Vad göra med gamla föräldrar?

Klart att man ska ta hand om sina nära och kära... oavsett...

Vi vårdade mamma hemma hela vägen när hon blev sjuk (inte för att hon var gammal men vårdbehovet var stort) och det kändes självklart. Hade ångrat mig bittert om vi låst in henne på nåt hospice eller på sjukhuset. Mamma fick välja själv och hon ville vara hemma. Vi löste det med kärlek och hemvårdare som kom hem och hjälpte oss med de rent medicinska...
I den mån det är möjligt och man själv känner att man klarar av och orkar ska man absolut ta hand om de sina... annars kommer man nog att ångra sig när de väl är borta...
Våra föräldrar tog ju hand om oss när vi var små, kan väl inte vara för mycket begärt att vi tar hand om dem när de blir gamla....

Jag tycker inte att man skall skämmas om man inte KAN ta hand om sina föräldrar hemma. Det går inte att jämföra med att dom tog hand om oss när vi var små..det är en helt annorlunda situation. Visst kan det vara fint om det går..men det är inte alltid det funkar. Då är vårdhem eller liknande en fin lösning. Viktigt är att de får stimulans och omsorg så de inte är ensamma :)

Nursey skrev:
2464042 Jag tycker inte att man skall skämmas om man inte KAN ta hand om sina föräldrar hemma. Det går inte att jämföra med att dom tog hand om oss när vi var små..det är en helt annorlunda situation. Visst kan det vara fint om det går..men det är inte alltid det funkar. Då är vårdhem eller liknande en fin lösning. Viktigt är att de får stimulans och omsorg så de inte är ensamma :)

Min pappa låg på sjukhus 6 dagar, sen tyckte hans läkare att min mamma skulle ta hem honom. Han kunde då inte andas utan tryckförsedd syrgas, än mindre ta sig till toaletten själv. Min mamma är 158 cm lång och inte världens starkaste kvinna. Pappa däremot bortåt två meter lång.... Hon försökte förklara för läkaren att hon rent fysiskt inte hade möjligheten att ta hand om pappa, men läkaren sa att det går om man verkligen vill (vad är det för JÄVLA svar?!). Mamma försökte oxå förklara att hon var tvungen att börja jobba, men där fick hon oxå tji. Man får minsann ta ledigt för vård av närstående. Men... Även om hon fick hjälp med medicinering osv. Vem skulle hjälpa pappa på toaletten? Skulle mamma ringa efter en "syrra" lite lagom innan pappa behövde kissa? Vem skulle åka och handla osv?! Tänkte sjukhuset på detta?
Jag förstår oxå att det inte finns hur många platser som helst på ett sjukhus, men man kan ju tycka att läkarna ska ha lite mer koll på patienternas sjukdomsbild än att försöka skicka hem någon som ett par timmar senare faller i koma och sen dör....

/Carin

watson skrev:
2464055 Min pappa låg på sjukhus 6 dagar, sen tyckte hans läkare att min mamma skulle ta hem honom. Han kunde då inte andas utan tryckförsedd syrgas, än mindre ta sig till toaletten själv. Min mamma är 158 cm lång och inte världens starkaste kvinna. Pappa däremot bortåt två meter lång.... Hon försökte förklara för läkaren att hon rent fysiskt inte hade möjligheten att ta hand om pappa, men läkaren sa att det går om man verkligen vill (vad är det för JÄVLA svar?!). Mamma försökte oxå förklara att hon var tvungen att börja jobba, men där fick hon oxå tji. Man får minsann ta ledigt för vård av närstående. Men... Även om hon fick hjälp med medicinering osv. Vem skulle hjälpa pappa på toaletten? Skulle mamma ringa efter en "syrra" lite lagom innan pappa behövde kissa? Vem skulle åka och handla osv?! Tänkte sjukhuset på detta?
Jag förstår oxå att det inte finns hur många platser som helst på ett sjukhus, men man kan ju tycka att läkarna ska ha lite mer koll på patienternas sjukdomsbild än att försöka skicka hem någon som ett par timmar senare faller i koma och sen dör....

/Carin

Det var helt fel av er läkare att säga så...det är så synd att läsa att folk blir behandlade på det viset då de verkligen behöver hjälp:( Är det vi har betalat skatt för hela vårt liv?
Beklagar (hatar det ordet egentligen..det är så byråkratiskt) att ni blev behandlade så. Kanske en idé att diskutera det med läkaren i fråga och berätta hur det kändes för er..om ni orkar..det kanske kan hjälpa någon annan nästa gång?

Kram Shirin

Nursey skrev:
2464070 Det var helt fel av er läkare att säga så...det är så synd att läsa att folk blir behandlade på det viset då de verkligen behöver hjälp:( Är det vi har betalat skatt för hela vårt liv?
Beklagar (hatar det ordet egentligen..det är så byråkratiskt) att ni blev behandlade så. Kanske en idé att diskutera det med läkaren i fråga och berätta hur det kändes för er..om ni orkar..det kanske kan hjälpa någon annan nästa gång?

Kram Shirin

Mamma jobbar med mobbing i sin skola och även om hon var i kris, så är hon ingen mes. Hon väntade ett par timmar (funderade över vad hon skulle säga och hur) och sen sa hon vad hon tyckte. Läkaren skyllde på missförstånd (språkligt, han var ursprungligen inte från Sverige), och bad såklart om ursäkt, men det betydde ju inget för mamma... Hon var/är kränkt för livet i just den situationen. Däremot var syrrorna helt underbara! De visste prexis ALLT, och förstod ALLT! :tummenupp

/Carin

Nursey skrev:
2464042 Jag tycker inte att man skall skämmas om man inte KAN ta hand om sina föräldrar hemma. Det går inte att jämföra med att dom tog hand om oss när vi var små..det är en helt annorlunda situation. Visst kan det vara fint om det går..men det är inte alltid det funkar. Då är vårdhem eller liknande en fin lösning. Viktigt är att de får stimulans och omsorg så de inte är ensamma :)

Tycker inte heller man ska skämmas om man verkligen inte KAN ta hand om dem hemma. Men tycker absolut att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man sätter de på ett hem också. Förstår egentligen inte varför det skulle vara så jätte annorlunda situation när de tog hand om oss. Att jag kunde ge tillbaka nånting till min mamma innan hon försvann kändes väldigt bra för mig ialla fall. Hur gjorde man förut innan alla dessa fantastiska "hem" för våra äldre fanns? Jo de togs omhand av familjen.. (oftast) Men absolut är detta en fråga som ska behandlas olika för varje enskild familj. Det är ju upp till familjen att känna och bedöma vad som blir bäst. Sen vad "gamlingen" själv vill borde ju kunna spela in också... Det finns ju inget rätt eller fel egentligen....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg