Vad göra vid bilkrock?

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Var ute och åkte bil med en tjejkompis ikväll, regnigt, mörkt och dålig sikt. Hon körde och råkade backa in i en annan bil. Bilen körde ut på vägen från en parkering samtidigt som hon backade och högra sidan av hennes kofångare bak fick kontakt med vänstra kofångaren fram på den andra bilen. Bilarna stod som ett L alltså. Den andra bilen var en jävligt risig Opel Corsa, vi var i en nästan ny Golf. Det blev enligt mig inga skador alls på någon av bilarna då farten var mycket låg. Tyvärr så var ägaren till den andra bilen oresonlig och påstår ett hennes bil blev bucklad. Hon pekar ut en buckla på ett ställe där den absolut inte kunde uppstå pga av denna krocken. Hon ringde snuten på plats och gjorde en anmälan och hon skall ringa till sitt försäkringsbolag.

Vad fan gör man? Min kompis gjorde ju fel när hon backade in i en annan bil. Samtidigt så uppstod det enligt oss ingen skada och det är drygt och dyrt att blanda in försäkringsbolag! Några tips?

NinjaRob skrev:
Var ute och åkte bil med en tjejkompis ikväll, regnigt, mörkt och dålig sikt. Hon körde och råkade backa in i en annan bil. Bilen körde ut på vägen från en parkering samtidigt som hon backade och högra sidan av hennes kofångare bak fick kontakt med vänstra kofångaren fram på den andra bilen. Bilarna stod som ett L alltså. Den andra bilen var en jävligt risig Opel Corsa, vi var i en nästan ny Golf. Det blev enligt mig inga skador alls på någon av bilarna då farten var mycket låg. Tyvärr så var ägaren till den andra bilen oresonlig och påstår ett hennes bil blev bucklad. Hon pekar ut en buckla på ett ställe där den absolut inte kunde uppstå pga av denna krocken. Hon ringde snuten på plats och gjorde en anmälan och hon skall ringa till sitt försäkringsbolag.

Vad fan gör man? Min kompis gjorde ju fel när hon backade in i en annan bil. Samtidigt så uppstod det enligt oss ingen skada och det är drygt och dyrt att blanda in försäkringsbolag! Några tips?

Betala inte kärringen och gör upp i godo iallafall. Det förtjänar hon inte när hon uppför sig på ett sånt jävla sätt!

Ja, det finns alltid dumma j*vlar som ska hävda att man kört på dem i stort sett överallt, så fort man råkat nudda deras rishögar :mad:!

Hursomhelst, misstänker att det faktum att din tjejkompis backade kan göre det hela lite knivigare. Minns att nåt liknande varit uppe på forumet tidigare, å då var det en trafiklärare (el.dyl.) som nämnde nåt om att den som backade alltid ska lämna företräde och att det är högerregeln som gäller inne på parkeringen. Men jag kan ju ha missat nåt...

/F.

För att förtydliga, min kompis befann sig alltså på en väg och den andra bilen höll på att köra in på vägen från en parkering. Det enda problemet är ju att min kompis backade, gäller verkligen utfartsregeln då?

NinjaRob skrev:
För att förtydliga, min kompis befann sig alltså på en väg och den andra bilen höll på att köra in på vägen från en parkering. Det enda problemet är ju att min kompis backade, gäller verkligen utfartsregeln då?

Enligt "Du & Jag i trafiken" så gäller utfartsregeln, dvs. om du ska köra in på en väg från :

• parkeringsplats
  • vägren
  • bensinstation
  • gågata, gårdsgata eller gångbana
  • fastighet, tomt eller liknande
  • ägoväg eller annan liknande utfartsväg
  • terrängen

måste du lämna företräde åt alla fordon på vägen.

Samtidigt måste man vid backning lämna företräde åt alla fordon vägen.

Av detta drar jag slutsatsen att den som kör ut på en väg från ett ställe där utfartsregeln gäller (se ovan), t.ex. en parkeringsplats, så ska företräde lämnas oavsett hur fordonet på den väg som den f.d. parkerade bilen skall äntra uppträder, t.ex. om det backar.

Jämför en annan tillämpning av utfartsregeln som säger att företräde också skall lämnas om ett (mötande) fordon på den äntrade vägen utför en omkörning.

Hmm, lyckades jag reda ut eller komplicera frågan :va. Är ju inte nån jurist, så det kan finnas läge för fler tolkningar, men här var iaf en.

/F.

NinjaRob skrev:

Den som kör ut på en väg från ett ställe som har företräde ska se till att det är fritt.

Backar man har man väjningsplikt mot allt. Den som backar och blir påkörd eller kör på någon oavsett var får skulden - så ÄR det. :fakta

750RR

maverick_750rr skrev:
Backar man har man väjningsplikt mot allt. Den som backar och blir påkörd eller kör på någon oavsett var får skulden - så ÄR det. :fakta

750RR

Har du belägg för det :va
Vad händer t.ex. om två backande krockar med varandra :confused:
/F.

maverick_750rr skrev:
Jag har belägg.

Delad skuld kanske?

750RR

Tillåt mig omformulera mig; vilka belägg har du i så fall?

Att det däremot skulle bli delad skuld om båda är vållande vid likvärdigt förfarande håller jag inte heller för otroligt.
/F.

Foggy skrev:
Tillåt mig omformulera mig; vilka belägg har du i så fall?

Att det däremot skulle bli delad skuld om båda är vållande vid likvärdigt förfarande håller jag inte heller för otroligt.
/F.

Det står i trafikförordningen. Man har väjningsplikt mot allt när man backar.

Det är nog kanske mest en moralist fråga vem som har mest skuld. Jag har råkat ut för det kom jag på. När jag skulle backa ut från en parkering ser jag en annan bil backa mot mig och jag stannar och ställer mig på tutan men kärringen(såklart) reagerar inte ett dugg och bara backar rakt in i min kofångare.
Hon backa ju inte så fort men det blev en buckla.

Alla papper skickas in till Fbolaget och inte fan ser man nån ersättning för det nånstans. Men så e d ju, Fbolag funkar inte.

750RR

Jag kan ju tillägga att jag stod stilla vid krockögonblicket och tekniskt sett backade jag inte så.

En annan gång blev jag påbackad när jag gick till min bil. En kärring(igen) backade rakt på mig så jag föll under hennes bil och sen tvärstannade hon. Jag kunde resa mig och hon ser mig i backspegeln, sen kör hon därifrån :va

Ni damer borde inte få ta körkort anser jag och många med mig ;)

750RR

maverick_750rr skrev:
Det står i trafikförordningen. Man har väjningsplikt mot allt när man backar.

Det är nog kanske mest en moralist fråga vem som har mest skuld. Jag har råkat ut för det kom jag på. När jag skulle backa ut från en parkering ser jag en annan bil backa mot mig och jag stannar och ställer mig på tutan men kärringen(såklart) reagerar inte ett dugg och bara backar rakt in i min kofångare.
Hon backa ju inte så fort men det blev en buckla.

Alla papper skickas in till Fbolaget och inte fan ser man nån ersättning för det nånstans. Men så e d ju, Fbolag funkar inte.

750RR

Ok. Bra att veta om man själv skulle råka ut för en dylik kärring :gnissla

Råkade se i Trafikförordning (1998:127), 1. kap. 21§ att:

"En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen"

men även att, enligt samma förordning och kapitel, 46§ att:

"En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter."

Så det vore intressant att få reda på nåt verkligt fall/prejudikat där lagarna tillämpats.

Tråkigt det här med försäkringsbolaget för din del, men de är ju kända för att vara glada i att håva in pengar men desto mer motvilliga gällande utbetalningar. :5sure
/F.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör