Vad händer med SP-klassen 2008?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Tror som sagt att SP inte kommer att dö ut. Däremot tror jag inte intresset för klassen kommer att öka förän om 2 - 3 år.

Hoppas du har rätt, men jag är osäker på om arrangörerna har tålamod i 2-3 år. Ekonomiskt är det katastrof att ha med SP i vilket arrangemang det än gäller.
 
Låt oss säga att det är 13 sp anmälda,rent ekenomiskt...vad ska du ta istället

För att undvika missförstånd, jag tycker inte att klassen ska strykas, men om det inte blir större startfält blir det dålig ekonomi för arrangören. Blir det dålig ekonomi för arrangören försvinner en av anledningarna att arrangera tävling. Jag tycker SP är en lockande klass att köra, men det drabbar klassen hårdare än det drabbar arrangören när man gör tysta protester, som på sista racet. Man behöver ju inte ta nån annan klass för att man stryker SP, man kan ju ge mer bantid till övriga klasser.
 
Svemo (eller arrangörerna?) bör stiga in och släppa på reglerna och göra sitt för att få till att den nedåtgående trenden stannar av. SP är redan borta ur SM, så låt alla få köra där som känner för det. Låt klassen bli en rolig budgetklass igen för A-förare oxå.
 
Man behöver ju inte ta nån annan klass för att man stryker SP, man kan ju ge mer bantid till övriga klasser.

Så hænger din matematik da slet ikke sammen !... Hvordan skulle det lige give bedre økonomi for arrangørene ?

Og, med hensyn til mer kørtid til andre klasser, så var der jo både BoTT og SP på banen sidste gang, hvilket ikke gavanledning til problemer
 
Svemo (eller arrangörerna?) bör stiga in och släppa på reglerna och göra sitt för att få till att den nedåtgående trenden stannar av. SP är redan borta ur SM, så låt alla få köra där som känner för det. Låt klassen bli en rolig budgetklass igen för A-förare oxå.

Är det klart hur många sp race det blir nästa år? Har tänkt börja köra men känns bra om man får veta innan man köper en hoj.....
 
Jag tippar på att vi blir kvar hos erf ett år till och då blir det 6-7 race plus 2 b race på sviestad
 
Så hænger din matematik da slet ikke sammen !... Hvordan skulle det lige give bedre økonomi for arrangørene ?

Og, med hensyn til mer kørtid til andre klasser, så var der jo både BoTT og SP på banen sidste gang, hvilket ikke gavanledning til problemer

Har inte sagt att det var ett problem. Lägger man mer körtid på de andra klasserna kan man motivera högre startavgifter. Mer körtid till de andra klasserna är inget jag förespråkar, men man behöver inte vara ingenjör för att förstå att det inte funkar att ha en klass med 7 hojar på banan.
 
Det där är ett problem till... folk vet inte vad som går att köra för allting ändras från år till år. suck
Man kanske skulle byta hoj i sp mot fri hoj och ha en support klass till erf där bara föranmälda får köra alltså man kan inte dubblera i R600/R1000 och i denna klass

fortfarande med standard grejer.
 
Man kanske skulle byta hoj i sp mot fri hoj och ha en support klass till erf där bara föranmälda får köra alltså man kan inte dubblera i R600/R1000 och i denna klass

fortfarande med standard grejer.

:confused:
 
Jag bara tänker högt.....att köra en fyrtaktare är lättare rent underhållsmässigt,men att ge sig på 600/1000 kan va lite för snabbt kanske (jag har dålig koll på farten)och man kanske vill vara kvar hos ERF gänget.
Alltså en support klass till erf och bara till erf
 
Jag bara tänker högt.....att köra en fyrtaktare är lättare rent underhållsmässigt,men att ge sig på 600/1000 kan va lite för snabbt kanske (jag har dålig koll på farten)och man kanske vill vara kvar hos ERF gänget.
Alltså en support klass till erf och bara till erf

Då kan man lika gärna öka bantiden för befintliga ERF team.:)

Den stora fråga som ni SP förare bör engagera er åt är att motivera andra att delta.
Hur förklarar man att 20 anmälda medan bara 2 förare kör alla rejs.
Min tolkning är att racingen i sp kanske inte är tillräckligt tät och intressant ?

Mvh / M
 
Det där är ett problem till... folk vet inte vad som går att köra för allting ändras från år till år. suck

Men, nu er det jo meldt ud på erf.nu (eller var det www.svemo.se ?? ) att SP kør som supportklasse til ERF igne til næste år....

Præcis som det er meldt ud at der ikke er noget der hedder A & B licens
 
Den här tysta protesten tror jag inte att det var många som utförde.
För mig handlar det mer om att det lovades riktigt kallt väder och hade ingen lust att ligga och frysa i en skåpbil i några dagar.
Dessutom när det lovas knappt några plusgrader så blir inte greppet det bästa och jag ville inte chansa att krascha och förstöra både hoj och kropp.

Jag hoppas på fler deltagare. Oavsett A eller B-förare. Så länge det blir mer förare en ett tiotal. Förhoppningsvis så har arrangörerna lite mer tålamod så att klassen inte läggs ner.
Köra rookie 600.. hmm. ja varför inte.
 
Det va kanske inte en färdig tänkt tanke.........20 anmälda och bara 2??vilka då och ser du det??

Om du kollar på resutatlistan på ERF.NU så ser du där att det varit totalt 20 st som deltagit under året samt att det endast är två st som kört samtliga tävlingar.

Den här tysta protesten tror jag inte att det var många som utförde.
För mig handlar det mer om att det lovades riktigt kallt väder och hade ingen lust att ligga och frysa i en skåpbil i några dagar.
Dessutom när det lovas knappt några plusgrader så blir inte greppet det bästa och jag ville inte chansa att krascha och förstöra både hoj och kropp.

Jag hoppas på fler deltagare. Oavsett A eller B-förare. Så länge det blir mer förare en ett tiotal. Förhoppningsvis så har arrangörerna lite mer tålamod så att klassen inte läggs ner.
Köra rookie 600.. hmm. ja varför inte.


Det jag menade med "Tyst protest" var att det på grund av att den tävlingen låg så sent på året innebar att man gav fan i att chansa och åka ber på grund av att det kunde bli kallt som satan att köra.
Precis så som du beskrivit det ovan.

Risk för minusgrader och dylika komplikationer uppstår ju inte om tävlingen inte går så sent.
 
Last edited:
Om du kollar på resutatlistan på ERF.NU så ser du där att det varit totalt 20 st som deltagit under året samt att det endast är två st som kört samtliga tävlingar.




Det jag menade med "Tyst protest" var att det på grund av att den tävlingen låg så sent på året innebar att man gav fan i att chansa och åka ber på grund av att det kunde bli kallt som satan att köra.
Precis så som du beskrivit det ovan.

Risk för minusgrader och dylika komplikationer uppstår ju inte om tävlingen inte går så sent.



Hade gärna kört om jag kunnat, var ju ganska spännande när bakhjulet låstes på 5'ans växel i slutet på rakan, brukar vanligtvis låsa upp lite på 2'ans, eventuellt 3'ans på den hojjen.. Tyvärr höll det ju inte mer än två kurvor innan det var färdigsladdat:huvet
 
Sas det inte på mötet att A och B licenser skall tas bort?
I så fall blir väl klassen öppen för alla. Nu vill vi se folkstorm eftersom alla har klagat på att klassen har dött på grund av att A-förarna inte fick köra i år.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top