Vad hände med min motor?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Såhär ligger det till:
Motorn något sånär halv varm och jag starta, drog iväg, varva ut 1an.

Efter någon minut fastnade jag i en bilkö, när jag då skulle köra vidare efter att ha stannat så börja motorn blöddra/tappa effekt när jag gasa vid ca ~3-4k rpm.
Efter ett par stopp o starter där samma symptom visade sig upprepade gånger i några minuter så tvärdog den vid gas.
Hon ville inte heller starta. Med choke kom hon igång men ville inte stanna igång särskilt länge. Så fort jag släppte på choken torska hon direkt.

Så jag lät henne kallna lite, gick startade enkelt utan choke efter ~10min men samma skit igen vid gas(med neutralen i).

Efter 30 låååånga oroliga minuter så prövade jag igen och hon spann som en klocka!

Det enda jag kan komma o tänka på är att det skulle hänt något med stiften :va

Vad var det som hände? :confused:
PS: Svara endast på min fråga o håll inne på kommentarerna.

Muggen skrev:
Såhär ligger det till:

Efter någon minut fastnade jag i en bilkö, när jag då skulle köra vidare efter att ha stannat så börja motorn blöddra/tappa effekt när jag gasa vid ca ~3-4k rpm.
Efter ett par stopp o starter där samma symptom visade sig upprepade gånger i några minuter så tvärdog den vid gas.
Hon ville inte heller starta. Med choke kom hon igång men ville inte stanna igång särskilt länge. Så fort jag släppte på choken torska hon direkt.

Så jag lät henne kallna lite, gick startade enkelt utan choke efter ~10min men samma skit igen vid gas(med neutralen i).

Efter 30 låååånga oroliga minuter så prövade jag igen och hon spann som en klocka!

Har ju varit ganska stora temperaturskillnader dom senaste dagarna så det är väl inte omöjligt att det blivit kondens i tanken = vatten i bensinen. Står den varmt om nätterna eller i kalla utrymmen? Kolla med nån mc-firma om det är ok att slå i lite k-sprit i tanken. Försvinner det då så har du nog svaret där.

Muggen skrev:
Såhär ligger det till:

Kolla soppapumpen.

Låter som vacuum i tanken!

När den stannar nästa gång, testa att öppna tanklocket....startar den då har du tätt i luftningen på tanken...o har du bensinpump så akta dig för att få bucklor i tanken av undertrycket.

Ha det

Tack för era tips! Kondens låter inte så otroligt, den har ju stått ute som sagt.
har kört ett par mil nu efteråt utan problem.
Imorrn är det dags att göra iordning henne för vintern. Blir till att gå igenom allting riktigt noga.

Tack igen!

Snake skrev:
Har ju varit ganska stora temperaturskillnader dom senaste dagarna så det är väl inte omöjligt att det blivit kondens i tanken = vatten i bensinen. Står den varmt om nätterna eller i kalla utrymmen? Kolla med nån mc-firma om det är ok att slå i lite k-sprit i tanken. Försvinner det då så har du nog svaret där.

K-sprit behövs inte längre då mackarna redan drygar ut bensinen med etanol.
Upp till 5% säger de själva men jag tror det är mer.
Mvh Roberth

Roberth skrev:
K-sprit behövs inte längre då mackarna redan drygar ut bensinen med etanol.
Upp till 5% säger de själva men jag tror det är mer.
Mvh Roberth

Kan nog vara så men eftersom jag själv har fått ispropp med bilen efter mackarna började med det så tänkte jag att det är ett billigt sätt att eliminera möjligheten till att det var orsaken att den stannade... :)
Tror iofs mer på vacuum teorin när jag tänker efter... :rolleyes:

Felet du beskriver liknar det jag hade på min moppe för 10 år sedan, mitt tanklock var så pass dåligt att det kunde läcka lite vid kombinationen full tank och hård inbromsning, det dåliga tanklocket släppte även in regnvatten.... Efter diverse försök med rengöring m.m gav jag upp och tömde den helt på soppa i både förgasare och tank sen var problemet borta.

Snake skrev:
Kan nog vara så men eftersom jag själv har fått ispropp med bilen efter mackarna började med det så tänkte jag att det är ett billigt sätt att eliminera möjligheten till att det var orsaken att den stannade... :)
Tror iofs mer på vacuum teorin när jag tänker efter... :rolleyes:

Det är sant. :)

Det enda jag inte fattar är hur problemet kunde avta av sig självt.
Att den gick som den skulle när motorn kallnat igen..

Muggen skrev:

Vattnet skiktar sig i tanken, om vatten är lättare än bensin (vet ej om så är fallet...) så hamnar det högst upp i tanken. När du sedan börjar skvalpa runt det så blandas det igen...

erik skrev:
Vattnet skiktar sig i tanken, om vatten är lättare än bensin (vet ej om så är fallet...) så hamnar det högst upp i tanken. När du sedan börjar skvalpa runt det så blandas det igen...

Vattnet lär nog samlas på botten.

Muggen skrev:

Om vi tillåter oss att spekulera lite.
Du hade fulltankat och tanklocket släppte inte in luft tanken(tillräckligt fort).
Symtomen blir som soppatorsk men när du stannar
jämnas tryckskillnaden ut efter en stund och du kan åka igen.
När det dragit någon liter märks det inte längre då det är mer luft i tanken
att jämna ut trycket på.
:)
Vet inte vad du har för hoj men moderna har ett litet hål brevid påfyllnings-
hålet där ev regn och spill ska dränera ut då tanklocket är lite nersänkt.
Jag tror inte på vatten i tanken. Vatten är tyngre.

Roberth skrev:
Om vi tillåter oss att spekulera lite.
Du hade fulltankat och tanklocket släppte inte in luft tanken(tillräckligt fort).
Symtomen blir som soppatorsk men när du stannar
jämnas tryckskillnaden ut efter en stund och du kan åka igen.
När det dragit någon liter märks det inte längre då det är mer luft i tanken
att jämna ut trycket på.
:)
Vet inte vad du har för hoj men moderna har ett litet hål brevid påfyllnings-
hålet där ev regn och spill ska dränera ut då tanklocket är lite nersänkt.
Jag tror inte på vatten i tanken. Vatten är tyngre.

Hehe, bara o kika till vänster så ser du min hoj :tummenupp
Inte ens halv tank :(

men men, hon spinner som en katt igen så det är bara att rocka på :yoparty

Muggen skrev:
Hehe, bara o kika till vänster så ser du min hoj :tummenupp
Inte ens halv tank :(

men men, hon spinner som en katt igen så det är bara att rocka på :yoparty

Jag har gröt i hela huvet. :huvet :4skrika
Bra att hojen funkar igen, det är ändå det som räknas, :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...