Vad händer med SP-klassen 2008?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
ok.. ska svemo ta förnuftet till fånga och se vad som behövs.. vill ju tillbaka till rr men inte till vilken pris som helst, hur många kom till start i år?

Varierade dock dök lite fler nya upp under säsongens gång. tyvärr gjorde skador m.m. att inte alla var med till start hela tiden.

Har skickat in en skrivelse till svemo för att få rätt på reglerna till nästa år =)
 
vad hände.... vi körde 250prod -98 med fulla heat, 50-60 st hela tiden.. vad har hänt sen dess och vad händer i framtiden.. vilken klass kan jämföra sig ed sp ekonomiskt? så vart tog alla vägen

mange

Sammanfattningsvis kan man säga att miljölobbyn spred ett virus, tillverkarna hostade, Svemo blev förkylt och förarna fick hjärnhinneinflammation.

Motortillverkarna har under lång tid hållit på att lägga ner tvåtakt i olika omgångar, MotoGP blev liksom en sybol för det definitiva skiftet till fyrtakt för racing och gatmotorcyklar. Lite ironiskt är att succen för Sport Production 98-01 också innebar slutet på en era. Med RS250 skapade Aprilia den sista Mohikanen. År 2000 skärptes avgasreningskraven inom EU och de sista vägregistrerade RS250 är de sista i sitt slag, det kommer aldrig att byggas en likadan. RS250 fortsatte att tillverkas och säljas för enbart banbruk i en allt mindre skara för varje år, 2004 såldes de sista och tillverkningen lades ner för gott.

Svemo gjorde sitt bästa för att skynda på utvecklingen. Den första och riktiga dödsstöten kom redan 2002 då klassen förlorade sin SM-status och många A-förare lämnade klassen. 2003 förbjöds A-förare. Några år senare lämnades SP över till ERF och fick minskad körtid och ett utdraget tvådagarsupplägg. Under hela denna tid har klassen tunnats ut, maskinparken föråldrats och reglementet fått underliga tillägg.

Men man ska inte skylla allt på SVEMO, förarna själva har också gjort sitt bästa för att ta livet av klassen. Först genom att rösta för fortsatt uteslutning av A-förare och sedan genom att uttryckligen förbjuda en MC-modell. När en utomsocknes försökte bringa nytt blod till klassen genom en Aprilia SXV550 slöt SP-förarna upp i Bad Standing och förarmötet slutade i handgemäng.

För att vända den negativa utvecklingen krävs en eldsjäl, regeländringar och en bättre kontakt med SVEMO som förstår att driva det som ligger i klassens intresse. Tyvärr tror jag att det är för sent att rädda SP, jag skulle bli förvånad om det blir någon serie nästa år med tanke på årets låga deltagande.
 
Snittet under säsongen är 10,2 förare / tävling enligt resultaten från Mylaps.
Så så satans långt ifrån var jag ju inte.

Med statistik kan man vinkla allt somman vill. 9,12,16,7 och 8 startande är inte lika imponerande. Snittvärden säger ganska lite. Om du har ena handen på en isbit och den andra på en kokplatta har du det i genomsnitt ganska bra.

Missförstå mej rätt, jag har inget emot klassen, men man ska inte blåsa upp siffrorna utan att ha underlag för det.
 
Med statistik kan man vinkla allt somman vill. 9,12,16,7 och 8 startande är inte lika imponerande. Snittvärden säger ganska lite. Om du har ena handen på en isbit och den andra på en kokplatta har du det i genomsnitt ganska bra.

Missförstå mej rätt, jag har inget emot klassen, men man ska inte blåsa upp siffrorna utan att ha underlag för det.

Det är inte vinklat åt något håll. Det är fakta.

Får nog fan lägga ena handen i frysen om jag ska ha det bra när jag lägger andra handen på en kokplatta. Tror inte isbiten räcker till för att få ett bra snitt..
 
Men man ska inte skylla allt på SVEMO, förarna själva har också gjort sitt bästa för att ta livet av klassen. Först genom att rösta för fortsatt uteslutning av A-förare och sedan genom att uttryckligen förbjuda en MC-modell. När en utomsocknes försökte bringa nytt blod till klassen genom en Aprilia SXV550 slöt SP-förarna upp i Bad Standing och förarmötet slutade i handgemäng.

SXV 550 ? Låter ju skoj !
Varför fick han (eller hon) inte vara med på en sådan :va
Funkar ju tydligen alldeles utmärkt i supermono med Ktm 690 :tummenupp
 
Ja, såna borde man dräpa redan vid födseln !

Allvarligt :va

Det var ett jävla liv här på forumet, han körde konstiga spår, han skulle ta poäng från de som körde hela serien och motarder hör inte hemma bland roadracinghojar var några av argumenten. Det var faktiskt fantastiskt fånigt.
 
Det var ett jävla liv här på forumet, han körde konstiga spår, han skulle ta poäng från de som körde hela serien och motarder hör inte hemma bland roadracinghojar var några av argumenten. Det var faktiskt fantastiskt fånigt.

Jamen då förstår jag !
Kör man inte som instruktören längst fram så hör man inte hemma på en räserbana !
 
Det var ett jävla liv här på forumet, han körde konstiga spår, han skulle ta poäng från de som körde hela serien och motarder hör inte hemma bland roadracinghojar var några av argumenten. Det var faktiskt fantastiskt fånigt.

Don't mention the war!

Det var inte direkt nån nyanserad debatt. Konstiga spår? Man ska komma ihåg att den killen hade banrekord för mc på falkenbergsbanan från -92 till -03 eller -04:a.....
 
Det var ett jävla liv här på forumet, han körde konstiga spår, han skulle ta poäng från de som körde hela serien och motarder hör inte hemma bland roadracinghojar var några av argumenten. Det var faktiskt fantastiskt fånigt.

Man ska kanske inte tro på allt som skrivs på det här forumet.....
 
Man ska kanske inte tro på allt som skrivs på det här forumet.....

Att skicka hem folk som kommer o kör klassen för att de har motardhoj, lr kör konstiga spår låter som en fånig grej. Nu vet ju inte jag hur det gick till för jag var inte där. Men antalet startande kan inte bli för många på sp-racen, det är en sak som är säker
 
Att skicka hem folk som kommer o kör klassen för att de har motardhoj, lr kör konstiga spår låter som en fånig grej. Nu vet ju inte jag hur det gick till för jag var inte där. Men antalet startande kan inte bli för många på sp-racen, det är en sak som är säker

Som sagt. Spekulationerna på det här forumet har ju en tendens att dra iväg lite ibland.
 
Fråga: Är det möjligt att tävla med en Aprilia sxv550 om man najjar, monterar båt och uppsamlingskärl (kanske glömt något ?) ?

Det hade ju kunnat bli ett enormt uppsving för klassen om detta var möjligt, eller kanske inte ?
 
Fråga: Är det möjligt att tävla med en Aprilia sxv550 om man najjar, monterar båt och uppsamlingskärl (kanske glömt något ?) ?

Det hade ju kunnat bli ett enormt uppsving för klassen om detta var möjligt, eller kanske inte ?

Nej det är inte möjligt som reglementet ser ut idag.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top