Vad göra innan vinterförvaring?

Så jag kan med andra ord ta ur batteriet ur hojen, förvara detta inomhus och ladda en gång i månaden tills det blir fullt? Istället för att det ska sitta i väggen 6 månader?

Om du inte tänker ha det på underhållsladdning hela tiden är det enl de båda dokumenten jag länkade till bättre att förvara det i kyla när det är fulladdat då det laddar ur mindre i kyla. Förvarar du det i värme så laddar det ju ur fortare.

Ladda fullt, förvara ute i kallgaraget och ta in det för laddning emellanåt om du inte har köldläge på laddaren. Sedan ut med det i kallgaraget igen.
 
Last edited:
lämna in den på förvaring på "rätt" ställe så kan du köra hela vintern om du vill (i sommarvärme):banana
 
Äntligen en tråd om vinterförvaring!

Fyll tanken med frigolit mot kondens.
Skydda alla lackade delar med Bregott.
Täpp till avgasröret med trassel indränkt i äppelmos.
Skruva ur tändstiften och droppa en tesked hostmedicin direkt ner i cylindern.
Linda alla mjukgummidelar med silvertejp. Hårt.
Lägg en rutig duk över cutsen och ställ en kaffetermos ovanpå.
 
Äntligen en tråd om vinterförvaring!

Fyll tanken med frigolit mot kondens.
Skydda alla lackade delar med Bregott.
Täpp till avgasröret med trassel indränkt i äppelmos.
Skruva ur tändstiften och droppa en tesked hostmedicin direkt ner i cylindern.
Linda alla mjukgummidelar med silvertejp. Hårt.
Lägg en rutig duk över cutsen och ställ en kaffetermos ovanpå.

Du glömde olivoljeindränkta korvbröd runt kedjan för maximal konserveringseffekt. :fakta
 
Ett under att ingen har nämnt att däcken blr fyllas med vinterluft för att inte tappa formen ...
 
Dom där biltemaladdarna, är dom bra? Det är ju lite snik-CTEK över dom. Köpte en 4A-variant (2A var slut) och kopplade på min när jag ställde av den idag, och det verkar ju funka, den övergick i underhållsladdning efter ungefär 10 minuter och där tänkte jag att den skulle få stå tills det blir dags att ta fram den.
 
En reflektion gällande underhållsladdning av batteri vintertid...

Har haft 3 olika hojar sedan 2007. Dom har alla stått ute vintertid, och jag har aldrig ens kopplat ur batteriet. Har aldrig haft problem att starta dom på våren, och batteriet har aldrig laddat ur. En vinter förvarade jag dock XT:n i varmgarage. Det är enda gången jag varit med om att ett batteri laddat ur...

Slutsats: Så länge det är riktigt kallt är självurladdning av batteri ett icke-problem (?).

Hur som så blir det vinterförvaringen utomhus i år igen. Fyller tanken, smörjer det som behöver smörjas, på med 2 Biltemakapell - klart :tummenupp !
 
Rulla in den inomhus.
Låt den stå ett par dagar för att man är lat.
Lägg ut en matta.
Dra upp den på ett Biltema Depåstöd. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/ eller motsvarande.
Koppla till en underhållsladdare typ http://www.ctek.com/se/sv/chargers
Sätt dig i soffan med en öl och begrunda vad du ska köpa för onödiga grejer att skruva på den under vintern.
Besök hojen periodiskt, gärna med en öl som sällskap för att putsa och skruva lite.
Lagom till våren bör du kunna glatt rulla ut den igen(utan öl).
:tummenupp
 
Ni som underhållsladdar med CTEK, vad bör förberedas?
Tar ni ur batteriet, kopplar ni bort batt-polerna eller kör ni laddaren rakt på bara?
Finns några uppenbara risker?

Har ca 10-15 grader i garaget hela vintern och ska iår köpa mig en CTEK tänkte jag för att underhålla batterierna lite grann.
Tänkte minska spänningsmomentet på våren ("-kommer den starta eller inte?")....
 
Ni som underhållsladdar med CTEK, vad bör förberedas?
Tar ni ur batteriet, kopplar ni bort batt-polerna eller kör ni laddaren rakt på bara?
Finns några uppenbara risker?
Känner inte till några uppenbara risker med CTEK. Har monterat ett av deras ladduttag och kan pilla fram det från bakom plastkåpan nedanför sätet så jag kan ansluta laddaren och ladda batteriet utan att ens behöva komma åt batteriet.
 
Ni har alla glömt det viktigaste.

Kör en riktigt lång sista tur. Helst i hällregn eller minst mulet och kallt som ett as utan korrekt klädsel. Gärna avsluta turen med en rejäl bot eller minst parkeringsböter. Soppatorsk eller spik i däcket när man är som längst hemifrån funkar också om man inte vill köra för fort eller parkera under rundan.

Följer man dessa enkla steg så håller man abstinensen borta lite längre. :tummenupp
 
Ni som underhållsladdar med CTEK, vad bör förberedas?
Tar ni ur batteriet, kopplar ni bort batt-polerna eller kör ni laddaren rakt på bara?
Finns några uppenbara risker?

Har ca 10-15 grader i garaget hela vintern och ska iår köpa mig en CTEK tänkte jag för att underhålla batterierna lite grann.
Tänkte minska spänningsmomentet på våren ("-kommer den starta eller inte?")....

Själv sätter jag inte i laddaren hela vintern eftersom min hoj står lite lång ifrån uttaget i garaget jag hyr plats i och jag vill inte ha hojen ivägen/lång sladd genom garaget hela vintern.
Plocka ur batteriet är lite bökigt också då det kräver demontering av både tank, sidokåpor och soppapump med tillhörande kablage.
Så för min del blir det förmodligen någon laddning under vintern och sedan framåt våren. Hoppas kunna köra nån kortare runda om solen tittar fram och vägarna är torra även i vinter :)
 
Nu har jag hittat laddaren, med den där snabbkopplingen blir det ju skitenkelt.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top