Vad händer med garantierna?

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Ingen mc-fråga men dock en viktig fråga för mig. :)

Är det någon som vet om man får behålla vagnskadegarantien och rostskyddgarantien på bilen om biltillverkaren har gått i kk?
Vad jag kan se på länken så står det bara att man går miste om nybilsgarantien men det låter lite för bra för att tro att man får ha kvar de andra.

Jag vore tacksam för svar om det är någon som vet vad som gäller.

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,630999,00.html

Solan skrev:
Ingen mc-fråga men dock en viktig fråga för mig. :)

Är det någon som vet om man får behålla vagnskadegarantien och rostskyddgarantien på bilen om biltillverkaren har gått i kk?
Vad jag kan se på länken så står det bara att man går miste om nybilsgarantien men det låter lite för bra för att tro att man får ha kvar de andra.

Jag vore tacksam för svar om det är någon som vet vad som gäller.

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,630999,00.html

Är det MG/Rover? Nej, om ingen som kan garantera garantin finns kvar så finns heller ingen garanti kvar.

morlock skrev:
Garantin finns väl ändå kvar internationellt iom att det är MG/Rover Sverige som konkat. :va

Stod väl att dom i storbrittanien hade lagt ner fabriken!?
38.gif

Last edited:
morlock skrev:
Garantin finns väl ändå kvar internationellt iom att det är MG/Rover Sverige som konkat. :va

Den som utfärdat garantin är det svenska bolaget antar jag (så är det på min bil). Självklart kan de vara schyssta i UK t.ex. om man åker dit med sitt rostiga underrede.

Markus skrev:
Den som utfärdat garantin är det svenska bolaget antar jag (så är det på min bil). Självklart kan de vara schyssta i UK t.ex. om man åker dit med sitt rostiga underrede.

Alla garantier är borta för Rover på alla verkstäder. De utför inga arbeten för de får inte tillbaka de pengarna från tillverkaren pga att de har gått i konkurs. Vilket gör att det blir pengar som de ligger ute med vilket jag inte tror någon vettig verkstad håller på de (förutom de som är service fokuserade)

"WhiteBishops" som är Irlands största återförsäljare av Rover säljer nu bilarna med 30% rabatt för att det ingår inte längre garantier på de. De vill bara bli av med bilarna.

Solan skrev:
Suck!

Någon som vill köpa en extremt fin MG för ett bra pris? Absolut inga garantier medföljer. :4skrika

Ok, det är en MG så ligger du lite bättre till. Iof är garantiläget samma, men som bil så tappar du inte lika mycket i andrahandsvärde för den är mer efterfrågad än vanliga 25/45/75 modellerna.

Morris Garage

MG har väl iofs fortfarande chans att bli uppköpta, men sen får man väl se om den köparen är hygglig nog att lova "äldre" bilägare få behålla sina garantier.

problemet med rover och dem bilarna nu blir att dem kommer inte bli nånting värda, ingen kommer vilja köpa en bil som ingen verkstad tar emot, inga garantier finns, plus att det inte kommer finnas några underlevrantörer på reservdelar, för ingen kommer ju tillverka reservdelar om dem inte får betalt.., så dem som äger rover eller mg ligger lite risigt till...

Trötter skrev:
problemet med rover och dem bilarna nu blir att dem kommer inte bli nånting värda, ingen kommer vilja köpa en bil som ingen verkstad tar emot, inga garantier finns, plus att det inte kommer finnas några underlevrantörer på reservdelar, för ingen kommer ju tillverka reservdelar om dem inte får betalt.., så dem som äger rover eller mg ligger lite risigt till...

Det är klart att verkstäderna fortfarande kommer ta emot bilarna, skillnaden blir ju bara att kunden får betala själv, samma sak gäller ju även på reservdelarna.

Det är ju tur att det är en bra bil i alla fall!

ingen verkstad kommer vilja ta emot om ett par år, för då finns det knapt några reservdelar kvar till bilarna, och reservdelarna kommer slutas att tillverkas eftersom dem inte kommer få betalt av Rover/MG eftersom dem inte existerar längre...

Trötter skrev:
ingen verkstad kommer vilja ta emot om ett par år, för då finns det knapt några reservdelar kvar till bilarna, och reservdelarna kommer slutas att tillverkas eftersom dem inte kommer få betalt av Rover/MG eftersom dem inte existerar längre...

Ja det var ju ungefär precis det du skrev i ditt förra inlägg....
Jag hävdar fortfarande att bilar går sönder, reservdelar behövs och kunden får betala reservdelen, alltså får reservdelstillverkarna fortfarande betalt.

Solan skrev:
Ja det var ju ungefär precis det du skrev i ditt förra inlägg....
Jag hävdar fortfarande att bilar går sönder, reservdelar behövs och kunden får betala reservdelen, alltså får reservdelstillverkarna fortfarande betalt.

Verkar som Trötter inte förstår att det är inte enbart biltillverkarna som gör delar utan det finns andra företag som gör delar. Produktionen kommer säkert att minska av reservdelar, men kan inte se något större problem för att det finns alltid "pirat-ställen" som får tag på det mesta.

oFFkeFF skrev:
MG har väl iofs fortfarande chans att bli uppköpta, men sen får man väl se om den köparen är hygglig nog att lova "äldre" bilägare få behålla sina garantier.

Det beror ju på om den/de eventuella köparna har tänkt att få igång på MG/Rover igen eller inte.
Vill man få upp företaget på fötter igen så ser man till att ordna med garantier, annars tappar man kunder så att det står härliga till.

Reservdelar kommer antagligen inte heller att bli ett problem eftersom antagligen väldigt många ser sin chans att tjäna guld på reservdelar nu när originaltillverkningen går i stöpet.
Min chansning är att det kommer att finnas ett väldigt stort utbud av reservdelar den närmaste tiden bara man letar lite.

När det gäller vagnskadegarantin så kolla med det försäkringsbolag som står bakom garantin. Är mycket möjligt att Rover Sverige köpt en garanti/försäkring som gäller tre år och då spelar det nog ingen roll om Rover går i konkurs

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt