Vad göra innan vinterförvaring?

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
Sökte, men hittade ingen tråd.
Skall ställa undan hojjen för första gången och funderar på vad man skall göra.
Är det bara att parkera i garaget och sedan vänta till våren?
Skall man byta olja?
Skall man tömma tanken/hälla i någon "gucka"?
Något annat att tänka på?

Den kommer att stå i varmgarage, är en gsx 750 -02
 
Jag brukar låsa och ta ut nyckeln .. är det kallt mer än en vecka drar jag på batteriladdaren. Så fort det är över -2 och torrt är det bara ut och köra igen :)
 
Låter lagom enkelt. Tänkte nog koppla bort batteriet och sedan börja ladda det när våren kommer. Men det kanske är dumt? Bättre att ha underhållsladdning hela vintern?
 
Låter lagom enkelt. Tänkte nog koppla bort batteriet och sedan börja ladda det när våren kommer. Men det kanske är dumt? Bättre att ha underhållsladdning hela vintern?

Jag tror underhållsladdning är lite bättre, samt om den blir en fin dag som Conseal skrev så kan man ju dra en liten tur och bota abstinensen:-) Ctek laddarna är bra, samt mkt enkelt med snabbfästet:-)
 
Ny olja och filter (såklart) sedan passar man under de meningslösa månader som kommer (kallas av vissa för höst och vinter) att byta lite prylar göra den redo för en ny Racingsäsong :) - Putsa, serva, kanske nya stålomspunna bromsslangar, smörja upp bromsok och så vidare.

Sedan FULL TANK - Det har ju dryftats fram och tillbaka under årens lopp, på 90-talet var den allmänna uppfattningen att man skulle tömma förgasare (det gäller iofs än idag om man har en förgasarhoj) samt hälla i en skvätt olja och skaka om tanken. Idag tror jag de flesta förespråkar full tank och att låta batteriet tas om hand av en C-tek laddare.
 
Om du inte kör plocka isär hojen i molekyler mät upp/ inspektera/ rengör, nått ska man ha o göra mörka vinterdagar:D
 
Ordentlig tvätt - så den är ren och fin till vårens premiärtur.

Smörja kedjan

Full tank

Underhålls ladda batteriet

Ge den lite kärlek då och då, sitta på den och låtsas köra =P

Sjunga Idas sommarvisa och be till vädergudarna att det blir en kort vinter och tidig vår :Bugar
 
Det här gör man på vintern...
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    117 KB · Visningar: 180
Glöm inte att olla vänstra motorkåpan, annars kan den skära när du startar den till våren :tungan

Seriöst brukar min procedur vara att tvätta upp den, olja kedjan, fylla tanken helt full och ta in batteriet (kallgarage) och ladda nån gång per månad. Utöver det är jag ut och rullar den nån gång då och då så däcken inte ska bli deformerade men that's it.

Det argumenteras en del om olje- och filterbyte ska ske innan eller efter vintern och där säger jag; gör det ena eller det andra, spelar nog inte så stor roll bara det blir gjort.
 
Vaför särskriver du inte premiärtur, men underhållsladda? jag försöker verkligen förstå er särskrivare!

Ordentlig tvätt - så den är ren och fin till vårens premiärtur.

Smörja kedjan

Full tank

Underhålls ladda batteriet

Ge den lite kärlek då och då, sitta på den och låtsas köra =P

Sjunga Idas sommarvisa och be till vädergudarna att det blir en kort vinter och tidig vår :Bugar
 
Proceduren blir nog tvätt, tanka, ut med batteri, duscha, rena kläder, Winnerbäck konsert.
 
Har precis ställt in min också. Och det är första gången för mig.
Så jag undrar, varför full tank?
 
En annan fråga då, hur underhållsladdar man ett batteri?

1. Hur ofta?

2. Hur länge per gång?

3. Med vilket verktyg? Länka gärna till biltema för laddare :D

4. Nått annat jag behöver veta?
 
Ett förtydligande om batterier och kyla verkar vara på sin plats.
Ett urladdat batteri fryser vid -7 grader, medan ett laddat batteri i gott skick håller sig bättre i kyla då självurladdningen blir långsammare då och det fryser sönder först vid -67 grader.
Har man hojen i kallgarage och en laddare med "vinterläge" som vissa laddare har så är det ju bara bra att ha det kvar ute i kylan.
Själv har jag varmgarage, men har istället alltid haft batteriet på underhållsladdning då jag haft haft hoj över vintern. Jag har då aldrig haft några problem med batterierna heller.

En bra länk till den som orkar läsa igenom, annars står det mesta bra att veta om batteriskötsel på sista sidan i första länken:

http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Laddning-av-batterier.pdf

En till bra länk:

http://www.fbf.se/download/Filer/batterihandbok.pdf
 
Last edited:
Så jag kan med andra ord ta ur batteriet ur hojen, förvara detta inomhus och ladda en gång i månaden tills det blir fullt? Istället för att det ska sitta i väggen 6 månader?
 
Nä, ingen full tank, inte precis så att hojen står i en miljö där temperaturen hela tiden växlar vilket kan bilda kondens, dessutom gillar inte många nya bensintankar den fördjävliga etanolen som dom späder ut bensinen med idag, tydligen är tom statoil 98 är utspädd nuförtiden :(

När det är dags att plocka fram monstret så åker jag bara raka spåret till bensinmacken och fyller upp med fräsh bensin.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top