Vad gick fel när jag lackade???

  • Thread starter Thread starter FP
  • Start date Start date
Måste även säga att 2K på burk är ju inte mycket 2-komponent heller.
Om det inte är en från en lackfirma med patron i som man trycker sönder så härdaren blandas med basen.

Man kan även köpa 2K färdigblandad på burk vilket jag gjort.
Men då så han till mig att du lackar väl idag, för färgen torkar i burken.

Två dagar senare var burken solid.
 
Vadå, du ska ju ändå krascha?! :D :arsele

Skicka ett mess om du vill ha hjälp att slipa eller d.l.!! :)
 
Ja ska provlacka lite innan jag kör allt :) hade också en gixxer 98a innan fast 600, varför sålde jag den!!! Snabb hoj för sin ålder!

Skit i det, det är nämligen bortkastad tid.
Bara för att det funkar på ETT ställe betyder inte att det funkar i alla skrymslen och vrår.

Du har råkat ut för samma skit alla som lackat förr eller senare dyker på.
Massa olika fabrikat av både ditten och datten som ligger i massa skikt på bitarna.

Mitt tips till dig så du inte bränner upp skiten( har själv varit nära flera gånger) är att när du fått bort geggan är att först lägga på en "sealer" det är som namnet säger ett skickt som förseglar allt annat som ligger under.

SEN börjar du om på nytt med bas och klarlack, slipa förfan inte igenom sealern då är du tillbaka på ruta ett.
 
Vet inte om det är myt eller skröna? men hört att silicon kan resultera i denna typen av krackilering av lack, kan räcka att det finns fåtal "silicon particklar" i luften har jag hört, men som sagt, vad jag hört.
 
Vet inte om det är myt eller skröna? men hört att silicon kan resultera i denna typen av krackilering av lack, kan räcka att det finns fåtal "silicon particklar" i luften har jag hört, men som sagt, vad jag hört.

stämmer bra! Been there done that. Men att få så jämnt lager överallt som han fått så vill det till. Förra ägaren av en av mina hojar hade lackat allt svart. När jag skulle bättre fick jag precis samma resultat. 1k + 1k bättring.

Testade olika fabrikat och kom fram till att det hade viss betydelse men att den färgen som var lagd innan var hopplös. Fick slipa färgrent mer eller mindre och sedan lägga på igen. Trots det reste sig lacken på vissa ställen precis så där. Slängde på hagmans filler. Lackade igen. Slipade. Fick göra så ett par ggr och rätt som det var funkar det. Verkar som vissa lacker har väldigt känsligt för vissa lösningsmedel. Jojust... Provade 2k i spruta och det funkade aningens bättre men det reste sig med... Sicket jäkla jobb. Vissa produkter går bara inte ihop. Oavsett 1k och 2k.

Massvis med folk som målar 1k först och sedan på med 2k klarlack för att få en hållbarare yta. Funkar perfa... I de flesta fall ;)
 
Nu är kåporna färdiglackade, blev bra till slut :) Skönt att ha det gjort. Lackade även fälgarna med biltemas fälgfärg, blev riktigt bra. Man ska ju egentligen pulverlacka fälgarna men bättre lägga pengarna på bandagar o dyl. Kommer ju ändå bli massa märken efter däckjärn.

Nu är det bara det roliga kvar, att skruva ihop hojen och provstarta :yoparty
 
Nu är kåporna färdiglackade, blev bra till slut :) Skönt att ha det gjort. Lackade även fälgarna med biltemas fälgfärg, blev riktigt bra. Man ska ju egentligen pulverlacka fälgarna men bättre lägga pengarna på bandagar o dyl. Kommer ju ändå bli massa märken efter däckjärn.

Nu är det bara det roliga kvar, att skruva ihop hojen och provstarta :yoparty

jag kan inte se bilderna ;)
 
Urk!

Klassiker när man kör med sprayburk och andra produkter som mest innehåller lösningsmedel.
Du måste slipa bort allt och börja om från början om det ska bli bra. Använd helst samma fabrikat hela vägen o slarva inte med torktider och temperaturer. la du kanske på för tjocka varv med bas eller klarlack. lägger man för tjocka varv torkar ytan först och all lösningsmedel hinner inte ut. Sen kommer klarlack med mer lösningsmedel och äter sig ner och löser upp allt vilket får färgen att skrynkla sig. Kan ju även vara så enkelt att produkterna inte tål varandra helt enkelt, De flesta billackleverantörer säljer ju riktig billack på spray även 2k klarlack. pma om du behöver mer hjälp eller tips, jobbar i branchen...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top