Vad göra med gamla föräldrar?

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Vad skall man göra med sina föräldrar när dom är på ålderns höst? Dumpa dom på ålderdomshem känns ganska trist, men å andra sidan vill man helst inte bada sin skrynkliga mor eller torka fars stjärt. Vad skall ni göra? Ta ifrån dom körkortet vid 70?

Just nu känns det som om de kommer få hamna på ett vårdboende.
Sedan vet man ju inte alls hur det kommer se ut om 20 - 30 år med tanke på
den brist på personal som finns inom den sektorn.
Men att bo hemma hos mig och min sambo känns väl kanske inte allt för lockande. Å andra sidan kanske det inte finns så många andra alternativ då?!

Sätt dom på hem! jag skulle dock göra allt för att se till att det är ett bra hem.. men varken frun eller jag vill ju direkt ha dom boendes här.. :skrämd

Jag har lovat min mamma att inte sätta henne på hem förens hon börjar dregla...:)
Jag tror inte att min mamma skulle vilja bo hos mej. Hon vill väll inte ses som en belasting för mej!! Bara för att man blir äldre så blir man väll inte korkad för det! Sluta degradera era föräldrar till idislande kossor....

/Carin

watson skrev:
2459200 Jag har lovat min mamma att inte sätta henne på hem förens hon börjar dregla...:)
Jag tror inte att min mamma skulle vilja bo hos mej. Hon vill väll inte ses som en belasting för mej!! Bara för att man blir äldre så blir man väll inte korkad för det! Sluta degradera era föräldrar till idislande kossor....

/Carin

Men farsan e ju en korkad gubbjävel :tungan

watson skrev:
2459238 Ja.. Det säger du nu.. Vänta tills du får hålla hans hand när han dör....

/ Fröken synisk

Hemska tanke

ar din hoj pa avataren dalmatiner prickig???:va

watson skrev:
2459200 Jag har lovat min mamma att inte sätta henne på hem förens hon börjar dregla...:)

/Carin

Så när din mamma inte dreglar men har svårt att gå i trappor, inte klarar toalettbesöken själv och inte heller att ta på och av sig kläder. Ska du hjälpa till då fast hon inte bor hos dig?

Hur ska det gå till!?

Mark

Kajan skrev:
2459264 Hemska tanke

ar din hoj pa avataren dalmatiner prickig???:va

Nope.. Snöleopard! Ganska hårig va?!:tungan

/Carin

Mark skrev:
2459265 Så när din mamma inte dreglar men har svårt att gå i trappor, inte klarar toalettbesöken själv och inte heller att ta på och av sig kläder. Ska du hjälpa till då fast hon inte bor hos dig?

Hur ska det gå till!?

Mark

Ironin är död, och insiderskämt ska man tydligen inte dra för oinsatta....

/Carin

Last edited:
Vår släkt har vår egen lösning på det problemet. Vi dör tidigt...

Kanske lite bisarrt men min mormor som just passerat sjuttio är den överlägset äldsta släkting jag har haft sen Gammelmormor trillade av pinn.

Att fundera på hur jag har det som åttioåring känns överambitiöst och det tror jag gäller hela min släkt. För mycket överviktiga arbetsnarkomaner....

watson skrev:
2459238 Ja.. Det säger du nu.. Vänta tills du får hålla hans hand när han dör....

/ Fröken synisk

farsan e alltid gubbjävel för mig o kommer alltid vara... fast jag säger det inte lika ofta nu som förr.. de har alltid varit på skoj dock!!...

Lösningen är enkel: Ta med dem ut i skogen.
Släpp sedan ur luften ur rullatorn/rullstolen.
Kan dom gå själva får ni använda älgstudsaren, men se till att först avleda deras uppmärksamhet med något de tycker om.

Nej seriöst, jag älskar mina föräldrar men vägrar ta hand om dem den dagen de inte kan ta hand om sej själva. Kommer istället att hjälpa till så gott det går finansiellt så de får ett bra äldreboende.

Det finns alternativ till äldreboende. Oftast är det svårt att hitta platser och det är ibland långa köer. Vårdbehovet spelar stor roll.

Äldre lever oftast ett friskare och lyckligare liv hemma. Äldreboende påskyndar oftast åldrandet och får lite sjuka människor till svårt sjuka.

Era föräldrar kan bo kvar hemma när dom blir gamla, många klarar sig bra själva med lite hjälp från hemtjänsten. Har ni hemtjänsten inkopplade så är det enklare att få boende när det väl behövs. Dom har koll och ser när saker och ting förändras. Blir en avlastning för anhöriga som mer och mer börjat ta hand om sina föräldrar.

Städ och tvätt är det första man inte orkar att göra när man blir gammal. Sen blir det mer omsorgsbehov.

Eftersom jag har arbetat länge inom det så ser jag 75-80-åringar som unga.
När dom börjar närma sig 90-100 då börjar vi prata gamla :yoparty

Tja.. svårt att inse att päronen kommer att bli skrynkliga och även svåra att kommunicera med.. Hoppas att det dröjer ett tag till:)

I vart fall så tror jag att de flesta kommer att vilja ta hand om sina föräldrar efter bästa förmåga, personligen kommer jag då att göra vad jag kan för att underlätta deras liv och hoppas att de vill och klarar av att bo själva så länge som möjligt. Jag har svårt att se dem senila men man måste ju inse att den dagen kan komma och då är det naturligvis mkt svårt att ge den omvårdnad som krävs samtidigt som man har ett arbete att sköta.

Mina Päron har i år blivit pensionärer, det får en ju att börja fundera när/om man skall överväga att bosätta sig närmare dem. De kan då dels träffa barnbarn oftare och jag får det lättare att hjälpa till med vardagliga ting.

Annars så har vår familj en "trevlig" tradition att inte bli till åren.. Min morfar blev 43, morbror 56, och morsan elkonverterar så ofta att hon snart blir debiterad för sjukhusets elräkning. Jag har bjudit dem på en luftballongtur som de skulle flugit i em, men det blåste för mycket, jag hoppas att de överlever den resan och vill verkligen att de nu skall vara aktiva och njuta av sin lediga tid innan de blir för skröpliga :)

Alicia skrev:
2463026
Städ och tvätt är det första man inte orkar att göra när man blir gammal. Sen blir det mer omsorgsbehov.

Innan det händer ska jag se till att ha någon som trimmat upp min elrullstol för att sedan göra en 100+ uiillee på bakan ut för en västerbron! :yoparty

För vilken livskvalite har man som grönsak igentligen :3freak

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...