Vad göra rent motordelar med?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Brukar köra med bensin eftersom det löser olja bra och dunstar snabbt utan att lämna nån fet yta efter sig. Dock känns det inte allt för hälsovänligt även fast jag kör med gasmask och gummihandskar. Vad rekommenderar panelen istället?

Finns inte så mkt man kan använda som är hälsosamt... och samtidigt bra för delarna...

Finns inte så mkt man kan använda som är hälsosamt... och samtidigt bra för delarna...
Är det så illa? Tänkte det att små verkstäder som håller på med sånt där hela dagarna måste ju köra med nått lämpligt? Diesel? Lysfotogen? Nått annat?

Diesel är väl också effektivt, men säkert lika ohälsosamt som bensin :näsblod .

Har själv blivit förvånad över hur effektivt wd40/5-56 och liknande är för att få rent kraftigt fettiga/oljiga/skitiga delar, går sen ganska lätt att torka bort/tvätta bort med relativt skonsamma medel.. :tummenupp

Är det så illa? Tänkte det att små verkstäder som håller på med sånt där hela dagarna måste ju köra med nått lämpligt? Diesel? Lysfotogen? Nått annat?

Ofta ultraljudstvätt med hetvatten och ngt maskindiskliknande medel.

/J

Vanligt tvätt- / maskindiskmedel

Det har vi i den stora tvätten i skolan och grejerna blir rena och fina där.

Annars går det bra att tvätta lite mindre grejer i diskmaskinen.
Med vanligt maskindiskmedel. :)

Går det inte med thinner?, "cellulosaförtunnande" borde ju lösa allt och lämnar ingen hinna.:tummenupp men vänta på att nogon styrker detta:confused: använd dock inte på andra detaljer som inte är gjorda av metall då det kan lösa vissa plaster, kompositer osv.

Problemet med att göra rent motordelar i T-O tvätt d.v.s stor diskmaskin. är att delarna kan rosta. Finns medel som man kan köpa men jag vete fan om det finns nåt som är hälsosam... Kolla på S.G.A i Sundbyberg eller i Swedol...
Dem kanske har nåt.

Det finns ju den mildare varianten av bräääkleen som heter quickleen som tar bort olja smuts och fett. CRC är det som tillverkar den vätskan.

Jag sj älskar den, det var en del av vardagen på jobbet där jag höll på med oljiga och kletiga motorsågar.

Rödsprit känns nyttigt och flowerpowrigt.
Jag brukar använda diesel.
Men dieselbrännolja angriper nervsystemet och kan orsaka allergi.
Bensin, trikloretylen, thinner och liknande är lösningsmedel.
Jag har träffat tillräckligt många lösningsmedelsskadade för att undvika sådant.

Ergo:
Diesel/fotogen med inseminationshandskarna på eller rödsprit.

Tackar för svaren! :)

Rödsprit känns nyttigt och flowerpowrigt.
Jag brukar använda diesel.
Men dieselbrännolja angriper nervsystemet och kan orsaka allergi.
Bensin, trikloretylen, thinner och liknande är lösningsmedel.
Jag har träffat tillräckligt många lösningsmedelsskadade för att undvika sådant.

Ergo:
Diesel/fotogen med inseminationshandskarna på eller rödsprit.
Läste att rödsprit är 95 % etanol så då borde ju etanol funka bra. Provar med det till att börja med.

Bräääkleeeen! :tummenupp

Kanongrejer! Dock har jag fastnat för Motorex Chain Clean istället. Fråga mig inte varför men tycker den är snäppet effektivare. Funkar kanon till de mesta, sätta på nya handtag, tvätta fälgar, smörgåspålägg etc. :tummenupp

Köp en billig diskmaskin på blocket och stoppa in grejerna i. Använd sedan icke allt för basiskt tvättmedel då det missfärgar aludelar....

http://www.handla.swedol.se/images/large/OF-90109.jpg

Den här är bra att tvätta i. Har flitigt använt den här i snart ett år. Har blivit använd mer än jag trodde.

Mats
Nått sånt där får det bli den dagen jag har ett riktigt garage. För tillfället har jag varken råd eller plats. Vad använder DU för medel i den där?

Köp en billig diskmaskin på blocket och stoppa in grejerna i. Använd sedan icke allt för basiskt tvättmedel då det missfärgar aludelar....
Skulle va hur klockrent som helst med en diskmaskin men som sagt så har jag inte plats... inte vatten indraget heller. :näsblod

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti