Vad hände med bromsarna?

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Jahapp, i morse när jag var på väg till jobbet så tyckte jag att mina bromsar på bilen inte riktigt tog som dom skulle. Först avfärdade jag det och tänkte att det var pga att jag hade stora, klumpiga skor och att det därför kändes ovant.
Men när jag sedan stannade vid ett rödljus och håller foten på bromsen så sjunker pedalen långsamt ner till botten.
Jag körde in på en liten väg och testade om bromsarna fortfarande tog och att jag kunde stanna och det kunde jag.
Är det möjligtvis någon som har en bright idé på vad detta kan bero på?
Om bromsvätskenivån är låg så borde en varningslampa lysa, vilket det inte gör.
Så fort det blir ljust ute så ska jag ut och kika om jag kan se att det finns vätska men kan detta bero på något annat?
Det känns halvläskigt att köra med taskiga bromsar, har ingen lust att försöka få stopp på bilen med hjälp av någon annan bil.

låter som läckage, antingen läcker det ut eller så läcker det tillbaka förbi huvudcylindern.

Om det finns tillräckligt med bromsvätska så har du nog inget läckage, det är med all sannorlikhet som Josef skriver att huvudbromscylindern läcker. Blir till att byta eller renovera. Vad är det för bil ??

Mattias skrev:
:goldenretrievertjej

Ibland kan jag helt enkelt inte hålla tillbaka min humor.

Hornet_Fredde skrev:
Om det finns tillräckligt med bromsvätska så har du nog inget läckage, det är med all sannorlikhet som Josef skriver att huvudbromscylindern läcker. Blir till att byta eller renovera. Vad är det för bil ??

Jag har en Audi A3.
När delen som är trasig börjar med "huvud" så känns det som att det kommer att bli ett stort hål i plånboken.

Det låter definitivt som ett litet läckage någonstans.
Har du möjlighet så ställ bilen på torrt underdalg och tryck ner bromsen allt du orkar ett par gånger och se om det blir någon "pöl" under bilen.

Hade precis samma problem med min vinterbil och då var det ett bromsok som inte höll tätt.

kaZmur skrev:
Det låter definitivt som ett litet läckage någonstans.
Har du möjlighet så ställ bilen på torrt underdalg och tryck ner bromsen allt du orkar ett par gånger och se om det blir någon "pöl" under bilen.

Hade precis samma problem med min vinterbil och då var det ett bromsok som inte höll tätt.

Torrt underlag? I Stockholm har vi för närvarande grått, geggigt, blött väder, jag skulle inte ens se om en elefant skitit under bilen (ursäkta språket).
Men jag kan nog leta upp något garage eller liknande för att pröva det men å andra sidan så skulle väl bromsvätskan försvinna om så var fallet?
Jag har kikat under huven nu och nivån är som den ska.

Bromsar är bytta för inte så länge sedan men jag vet ju inte om oken är bytta förstås och mina servicepapper ligger i någon av mina 18 flyttkartonger.

KÖR TILL VERKSTAD!!!!!

Det där ska du inte köra omkring med!, låter tveklöst som läckande huvudbromscylinder.... = INTE bra.

Om du inte vill bli ruinerad & få ett bra arbete utfört, ring till Speedy (kolla nummer i GulaSidorna) dom har verkstäder på flera håll, men jag brukar anlita killarna på Valhallavägen, mkt trevliga, proffsiga & mkt bra priser.

Lycka till!
:tummenupp

HönaPower skrev:
KÖR TILL VERKSTAD!!!!!

Det där ska du inte köra omkring med!, låter tveklöst som läckande huvudbromscylinder.... = INTE bra.

Om du inte vill bli ruinerad & få ett bra arbete utfört, ring till Speedy (kolla nummer i GulaSidorna) dom har verkstäder på flera håll, men jag brukar anlita killarna på Valhallavägen, mkt trevliga, proffsiga & mkt bra priser.

Lycka till!
:tummenupp

Ah, jag kanske får göra det. Jag ringde en Speedy verkstad och förklarade problemet men han ville inte ge mig någon gissning på vad det kunde vara utan sa bara : -Audi A3? Dom brukar inte ha såna problem.

Hmm...är det positivt att få höra att man har en bil som ändå har detta problem eller hade det varit bättre att höra att det är ett vanligt problem tro?!

Stora tankar i ett litet huvud.

Så gott som garanterat huvudbromscylindern om ingen vätska försvunnit. Bör inte vara förenat med några grymma kostnader att byta den.

Jag tror att du körde på snö eller något annat halt underlag. Det gör att bromssträckan blir lite längre än på torrt underlag. Och att det vibrerar i bromspedalen betyder inte att nånting är trasigt, det kallas för ABS.

Som dom säger så är det säkert huvudbromscylindern som läcker om det inte blir en pöl under bilen. Om du bromsar så sjunker pedalen som du säger när den går i golvet får du släppa upp den igen och börja bromsa från början för att få bromsverkan.
Borde inte vara så himla dyrt att fixa, beroende på hur det sitter på audin om det är lättmekat eller inte men brorsan och jag har fixat det där flertalet gånger på hans bilar.
Kör den till verkstad om du inte vill fixa det själv, kör lugnt. Är det huvudbromscylinder är det itne så farligt för då försvinner inte bromsarna helt men är det läckage vid tex ett bromsok så kan ju bromsvätskan ringa ut å då har du inga bromsar alls.

Victor skrev:
Jag tror att du körde på snö eller något annat halt underlag. Det gör att bromssträckan blir lite längre än på torrt underlag. Och att det vibrerar i bromspedalen betyder inte att nånting är trasigt, det kallas för ABS.

Men läs vad hon skriver....pedalen gick i golvet...beror det på halt underlag? :va

HönaPower skrev:
Men läs vad hon skriver....pedalen gick i golvet...beror det på halt underlag? :va

Äh, han spelar på sitt blonda jag, dessvärre fungerar det inte lika bra för killar som för tjejer.

Agent Apelsin skrev:
Som dom säger så är det säkert huvudbromscylindern som läcker om det inte blir en pöl under bilen. Om du bromsar så sjunker pedalen som du säger när den går i golvet får du släppa upp den igen och börja bromsa från början för att få bromsverkan.
Borde inte vara så himla dyrt att fixa, beroende på hur det sitter på audin om det är lättmekat eller inte men brorsan och jag har fixat det där flertalet gånger på hans bilar.
Kör den till verkstad om du inte vill fixa det själv, kör lugnt. Är det huvudbromscylinder är det itne så farligt för då försvinner inte bromsarna helt men är det läckage vid tex ett bromsok så kan ju bromsvätskan ringa ut å då har du inga bromsar alls.

Det låter logiskt eftersom jag tyckte att bromseffekten varierade på vägen till jobbet.
Vill och vill...jag fixar det gärna själv om det är så pass enkelt att jag kan göra det. Hur går det till?

Solan skrev:
Äh, han spelar på sitt blonda jag, dessvärre fungerar det inte lika bra för killar som för tjejer.

Det låter logiskt eftersom jag tyckte att bromseffekten varierade på vägen till jobbet.
Vill och vill...jag fixar det gärna själv om det är så pass enkelt att jag kan göra det. Hur går det till?

Du behöver verktyg å en haynes mekar manual för din bil sen är det svårt att misslyckas, det tar bara mer eller mindre tid.
En renoveringssats till huvudbromscylindern måste inhandlas.

Du måste lokalisera huvubromscylindern.
Skruva bort h-b cylindern, då kommer det rinna ut en massa bromsvätska.
Sen ska du skruva isär den och byta å packningar i den.
Skruva ihop den.
Sätta den på plats.
Fylla på med bromsvätska.
Sen måste du förmodligen lufta bromsarna runt om så det inte är luft i bromssystemet.

Jag vet inte hur det ser ut på audi så en haynes reparationsmanual är nog väldigt bra å ha och lite tidigare mekarvana. Du kommer lära dig en massa iallafall.

Huvudbromscylinder borde sitta under kärlet där du fyller på bromsvätska, sitta ihop med det kärlet.

När du luftar bromssystemet måste du ha en medhjälpare.

Det är som någon tidigare nämnt att du bör omedelbart besöka verkstad.

Något som brukar förekomma på golf 4:or enl min erfarenhet, är att det brukar läcka vid bromsslangen vid oken bak.

Närmare bestämt mellan själva slangen och oket, där sitter det en banjoskruv och tätningsbrickor, brickorna är tillverkade av någon sorts "lättmetall". I kombination med vägsalt så är det "mindre bra" så att säga.
En bromsslang går på en 300 kr om jag inte minns fel.

Ett annat tips är om bilen går ryckigt, så kanske du ska ta o titta till vakkum slang mellan bromskraftförstärkaren och insugningsröret. Dom är tillverkade av någon sorts "hårdplast". Dom brukar nämligen spricka.

Plasten är av samma typ som ochså sitter på VW Polo -95 till 99. Det gick ut brev till samtliga Polo ägare för några år sedan. Kan ochså vara värt att kolla upp.

Skulle det vara vakuum slangen så finns det en "repsats" att köpa för inte så många kronor.

Skulle det nu vara från slang/ok bak så får man snällt byta slang.
Då kan det nog vara en bra ide att lämna det till någon som vet vad som ska göras.

Nu vet jag inte vilken årmodell du har men hoppas på att tipsen sak hjälpa dig en liten bit i alla fall. Skulle det nu inte vara något av mina tips så kommer det att bli en betydligt dyrare nota tyvärr, huvudcylindrar är inte "gratis"
Vad jag kan minnas så här på rak arm så har varken jag eller mina kollegor aldrig bytat huvudcylinder på Golf 4/A3:or i alla fall.

Det var mina "insider tips" .....hoppas det löser sig

Last edited:
vet inte om någon sagt det redan..

men om bilen har några år på nacken, säg 5-6år, så kan bromsvättskan ha tagit åt sig såpass mkt vatten att den börjat koka, du får då ånga (luft)i bromsarna, vilket resulterar i svampig och dålig broms. du kan även trycka pedalen långt ner, om du prövar att pumpa snabbt på bromsen så bör du komprimera luften och bromsen bör då bli stummare.

bromsvättskan skall egentligen bytas vartannat år, men många slarvar med detta.

har du/någon annan kört "hårt" med bilen så bromsarna blivit varma på sisstonne? det behövs ju enhel del värme för att det ska börja koka.

Lycka till! :tummenupp

Tjaa... Herrelös bil, jag säger då det. Prova att ta på dig din finaste kortkorta kjol och släntra in på en bilverkstad sugandes på en klubba. Säg "min bil, den gula, fnitter, stannar inte så bra, kan nån hjälpa mig?". Sen slickar du på klubban och tittar under lugg på de svettiga grease monkey-killarna. Bilen är klar på nolltid, jag lovar. Betalningen löser sig säkert utan alltför ömmande hål (i plånboken).

*/ ?>
Back