Vad göra med ny hoj?

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Hej!

Vad skulle/gör ni med er helt nya hoj? Byter olja och oljefilter efter 1 timme? Fettar in vissa saker? BYter ut något som är dåligt (på just min modell då) Ge mig alla tips som finns, det ska vårdas in i det oändliga!

(KTM 450 EXC -07)

MVH Mattias

Som de sa när jag hämta min nya 525:a.
Kör in den seriöst, sen byt olja/filter och justera ventilerna. Första servicen vid tre timmar. (min har bara gått 1,6 timmar;) )
Sen kör de kommande 12 timmarna, med max 75% av fullt..
Jag ska enbart köra gata med min, så jag plockar inte ner den och byter/fettar in extra..

Grattis till en najsig hoj.
// J

Busaberg skrev:
2642798 Börja med att öppna instruktionsboken.

Jo, men i instruktionsboken står inte allt.. Det står tex inte att man borde byta kedjespännaren för att den är dålig orginal (Vet inte om det är så nu?)..

Plus att hojen inte har kommit än, bara beställd..

Ge fullt från början med mycket växlingar och motorbroms, slit in växellådan. Byt olja/filter/luftfilter vart femte timme

Varför skall man inte kunna köra fullt från början, mina motarder har då alltid fungerat utmärkt...

EDIT Slänger in en bild på min KTM 540, 1 timme gammal :D

Bifogat

• DSC02455.jpg
    DSC02455.jpg
    116.5 KB · Visningar: 226
Last edited:
Stolten skrev:
2642777 Hej!

Vad skulle/gör ni med er helt nya hoj? Byter olja och oljefilter efter 1 timme? Fettar in vissa saker? BYter ut något som är dåligt (på just min modell då) Ge mig alla tips som finns, det ska vårdas in i det oändliga!

(KTM 450 EXC -07)

MVH Mattias

Lagren i fjädringslänkaget, sving, styrlager mm är dåligt smorda(åtminstone på japsarna) ta isär och fetta in rejält.

Mr R skrev:
2642849

Varför skall man inte kunna köra fullt från början, mina motarder har då alltid fungerat utmärkt...

:D
Jag läste bara i boken, och där stog det att man skulle göra på ett visst sätt, men din variant funka tydligen bra den med..:D

Ta och efterdra skrivarna på hojen, Det brukar vara lite sisådär med det.

-Rosen- skrev:
2643041 jag såg inte detta på sidan, men gäller detta även på 2-t?

2-t kör man in genom att värmköra den riktigt sen gasa lungt i ca 10 minuter sen fullt ös :yoparty

Jag började med att bränna gummi när hojen gått 2min, den ska lära sig vad som väntar så den inte klemas bort :yoparty
Annars är det mest för att spelen är väl tighta ny så de behöver slita in sig lite. Moderna motorer behöver mest köras in i växellådan.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!