Vad gjorde man innan däckvärmare?

Låter mer och mer som att dåtidens slicks var mer lika landsvägsdäck utan mönster medans man idag har mer specialiserade slicks som kräver värmare (med undantag Metzeler TD, power slick 2).
 
Låter mer och mer som att dåtidens slicks var mer lika landsvägsdäck utan mönster medans man idag har mer specialiserade slicks som kräver värmare (med undantag Metzeler TD, power slick 2).
Moderna racedäck ska ju klara betydligt högre temperaturer eftersom hojarna har 50% mer effekt plus elektronik som häver ur sig precis så mycket kraft som däcken klarar, hela tiden.
 
När jag själv började tävla i mitten på 90-talet så sa andra att "är man inte tillräckligt snabb på banan så bygger man inte upp tillräcklig värme i slicks". Så man
avrådde oss som nybörjare att köra på slicks innan man blev snabb. Annars var det stor risk att man kraschade med kalla däck. Idag är det lite enklare att man har varma däck från början för man förvärmt dom med däckvärmarna.
 
Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Back
Top