Vad göra rent motordelar med?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Brukar köra med bensin eftersom det löser olja bra och dunstar snabbt utan att lämna nån fet yta efter sig. Dock känns det inte allt för hälsovänligt även fast jag kör med gasmask och gummihandskar. Vad rekommenderar panelen istället?
 

karips

Masta Of Disasta
Gick med
3 Nov 2007
Ort
Kista
Hoj
Honda CBR-1000 RR -07
Finns inte så mkt man kan använda som är hälsosamt... och samtidigt bra för delarna...
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Finns inte så mkt man kan använda som är hälsosamt... och samtidigt bra för delarna...
Är det så illa? Tänkte det att små verkstäder som håller på med sånt där hela dagarna måste ju köra med nått lämpligt? Diesel? Lysfotogen? Nått annat?
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Diesel är väl också effektivt, men säkert lika ohälsosamt som bensin :näsblod .

Har själv blivit förvånad över hur effektivt wd40/5-56 och liknande är för att få rent kraftigt fettiga/oljiga/skitiga delar, går sen ganska lätt att torka bort/tvätta bort med relativt skonsamma medel.. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det så illa? Tänkte det att små verkstäder som håller på med sånt där hela dagarna måste ju köra med nått lämpligt? Diesel? Lysfotogen? Nått annat?

Ofta ultraljudstvätt med hetvatten och ngt maskindiskliknande medel.

/J
 

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
Vanligt tvätt- / maskindiskmedel

Det har vi i den stora tvätten i skolan och grejerna blir rena och fina där.

Annars går det bra att tvätta lite mindre grejer i diskmaskinen.
Med vanligt maskindiskmedel. :)
 

stinky06

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
HD
Går det inte med thinner?, "cellulosaförtunnande" borde ju lösa allt och lämnar ingen hinna.:tummenupp men vänta på att nogon styrker detta:confused: använd dock inte på andra detaljer som inte är gjorda av metall då det kan lösa vissa plaster, kompositer osv.
 

karips

Masta Of Disasta
Gick med
3 Nov 2007
Ort
Kista
Hoj
Honda CBR-1000 RR -07
Problemet med att göra rent motordelar i T-O tvätt d.v.s stor diskmaskin. är att delarna kan rosta. Finns medel som man kan köpa men jag vete fan om det finns nåt som är hälsosam... Kolla på S.G.A i Sundbyberg eller i Swedol...
Dem kanske har nåt.
 

Mr.lundberg

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
ZX-10R -11, RS250 -00
Det finns ju den mildare varianten av bräääkleen som heter quickleen som tar bort olja smuts och fett. CRC är det som tillverkar den vätskan.

Jag sj älskar den, det var en del av vardagen på jobbet där jag höll på med oljiga och kletiga motorsågar.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Rödsprit känns nyttigt och flowerpowrigt.
Jag brukar använda diesel.
Men dieselbrännolja angriper nervsystemet och kan orsaka allergi.
Bensin, trikloretylen, thinner och liknande är lösningsmedel.
Jag har träffat tillräckligt många lösningsmedelsskadade för att undvika sådant.

Ergo:
Diesel/fotogen med inseminationshandskarna på eller rödsprit.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Tackar för svaren! :)

Rödsprit känns nyttigt och flowerpowrigt.
Jag brukar använda diesel.
Men dieselbrännolja angriper nervsystemet och kan orsaka allergi.
Bensin, trikloretylen, thinner och liknande är lösningsmedel.
Jag har träffat tillräckligt många lösningsmedelsskadade för att undvika sådant.

Ergo:
Diesel/fotogen med inseminationshandskarna på eller rödsprit.
Läste att rödsprit är 95 % etanol så då borde ju etanol funka bra. Provar med det till att börja med.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Bräääkleeeen! :tummenupp

Kanongrejer! Dock har jag fastnat för Motorex Chain Clean istället. Fråga mig inte varför men tycker den är snäppet effektivare. Funkar kanon till de mesta, sätta på nya handtag, tvätta fälgar, smörgåspålägg etc. :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Köp en billig diskmaskin på blocket och stoppa in grejerna i. Använd sedan icke allt för basiskt tvättmedel då det missfärgar aludelar....
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
http://www.handla.swedol.se/images/large/OF-90109.jpg

Den här är bra att tvätta i. Har flitigt använt den här i snart ett år. Har blivit använd mer än jag trodde.

Mats
Nått sånt där får det bli den dagen jag har ett riktigt garage. För tillfället har jag varken råd eller plats. Vad använder DU för medel i den där?

Köp en billig diskmaskin på blocket och stoppa in grejerna i. Använd sedan icke allt för basiskt tvättmedel då det missfärgar aludelar....
Skulle va hur klockrent som helst med en diskmaskin men som sagt så har jag inte plats... inte vatten indraget heller. :näsblod
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top