Vad händer med garantierna?

Dweezil skrev:
Verkar som Trötter inte förstår att det är inte enbart biltillverkarna som gör delar utan det finns andra företag som gör delar. Produktionen kommer säkert att minska av reservdelar, men kan inte se något större problem för att det finns alltid "pirat-ställen" som får tag på det mesta.
jag vet att det inte bara är biltilverkan utan mesta delen görs av underlevrantörer som får betalt av biltillverkan, och när märket har konkat och inte existerar längre så kommer dem ju inte få betalt av biltillverkan och gör dem ju inga delar.., sen kommer det ju självklart finns piratdelar, men det kommer inte finnas reservdelar i lika stort lager, och verkstäderna kör ju inte direkt med piratdelar...

Trötter skrev:
jag vet att det inte bara är biltilverkan utan mesta delen görs av underlevrantörer som får betalt av biltillverkan, och när märket har konkat och inte existerar längre så kommer dem ju inte få betalt av biltillverkan och gör dem ju inga delar.., sen kommer det ju självklart finns piratdelar, men det kommer inte finnas reservdelar i lika stort lager, och verkstäderna kör ju inte direkt med piratdelar...

i stort sett är skillnaden på "pirat" och "riktig" del är lådan som de kommer i.

Vi testade detta när jag jobbade på Toyota med en av de största säljarna på "pirat-delar". 10 delar testades (bromsbelägg, bromscylinder bromsskivor baar för att nämna några). Det var i huvudsak att något märke som var specifikt för tillverkaren som slipats bort samt att det var en annan låda, annars var det till 100% samma produkt, både i utseende och funktion.

Last edited:
Dweezil skrev:
i stort sett är skillnaden på "pirat" och "riktig" del är lådan som de kommer i.

Vi testade detta när jag jobbade på Toyota med en av de största säljarna på "pirat-delar". 10 delar testades (bromsbelägg, bromscylinder bromsskivor baar för att nämna några). Det var i huvudsak att något märke som var specifikt för tillverkaren som slipats bort samt att det var en annan låda, annars var det till 100% samma produkt, både i utseende och funktion.

vet mycket väl, kör också pirat, men försäkrings bolagen brukar inte gilla att verkstäderna lagar med piratdelar oftast..., fast dem kanske ser genom fingrarna nu på det när det gäller Rover och MG, fast jag tycker synd om dem som köpt sig en sprillans ny rover eller mg och alla garantier är värdelösa nu..

Trötter skrev:
vet mycket väl, kör också pirat, men försäkrings bolagen brukar inte gilla att verkstäderna lagar med piratdelar oftast..., fast dem kanske ser genom fingrarna nu på det när det gäller Rover och MG, fast jag tycker synd om dem som köpt sig en sprillans ny rover eller mg och alla garantier är värdelösa nu..

Varför skulle försäkringsbolagen bry sig om vad verkstäderna använder för delar när det inte är dom som betalar längre?

miniman skrev:
När det gäller vagnskadegarantin så kolla med det försäkringsbolag som står bakom garantin. Är mycket möjligt att Rover Sverige köpt en garanti/försäkring som gäller tre år och då spelar det nog ingen roll om Rover går i konkurs

Ja det kan ju vara värt att kolla förstås, frågan är väl bara hur man får reda på det men det borde återförsäljarna eller verkstäderna veta kanske.

vad jag förstod när min farsa som jobbar på if pratade om konkursen så tolkade jag det som rover i sverige inte har nån slags försäkring..., för han menade på att alla garantier du har på bilen är värdelösa idag..., men jag kan ha tolkat det fel, men kolla upp det ändå så du vet vad som gäller vid skada eller sånt...

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt