Vad gick fel när jag lackade???

• Thread starter Thread starter FP
  • Start date Start date
Beror oftast på att man kapsalar in lösningsmedel från antingenj grund eller bas som vill ut.

Ibland skall man faktist inte vänta på att färgen torkar innan man lägger på klarlacken.

Men oftast för att man blandar lösningsmedel hejvilt när man använder olika fabrikat (som man inte har koll på).

Slipade ner tank + skärm och la på montana färg. Samma skit igen, skrynkligt! Klarlacken har nog bubblat ihop sig rejält med montanafärgen.

Färgborttagning, är det effektivt att får bort allt med? Smälter inte ner glasfiber eller?

Blir så trött...

Är inte Gold bara matta färger?
blir bättre när du har på montana gold klarlack på montana gold färg. allt blått på hojen är montana gold

Bifogat

• 301887_10150272389928860_736023859_7737326_8128942_n.jpg
    301887_10150272389928860_736023859_7737326_8128942_n.jpg
    43.1 KB · Visningar: 324
Last edited:
blir bättre när du har på montana gold klarlack. allt blått på hojen är montana gold

Slipade ner och lackade med endast montana färg ej klarlack. Blev ändå samma. Tror klarlacken geggat rejält med färgen.

Går det sprutspackla? kommer det fästa ordentligt?

Fan bra sugen på att lägga allt i trädgråden och elda upp skrotet!!!

Funderar på att köpa ett beggat färdiglackat racekåpset ist.

äh fan, fram med sandpappret och börja från början. gör om gör rätt :tummenupp

jag har ingen aning om något annat än handslip för det är det ända jag haft tillgång till :)

Låt det vara. Ser ju ut som att hojen är gjord av gjutjärn =)

Tog värmepicka + plastskrapa sen gnugga bort med bensin. Nu är all färg borta iaf. från tank + skärm. Ta resten i morgon på julafton, Normalt att hålla på o skrapa bort lack på Julafton!

Ska köpa färg senare, Hagmans funkar den? Matt eller blank spelar ingen roll bara det ser ok ut. Banhoj så behöver inte vara utställningslack på grejerna.

Som jag har blandat olika fabrikat hej vilt i mina dagar både 1k och 2k färger. men har aldrig lyckats få en sådan resning.
Men jag har heller oftast inte haft något tålamod o vänta tills lacken torkat innan jag har lagt klarlack.

Men Hagmans e bra saker. Provlacka en del så slipper du större överaskningar

Som jag har blandat olika fabrikat hej vilt i mina dagar både 1k och 2k färger. men har aldrig lyckats få en sådan resning.
Men jag har heller oftast inte haft något tålamod o vänta tills lacken torkat innan jag har lagt klarlack.

Men Hagmans e bra saker. Provlacka en del så slipper du större överaskningar

Ja ska provlacka lite innan jag kör allt :) hade också en gixxer 98a innan fast 600, varför sålde jag den!!! Snabb hoj för sin ålder!

2k klarlack funkar inte med 1k lack under. Det aggresivare lösningsmedlet i 2k får 1k att flippa ut.
Det funkar visst.

Däremot så ska man helst aldrig blanda färgfabrikat eftersom de använder olika lösningsmedel.

Härdan efter så tycker jag du ksa gå till din lokala lakeringsfirma och be dem blanda ihop den färg du vill ha och fylla sprayburkar med.
Brukar ligga på runt 150kr burken, men räcker mycket längre än random mekonomen skräp samt håller som en riktig billack.

Montana-färg förknippar jag dock endast med street-art och är inget jag skulle lägga på en hoj.
Det är nämligen det de är till för!
http://www.montana-cans.com/montana-blog/category/gold-spray-paint/

Last edited:
1-komp kan funka med 2-comp, men risken är stor att det löser sig. Allt beror på vilket lösningsmedel de olika förgerna består av. Läs noggrannt på burkarna innan du använder dom. Det finns färger som även löser sig själva om du går på med andra skiktet för tidigt. Jag hat använt mig av lacker som man kan lägga i ett par skikt vått i vått. men sen måste den torka i 8 dagar inan man kan lägga på nästa skikt för att inte få resning. Så läs på baksidan av burkarna innan du använder dom, då ser du åxå vilken typ av grundfärg som passar ihop med lacken

2k klarlack funkar inte med 1k lack under. Det aggresivare lösningsmedlet i 2k får 1k att flippa ut.

Det stämmer inte helt, proffs lackering utförs med vattenbaserad 1k baslack med 2k klarlack som topp-lack. Men jag förstår vad du menar.

Det är vanligt att sketen sprayfärg inte tål 2k klarlack utan att resa sig.
Men i vissa fall kan det gå bra om man lägger ett par tunna dimvändor som isolering.
Som sedan får torka skapligt innan man dyngar på så det blir blankt.
Detta för att isolera mot den elaka klarlacken.

Allt är en fråga om rätt arbetsförfarande och kompatibla produkter.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti