Vad göra med DR 650 SE? (Förstahoj)

p2d

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
ER6n
Jag har sedan tidigare startat en tråd om vilken hoj jag skulle välja som första hoj... (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2830745#post2830745)

Nu har jag köpt en DR 650 SE -00... Och tänkte därför starta en ny tråd där ni förhoppningsvis kan tipsa mig om vad jag kan göra med hojen. Nu är den helt orginal. "Centertanksen" har tipsat mig om att öppna luftfilter och sätta på slipon... Vad kan ni rekomendera mig? Någon som har en länk med anvisning hur man öppnar luftfiltret? Vad har det för nackdelar/fördelar? Vilken slipon kan ni rekomendera? Något annat jag bör tänka på?

Allt är välkommet för en nybörjare!
 
www.thumpertalk.com , de har en hel avdelning om bara DR 650

Blir helt förvirrad av alla dessa benämningar på svenska.. På engelska förstår jag ännu mindre ;)

Tex.. Bigger carb, DynoJet Kit, Airbox Mod....

Jag skulle vilja ha någon nybörjar guide.. Visst att jag kan öppna luftfiltret, men vart sitter luftfiltret.. Hur gör jag? Vad har det för fördelar och nackdelar?
 
Det är alltså burken kring luftfiltret som man brukar öppna upp lite för att ge bättre luftflöde, dvs "Airbox Mod" som du nämner ovan. Har ingen koll på DR 650 men luftfiltret kommer du antagligen åt genom att ta bort sadeln.
Sök även på http://soe.se , där finns det nog en del info om DR 650.

/ Andreas
 
Det är alltså burken kring luftfiltret som man brukar öppna upp lite för att ge bättre luftflöde, dvs "Airbox Mod" som du nämner ovan. Har ingen koll på DR 650 men luftfiltret kommer du antagligen åt genom att ta bort sadeln.
Sök även på http://soe.se , där finns det nog en del info om DR 650.

/ Andreas

okej. Men som sagt så är jag totalt nybörjare så beskriv gärna så gott ni kan.. Varför skulle jag vilja ha bättre luftlöde? För att det låter häftigare eller ger det mer hästkrafter? Är det någon nackdel att öppna luftfiltret?
 
Att byta ljuddämpare och öppna upp luftburken brukar vara första steget av trim eller avstrypning. Det låter förstås även mer, men det är främst beroende av vilken ljuddämpare man väljer.
Enda nackdelen som jag kan komma på med att öppna luftburken är att det vid offroadkörning lättare kommer in smuts, en bagatell enligt mig.
Tänk på att vid dessa modifikationer behöver du antagligen bestycka om förgasaren.
Sök efter info specifikt gällande DR 650 här och på SOE så kommer du säkert få massor av tips, t ex http://forum.soe.se/showthread.php?t=26394
 
okej. Men som sagt så är jag totalt nybörjare så beskriv gärna så gott ni kan.. Varför skulle jag vilja ha bättre luftlöde? För att det låter häftigare eller ger det mer hästkrafter? Är det någon nackdel att öppna luftfiltret?

Lillbrossan kan la sånt eller? grattis till hojköpet.:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top