vad göra med fjädrinen på en honda 929a

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD
jag kommer att köra en hel del bana med min honda 929a i sommar och jag undrar om det är någon som vet vad man ska börja med och förändra, jag har inte råd att köpa ÖHLINS dömpare runt om. så jag har funderat på att byta ut fjädrarna fram och bak till ÖHLINS. vad tror ni om det?

Last edited:
hermes skrev:
jag kommer att köra en hel del bana med min honda 929a i sommar och jag undrar om det är någon som vet vad man ska börga med och förändra, om jag inte ska köpa ÖHLINS runt om. jag har funderat på att byta ut fjädrarna fram och bak till ÖHLINS. vad tror ni om det?

Varför? Sitter idag mycket fina fjädringskomponenter på japanska sporthojjar! Handlar bara om att justera in dem rätt! Mvh/ Mange

Whheliemange skrev:
Varför? Sitter idag mycket fina fjädringskomponenter på japanska sporthojjar! Handlar bara om att justera in dem rätt! Mvh/ Mange

Säkert STOR skillnad om du slänger på en Öhlinare ! :mattias

Kostar ju ett par spänn också har du råd med det så tycker jag du skall göra det, annars kan man ju försöka sig på att använda den du har och ställa in den otimalt, plöj mc-pressen och se om några tips finns där (tex Performence Bikes) eller annan banräv som kör 929:a. Tyvärr har jag ingen Öhlinare på min men VET att det är bra grejor och att du lär känna skillnad.

Finns säkert någon här inne som kan svara på det.

955i skrev:
Säkert STOR skillnad om du slänger på en Öhlinare ! :mattias

Kostar ju ett par spänn också har du råd med det så tycker jag du skall göra det, annars kan man ju försöka sig på att använda den du har och ställa in den otimalt, plöj mc-pressen och se om några tips finns där (tex Performence Bikes) eller annan banräv som kör 929:a. Tyvärr har jag ingen Öhlinare på min men VET att det är bra grejor och att du lär känna skillnad.

Finns säkert någon här inne som kan svara på det.

....men fortfarande överdrivet för "normalt" folk att lägga pengarna på!

hermes skrev:
...vad man ska börga med och förändra...

Ingenting! Du ska inte förändra någonting. Bara för att du tar ut hojen på bana kommer du inte att köra annorlunda än det du gör idag på landsvägen. Så länge du kör likadant på banan som du gör på landsvägen bör du heller inte ändra något på hojen. Efter en tid på banan är det normalt att man börjar köra annorlunda och hanterar hojen annorlunda, man blir snabbare helt enkelt. När du känner att materialet begränsar din framfart och hastighet kan det du börja fundera på vad du behöver ändra, optimera eller byta ut på din hoj eller om det rent av kanske blir billigare att byta hoj. Lägg pengarna på däck och bantid istället. Det är mycket roligare.

Teddy skrev:
Ingenting! Du ska inte förändra någonting. Bara för att du tar ut hojen på bana kommer du inte att köra annorlunda än det du gör idag på landsvägen. Så länge du kör likadant på banan som du gör på landsvägen bör du heller inte ändra något på hojen. Efter en tid på banan är det normalt att man börjar köra annorlunda och hanterar hojen annorlunda, man blir snabbare helt enkelt. När du känner att materialet begränsar din framfart och hastighet kan det du börja fundera på vad du behöver ändra, optimera eller byta ut på din hoj eller om det rent av kanske blir billigare att byta hoj. Lägg pengarna på däck och bantid istället. Det är mycket roligare.

:Bugar

Som teddy säger. Kör med det du har till du känner att det är saker som inte funkar längre(säger killen som precis spenderat en förmögenhet på en öhlinsgaffel).
Åkte runt halva sommaren och hade problem med att gaffeln antingen bottnade i bromsningarna, ställde jag den hårdare understyrde cykeln en jäkla massa osv.
Testade 80-11 grejer och fick inte gaffeln att funka, hade säkert gått att bygga om den så att den funkar likaväl som en öhlinare, med shimsningar och testa fram fjädrar, men nu fick jag en gaffel som funkade för mig rakt ur lådan, och då var det svårt att inte köpa den..
Men CBR'en är fin och smidig på bana som den är, så spara pengarna till däck istället.

Teddy skrev:
jo jag körde bana förra året några gånger och kände att bakfjädringen inte kändes riktigt bra och nu har min bror köpt Jimmy Lindströms 03a. och han på pekade att det var väldigt viktigt att fjädringen fungerade optimalt, man kan tydligen köra slut på ett bak däck ganska snabbt, och sä vill jag ju inte bli ifrånåkt av brorsan. :D

oFFkeFF skrev:
Som teddy säger. Kör med det du har till du känner att det är saker som inte funkar längre(säger killen som precis spenderat en förmögenhet på en öhlinsgaffel).
Åkte runt halva sommaren och hade problem med att gaffeln antingen bottnade i bromsningarna, ställde jag den hårdare understyrde cykeln en jäkla massa osv.
Testade 80-11 grejer och fick inte gaffeln att funka, hade säkert gått att bygga om den så att den funkar likaväl som en öhlinare, med shimsningar och testa fram fjädrar, men nu fick jag en gaffel som funkade för mig rakt ur lådan, och då var det svårt att inte köpa den..
Men CBR'en är fin och smidig på bana som den är, så spara pengarna till däck istället.
nej jag har inte tänkt att köpa ÖHLINARE runt om det har jag inte råd med. men ett par fjädrar kanske man skulle kunna köpa. om det behövs så klart. är det ingen som ör riktit snabb på en 929a som vet hur man kommer billigt undan,

jag kör inte på vägen son på bana det vore oklogt. och nör jag kör på bana så är det i snabba gruppen.

tack för alla svar, hoppas på fler svar innom området.

ja jag ska byta hoj till en suka 1000 03a men inte förren nästa år.

har du råd med både och så visst, köp i första hand däck och eventuellt fjädringsprylar.
åk på wemi´s bandagar och få orginal inställt, köp sedan wilbers av wemi och skruva vidare med dom.
direkt av öhlins får du ingen hjälp.

R2 skrev:
har du råd med både och så visst, köp i första hand däck och eventuellt fjädringsprylar.
åk på wemi´s bandagar och få orginal inställt, köp sedan wilbers av wemi och skruva vidare med dom.
direkt av öhlins får du ingen hjälp.
OK.jag ska förtydliga mitt språk jag funderar å att köpa fjädrar inte kompletta dämdömpare. det skulle vara uppskattat om någon vet något om att byta fjädrar på en honda 929a.

hermes skrev:
OK.jag ska förtydliga mitt språk jag funderar å att köpa fjädrar inte kompletta dämdömpare. det skulle vara uppskattat om någon vet något om att byta fjädrar på en honda 929a.

När det gäller fjädrar spelar det ingen större roll vilket märke egentligen, utan att du får rätt fjädrar för dig och hojens vikt tillsammans.

väger du "normalt" , hur fan det nu låter, så ska inte fjädern inte va nått stort problem.
orginal fjädringens problem (om något) är inställningsmöjligheter.
då mest vad gäller retur i fram, brukar inte gå att dämpa nog.
vet ej dock inget om detta specifikt för blade, men på gixxers är det kass.

R2 skrev:
väger du "normalt" , hur fan det nu låter, så ska inte fjädern inte va nått stort problem.
orginal fjädringens problem (om något) är inställningsmöjligheter.
då mest vad gäller retur i fram, brukar inte gå att dämpa nog.
vet ej dock inget om detta specifikt för blade, men på gixxers är det kass.
ja man kan nog siga att jag väger normalt 85kg.
jag är bar lite nyiken på vad det finns för enkla åtgärder att få hondan att gå lite bättre på bana.

hermes skrev:
ja man kan nog siga att jag väger normalt 85kg.
jag är bar lite nyiken på vad det finns för enkla åtgärder att få hondan att gå lite bättre på bana.

Utan att veta din specifika situation så brukar rent allmänt hemligheten till låga varvtider i början vara att köra många varv på bana! Inte att utrusta hojen med en massa godis av diverse slag. D.v.s. det är piloten som behöver bli bättre, inte utrustningen.

Sedan när man känner att man kan kurvteknik, inbromsningar m.m. och börjar känna att det släpper lite här och där runt banan så kan man börja leka med dom inställningar man har på sin hoj, samt kanske skaffa klibbiga däck. När dom möjligheterna inte ger mer, DÅ kan det vara läger att skaffa bättre stötdämpare och kanske annat godis för att förbättra sig ytterligare.

Det framgår inte här var du ligger i utvecklingskurvan, men den stora investeringen bör ligga på körtid på bana. Det är där dom stora framstegen görs.

Sedan kan det ju vara coolt vid den lokala korvkiosken att lite nonchalant kunna säga att man har en Öhlins/Wilbers-kittad gaffel på hojen, men jag antar det inte är huvudsyftet med åtgärden? :)

Men dom enklaste åtgärderna är alltså att köra mycket, och sedan lära sig dom inställningsmöjligheter som finns från början. Båder praktiskt och teoretiskt. Priser på t.ex. Wilberskitt i gaffeln har jag hört ligger på 4-5 kkr (andrahandsuppgift), och Öhlins kan jag tänka mig kan kosta dubbelt så mycket. Bak är det nog motsvarande priser skulle jag tro. men maila/ring företagen i fråga och be om prisuppgifter så vet du om du tycker du har råd och om det är värt att göra den investeringen.

Relapse skrev:
Utan att veta din specifika situation så brukar rent allmänt hemligheten till låga varvtider i början vara att köra många varv på bana! Inte att utrusta hojen med en massa godis av diverse slag. D.v.s. det är piloten som behöver bli bättre, inte utrustningen.

Sedan när man känner att man kan kurvteknik, inbromsningar m.m. och börjar känna att det släpper lite här och där runt banan så kan man börja leka med dom inställningar man har på sin hoj, samt kanske skaffa klibbiga däck. När dom möjligheterna inte ger mer, DÅ kan det vara läger att skaffa bättre stötdämpare och kanske annat godis för att förbättra sig ytterligare.

Det framgår inte här var du ligger i utvecklingskurvan, men den stora investeringen bör ligga på körtid på bana. Det är där dom stora framstegen görs.

Sedan kan det ju vara coolt vid den lokala korvkiosken att lite nonchalant kunna säga att man har en Öhlins/Wilbers-kittad gaffel på hojen, men jag antar det inte är huvudsyftet med åtgärden? :)

Men dom enklaste åtgärderna är alltså att köra mycket, och sedan lära sig dom inställningsmöjligheter som finns från början. Båder praktiskt och teoretiskt. Priser på t.ex. Wilberskitt i gaffeln har jag hört ligger på 4-5 kkr (andrahandsuppgift), och Öhlins kan jag tänka mig kan kosta dubbelt så mycket. Bak är det nog motsvarande priser skulle jag tro. men maila/ring företagen i fråga och be om prisuppgifter så vet du om du tycker du har råd och om det är värt att göra den investeringen.
vi ska till thiland och träna i februari, jag kör på dunlop 207/gp det vore klibbigt nog. jag har kört ganska mycket hoj på gatan, tävlat i rakt fram åkning, var på min första bantfäff i somras och blev biten och har kört så mycket jag har kunnat i somras, men av avstånds skäl har det blivit många måndagar på rörken vid uppsala. och har lite problem med att däcken vill smälta.
och behvet av att posa MC donalds är lika med 0.

Firebladen ligger väl nog i toppen vad det gäller godkända orginal-fjädrings komponenter. Så det handlar nog om att ställa in dom rätt och sen KÖRA! Om du vill köra undan din bror så är det säkraste sättet att köra MER bana än vad din bror kör, helt enkelt! :fakta

Lokke skrev:
Firebladen ligger väl nog i toppen vad det gäller godkända orginal-fjädrings komponenter. Så det handlar nog om att ställa in dom rätt och sen KÖRA! Om du vill köra undan din bror så är det säkraste sättet att köra MER bana än vad din bror kör, helt enkelt! :fakta
ja men då så då kanske man slipper lägga ut pengar på det då. och inrikta sig på att ställa in skiten, om man nu reder ut att göra det.
min bror ligger ganska många sekunder bakom mig, men med lite träning så är han säkert snart i kapp :rofl .
i sommar ska det tränas uta ba helvete.

Hör med Sara Dolk, vad som händer med hennes 929 vet jag inte, men jag antar att hon inte kommer köra med den nästa år och där kan ju mycket väll sitta grejor om är till salu vid sidan om, om den inte redan är såld dvs.

Om du tror att bakdämparen är en begräsning får du handla en ny, att byta fjäder där hjälper knappast. Byta fjädrar fram gör du om den är för mjuk och inställningarna inte räcker till. Mer troligt är att när det väl behövs, så räcker inte det utan omchimsning och ventilbyte är ett måste...

Tyvärr har Honda inte byggt en kompromisslös R-hoj på många år, inte förräns 600RR, och ändå är inte ens den särskilt snabb orginal(inte många som rullade i 600std den gångna säsongen...) Honda brukar ha ett par kilo övervikt, även om de gärna uppger annat.

Lyssna på Teddy, ställ in orginalgrejorna och byta hoj när det börjar gå riktigt snabbt. Putsa inte för mycket på grisen.

/Joakim

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...