när, typ. åker fan inte köper hoj om jag kan köra med en av dom jag redan har

det blir roligare o roligare fick just detta svar av fredrik på svemo :va


Hej Henrik.
SP klassen kommer att leva kvar ihop med ERF, vi kommer också att tillåta (A) Elitlicens tillsamans med (B) Seniorlicens och Juniorlicens för att öka intresset för er klass.
Reglemente blir std

Klasser som körs enligt standardreglemente.
Sportproduktion

600 STD 4cylindrar max 600cc

750 2 cylindrar max 750cc

650 2-cylindrar Sport Produktion



Sportprod. 126-250 tvåtakt, 2cyl.
Sportprod. 251-650 fyrtakt,
2 cyl.
Sportprod. 251-400 fyrtakt,
4 cyl.

Gott nytt år

Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson
Sammankallande
Roadracingsektionen
Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet
-------------------------------------------------------------
Lillekärr Norra 2 Bv 425 34 Hisings Kärra, SWEDEN
Phone: +46 31 98 31 12 Fax: +46 31 98 08 80
Mobile: +46 709 71 86 75
E-mail: fredrik.hansson@svemo.se
Internet: www.svemo.se
 
Last edited:
hans har inte begärd att vi ska ta ut startnr förän nu. men hela hösten o vintren sagt att han ska komma med besked om klassens vara eller inte, därför har inte folk sökt startnr. jag vill jätte gärna köra men måste veta vad,hur, när, typ. åker fan inte köper hoj om jag kan köra med en av dom jag redan har

Problemet har varit känt länge för alla som kört i klassen. Alla 7-8st alltså. Det kan inte komma som en överraskning att man vill ha fler förare som anmäler intresse och säger att de ska köra. Vill man promota sin klass får man se till att göra det själv..
 
Blir det 2 st klasser som nedan :va , eller hur ska man tolka brevet ?

Sportproduktion 600 STD: 4cylindrar max 600cc, 750 2 cylindrar max 750cc.

Sportproduktion: 126-250 tvåtakt 2cyl. 251-650 fyrtakt 2 cyl. 251-400 fyrtakt 4 cyl.




Kunde kanske vara skoj att ställa upp med en gammel 748 :)
 
Nu är det rörigt. Enligt svemo std reglemente, enligt Hans får man köra med pc3 och slipon enligt tidigare inlägg samtidigt som det pratas om Open.

Spika ett reglemente och upplägg vilket man får anmäla sig till under en känd tidsperiod och minimum antal förare, antingen kommer vi att få tillräckligt många serieanmälningar och då köra klassen eller så vet vi definitivt om den läggs ner.

Detta bollande med olika lösningar kommer garanterat dra allt i graven. Är det Hans eller Svemo jag skall prata med för att få till detta?
 
Last edited:
Nu ska vi ta ett djupt andetag och bena ut vad som gäller:
I sportproduktion 250 är det 126-250 cc tvåtakt, alternativt 4 cylindrig fyrtakt på 400cc, eller 2-cylindrigt fyrtakt på 650 cc. Slipon och PC3 är en fråga som ligger på bordet för att ev. kunna få med danska Hyosung i klassen, eftersom dom tillåter det. De övriga alternativen som var i mailet är klippt från regelboken, avseende 600 STD som tillåter 750 tvåcylindrigt.
Klassen ska köras även 2009, och kommer att vara öppen för elitlicens också. Så, nu kan ni gå och köpa hoj.
Anledningen till att det diskuteras om en openklass är för att säkerställa att det finns hojar nog för att göra det lönsamt för en arrangör att ta med klassen i sin tävling, eftersom det inte räcker med 7-8 hojar för att betala kostnaderna. Detta är inte tänkt som ett alternativ till SP, utan som "konstgjord andning", till den dagen då de stora massorna får upp ögonen för klassen. Vad är att föredra, att ha en klass att köra i eller att stå i depå och sura över att det är för få deltagare? Blir det en open-klass kommer SP fortfarande att ha separat poängräkning och egen prisutdelning.

Är det Hans eller Svemo jag skall prata med för att få till detta?

Båda! Svemo har makten över reglementet och Hans över ERF-konceptet. Du har dessutom arrangörerna med vid bordet, med makt att stryka en klass om den har för få deltagare.
 
Last edited:
hans har inte begärd att vi ska ta ut startnr förän nu. men hela hösten o vintren sagt att han ska komma med besked om klassens vara eller inte, därför har inte folk sökt startnr. jag vill jätte gärna köra men måste veta vad,hur, när, typ. åker fan inte köper hoj om jag kan köra med en av dom jag redan har

]

Startnummer kan man boka redan när föregående säsong har slutat, man måste inte vänta tills man riskerar att bli utan klass att köra i.

Blir det "Open" för tvåtaktsrääsers också?

Ja, om man klarar bullerkraven:tummenupp
 
Last edited:
Blir det 2 st klasser som nedan :va , eller hur ska man tolka brevet ?

Sportproduktion 600 STD: 4cylindrar max 600cc, 750 2 cylindrar max 750cc.

Sportproduktion: 126-250 tvåtakt 2cyl. 251-650 fyrtakt 2 cyl. 251-400 fyrtakt 4 cyl.




Kunde kanske vara skoj att ställa upp med en gammel 748 :)

Lite otydligt men som jag tyder det så blir det två klasser. -Jäkligt roligt. Många Duccar blir det nog :tummenupp
 
Last edited:
Jag tror på en "Open klass". Klart det kommer att funka med olika drag i hojarna på banan. Och tävling blir det ju mot jämbördiga hojar också. 2007 körde vi en fredagsträning ihop med Bott och det funkade bra trots fartskilnaderna. Även på B-race och KM på Sviestad så körs det ju blandade hojar och det funkar att köra så.
Är tacksam över att det görs försök så man får köra överhuvudtaget.
 
Fast är en klass som tillpter allt från juniorer på 125STD hojar till rena Superbikehojar med Elitlicensförare en så bra idé?
Visst kan det få vara öppet för det mesta men det finns ju ändå gränser och ovanstående är inte ok i min bok helt enkelt för att det är för farligt.
 
Som jag tolkar det så är det väl standardhojar sålda för gatbruk som avses. Dvs inga superbikes (de faller ju utanför kubikgränsen dessutom), herrejössestrimmade 600:or eller tvåtaktsräsers. Väl?
 
I Norge kör en klass som de kallar National eller nåt. Valfri bajk men som inte får vara nyare än 6 år. Det finns ju drösvis med gamla risiga R1:or som man nästan får gratis. Snacka om billig racing. Kanske nåt att blanda in.

:tummenupp Bästa ideen hitentills tycker jag.
Billiga hojar & gott om reservdelar..
//
Benny
 
Som det ser ut nu i 250sp så tjafsar folk om vilka hojar som ska få köra, där det verkar som man vill att klassen ska leva på de gamla 250sp och 400'or som knappt lever och finns idag. Då måste man modernisera reglementet så man får in nya hojar och förare.
Hyosong, kawa er1, suzuki sv650 är de enda som går att få till vettiga priser, även om de inte är klockrena för racing standard, så kan man ju tillåta mindre moddar för att få med dem.

Bland det sjukaste jag har läst på det här forumet var historien om en kille som ville köra sin SVX550 i 250SP men de andra förarna gick ihop och sa att han inte var välkommen. Pga att han kanske inte körde "rr-mässigt", med fötterna på fotpinnarna eller vad det nu var för svepskäl de hittade på.
Och sen alla drönickar här på forumet som försvarade förarnas beslut.
Där tror jag att förarna själva dömde sin klass till undergång och skamvrån som erf-leksugan är.
 
Bland det sjukaste jag har läst på det här forumet var historien om en kille som ville köra sin SVX550 i 250SP men de andra förarna gick ihop och sa att han inte var välkommen. Pga att han kanske inte körde "rr-mässigt", med fötterna på fotpinnarna eller vad det nu var för svepskäl de hittade på.
Och sen alla drönickar här på forumet som försvarade förarnas beslut.
Där tror jag att förarna själva dömde sin klass till undergång och skamvrån som erf-leksugan är.

Det skälet du nämner var inte skälet till att han inte fick köra. En vanlig missuppfattning dock på det här forumet.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top