Vad händer med sårskorpor?

Tack för de svar som besvarade min fråga (kanske bara ett). Övriga gav mig goda skratt..

Ja han jobbar för livsmedelsindustrin och ser din näst intill självförsörjande kropp som en hot för hela näringen. I detta nu sitter han och skriver en rapport som ska vidarebefordras till näringsministern som kommer att besöka dig för att försöka tala dig till rätta. OR ELSE!

Kanske rapporten går ända till vitamininstitutet i Schweiz?

Nytt hud måste forhornas, den översta lagret hud vi har ytterst på kroppen är förhornat. I alla lager finns det olika utvecklade lager, ju längre ut desstå mer utvecklad hud, skorpan funkar som ett skydd så den nya huden under får förnyas och förhornas i normal tackt. River man bort skorpan blir kroppen tvungen att skapa en ny "skorpa/skydd" för att börja denna process med ett hudlager längre ner (samanlagt har vi 3 hudlager/delar) men flera "lager" i olika faser i varje.

s_hudskikt_2.gif

Ju mer ostört huden får förnyas ju mindre ärr blir det. Bästa är att återfuckta med nån sorts kräm så skorpan inte blir för torr och spricker, masserar man på områden runtomkring ökar blodcirkulationen och just det området får mer blod med näring för att kunna reparera skadan lite snabbare, detta gör även att skorpan släpper själv på de ställen som redan är läckt längst ut på kanterna.

River man även bort skorpan för tidigt så har den inte utvecklats helt med pigment och allt så det tar mer stryck av solen och ärren blir fulare.

Lovar att skönaste känslan är när huden under läck ostört och man sedan får pilla bort skorpan utan att det gör ont eller börjar blöda.

Så nu vet ni vad ni ska göra för att få så fula ärr som möjligt ;)

Last edited:
Sådant bryr sig killar/män sig om?

Det svaret väntade man bara på...

Och ja vem vill ha ärr i huvudet tex? Kanske ser fräckt ut om man är som börje salming men sitt du där framför datorn och tyck du är :cool med dina är du fått utav att skalla datorbordet när du tappat cola eller vad fan

Och ja vem vill ha ärr i huvudet tex? Kanske ser fräckt ut om man är som börje salming men sitt du där framför datorn och tyck du är :cool med dina är du fått utav att skalla datorbordet när du tappat cola eller vad fan

Pilla ruvor är gött.

Jag har fått ganska bra med pengar för, i mitt tycke, ganska betydelselösa ärr. Någon sakkunnig tyckte att jag borde få betala för de, i jämförelse med utseendet i övrigt, rätt snygga ärren. Det fina i kråksången är att det är "målningen som bedöms, inte duken".

Kommentar från fotografen när benet skulle plåtas;

"...kör hem och raka sig på benet, det är ärr vi ska fotografera, inte frisyrer".

/Krengkt

(Har f ö ett 30-tal stygn i ansiktet, bara de 4 i pannan syns. Övriga ärr som syns har lämnats utan åtgärd. Var aldrig hel som barn).

Jag vill ju vara som börje när jag poserar på isen.

Galna människor stjäl dom kanske?

0:12

[youtube-id]vdiQFq5jnX8[/youtube-id]

:hihi

De ramlar av när såret är läkt...om du inte pillar :7peta så sluta pilla :7peta, dessutom blir det fulare ärr om du pillar.

eko_skorp_medium.jpg

Har inte ALLA en väldigt stark instinkt att pilla bort sårskorpor?
Varför har evolutionen i så fall gett oss den om det är meningen att de ska sitta kvar?

Ärr är dessutom manligt.
De kan vara lika bra på att kompensera bristande manlighet som en sporthoj.

Den här tråden var ju störtskön:rofl

View attachment 297765

Varför har evolutionen i så fall gett oss den om det är meningen att de ska sitta kvar?

Ärr är dessutom manligt.
De kan vara lika bra på att kompensera bristande manlighet som en sporthoj.

ärr visar bara att man är det klantarsel som på ett eller annat sätt lyckas skada sig.

finns inget manligt i det, och de som tror de blir manliga av saknar manlighet helt.

View attachment 297765

Ärr är dessutom manligt.

Tack o lov att man har bra läkekött. Har idag inga synliga ärr efter att en morgon ha vaknat med ett 30x4 cm långt sår på underbenet orsakade av stafylokocker . Benet var helt okej på kvällen men på morgonen var såret helt öppet. I ett sådant läge hade det varit livsfarligt att pilla på sårskorpor, gå vidare till blodförgiftning. Två månader med bandagering, kliade utav helsike:gnissla
Dock har benet alltid varit lite känsligare efteråt så vid val av taturering valde jag det andra benet för säkerhets skull.

Så manligt eller ej låt såren vara!

Pillade dock mycket på sår som barn och vet att morsan hotade med att binda ihop mina händer om jag inte slutade. Tyckte morsor alltid tjatade att man inte skulle pilla och orsaken, gör inte dagens mammor det längre :va

Skrapsår på knän som vätskar är obehagliga.

Last edited:
Näää nu va de GuW o jag som pratade, håll dig utanför...

ok, slänger pappret! :tummenupp

Tack o lov att man har bra läkekött. Har idag inga synliga ärr efter att en morgon ha vaknat med ett 30x4 cm långt sår på underbenet orsakade av stafylokocker . Benet var helt okej på kvällen men på morgonen var såret helt öppet. I ett sådant läge hade det varit livsfarligt att pilla på sårskorpor, gå vidare till blodförgiftning. Två månader med bandagering, kliade utav helsike:gnissla
Dock har benet alltid varit lite känsligare efteråt så vid val av taturering valde jag det andra benet för säkerhets skull.

Så manligt eller ej låt såren vara!

Pillade dock mycket på sår som barn och vet att morsan hotade med att binda ihop mina händer om jag inte slutade. Tyckte morsor alltid tjatade att man inte skulle pilla och orsaken, gör inte dagens mammor det längre :va

Skrapsår på knän som vätskar är obehagliga.

Är det bara en myt att om man har bra läkekött får man större R ? Såret läker "fort och fult"? :va

Last edited:

Är det bara en myt att om man har bra läkekött får man större R ? Såret läker "fort och fult"? :va

Vågar inte riktigt svara på det men läkarna jag har pratat med har alltid sagt att jag har bra läkekött då mina ärr knappt syns, dock har det varit ärr efter operationer. Sår som gått djupare ner i huden, varande sår efter myggor t ex (jag tål inte mygg, kliar sönder mig totalt) där blir inte ärren fina.

Myt skulle jag säga. Jag har exceptionellt bra läkekött och samtliga mina ärr - och det har blivit ett gäng genom åren - har läkt fort och snyggt. Mindre ersättning från försäkringsbolag dock. :gnissla

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph