Vad göra?

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Någon som vet av något garage i närheten av Tyresö där vi skulle kunna ställa vår hoj under vintern?

Den står just nu i vardagsrummet o de luktar inte så gott... :3freak

Har du bensin i tanken? Du skulle ha tömt bensinen och sedan vädrat ut tanken innan du kört in den. Täppa igen utjämningshålet under tanklocket hjälper en del. Häll i lite olja i tanken och skak om. :tummenupp

För mig luktar det lite men det är bara för att det fortfarande finns bensinånga i tanken, funderar på att suga ut det med dammsugaren men det känns ju lite riskfyllt. :kocko ???

Vantskruv skrev:
Har du bensin i tanken? Du skulle ha tömt bensinen och sedan vädrat ut tanken innan du kört in den. Täppa igen utjämningshålet under tanklocket hjälper en del. Häll i lite olja i tanken och skak om. :tummenupp

För mig luktar det lite men det är bara för att det fortfarande finns bensinånga i tanken, funderar på att suga ut det med dammsugaren men det känns ju lite riskfyllt. :kocko ???

Pröva, vill ha utförlig redovisning om den inte funkar så bra... :brinnerup

Pippi skrev:
Någon som vet av något garage i närheten av Tyresö där vi skulle kunna ställa vår hoj under vintern?

Har för mig att jag såg någon (fazerfun?) som har ett garage i Tyresö nu men som söker nytt lite närmare hemma. Möjligen i garageplats i Stuvsta-tråden. Om du har tur så kan ni genomföra ett triangelbyte :tummenupp

Herman skrev:
Pröva, vill ha utförlig redovisning om den inte funkar så bra... :brinnerup

Jag tror nog att jag inte vågar, bensinånga är ju ganska lättantändligt. Jag vill ju inte spränga min gamla dammsugare från 70-talet.... :skrämd

Vantskruv skrev:

Japp de e ju de. Men de sägs att tanken ska vara helt full när man ställer av den o så säger vissa att den ska vara tom... Vad för olja ska man hälla i om så är?

Låt dammsugaren få fortsätta leva, verkar synd att förstöra en antikvitet :banana

tuppjuck skrev:
Har för mig att jag såg någon (fazerfun?) som har ett garage i Tyresö nu men som söker nytt lite närmare hemma. Möjligen i garageplats i Stuvsta-tråden. Om du har tur så kan ni genomföra ett triangelbyte :tummenupp

Jag letade på honom men jag hittade inget... Får du veta vem de är så kan du väl snälla hojta till :tummenupp

Man ska ju ha bensintanken så full som möjligt för att bensinen ska oxidera så lite som möjligt samt för att skydda tanken från korrosion (om den är av metall). Ända orsaken till att den ska vara tom är väl för att det inte ska lukta om man har den inne i vardagsrummet och att (vad jag jag har hört) bensinen fräter på plasttankar och därför ska man tömma tanken. Bensinen ska ju också förvaras lutftätt då den håller bäst då (men det ska väl vara många år tills bensinen blir dålig, eller?).

Edit: Nån deciliter vanlig tvåtaktsolja går väl bra att hälla i, men jag vet inte hur bra det är för motorn (hört att det är bra, men det kanske bara gäller för gamla klenoder...), men man kan ju alltid tömma på våren.

Last edited:
Pippi skrev:

Jag kanske kan hjälpa Er. Skickar PM

Pippi skrev:
Japp de e ju de. Men de sägs att tanken ska vara helt full när man ställer av den o så säger vissa att den ska vara tom... Vad för olja ska man hälla i om så är?

Låt dammsugaren få fortsätta leva, verkar synd att förstöra en antikvitet :banana

Jag letade på honom men jag hittade inget... Får du veta vem de är så kan du väl snälla hojta till :tummenupp

Enkelt. Sök på "Stuvsta" i söket, et violà!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=98007&highlight=stuvsta

Tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=98007

Inlägget 2005-10-7, 20:18 :tummenupp

Och tanken bör vara full för att undvika kondens. Finns någon slags medel man kan hälla i som oxidationsskydd också. Minns tyvärr inte vad det heter. Finns nog i någon av alla vinterförvaringstrådarna här. Om du skvätter i olja i tanken så är nog lite tvåtaktsolja att rekommendera. Den funkar ju i en förbrännande miljö liksom. Några varv på startern (utan pluggarna i, men med en trasa för hålen som stänkskydd) skulle nog jag köra också.

Fast vid närmare eftertanke kanske olja är en dålig idé. Kläggar nog igen förgasarna... Även om de bör tömmas över vintern. Fan vet :3freak

Last edited:
Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...