Vad göra? Fukt/Dålig kontakt tändhatt/kabeln ?

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
Vad göra? Dålig kontakt tändhatt/kabeln ?

Startade hojen idag o den gick inte på alla cyl. i början. :(
Efter att ha kikat runt o ruckat på kablarna så blev det bättre.
Har även provat spraya olja inuti tändhatten.
Jag upplever det som att två av kablarna sitter dåligt fast i tändhatten.
Det går att snurra runt tändhatten ett helt varv utan motstånd. Så är ej fallet på övriga kablar.
Nu undrar jag alltså om det kan vara dålig kontakt mellan kabel o tändhatt som får motorn att gå något ojämnt?
Tvättade iofs cykeln för ett par dagar sedan, men körde en sväng efteråt o då gick cykeln ok. Har hojen i varmgarage så fukt kan man kanske utesluta?

10.000:- frågan är nu: Om det är dålig kontakt mellan kabel o "hatt". Kan jag då ev. ta av tändhatt o kapa ett par .mm av kabeln för att sedan skruva på tändhatten igen??? :confused: :va
 
Last edited:
V-Moto skrev:
Startade hojen idag o den gick inte på alla cyl. i början. :(
Efter att ha kikat runt o ruckat på kablarna så blev det bättre.
Har även provat spraya olja inuti tändhatten.
Jag upplever det som att två av kablarna sitter dåligt fast i tändhatten.
Det går att snurra runt tändhatten ett helt varv utan motstånd. Så är ej fallet på övriga kablar.
Nu undrar jag alltså om det kan vara dålig kontakt mellan kabel o tändhatt som får motorn att gå något ojämnt?
Tvättade iofs cykeln för ett par dagar sedan, men körde en sväng efteråt o då gick cykeln ok. Har hojen i varmgarage så fukt kan man kanske utesluta?

10.000:- frågan är nu: Om det är dålig kontakt mellan kabel o "hatt". Kan jag då ev. ta av tändhatt o kapa ett par .mm av kabeln för att sedan skruva på tändhatten igen??? :confused: :va

jepp kapa av en cm ungefär. Det sitter som uppånervända skruvar i tändhattarna som du sedan skruvar i sladden i, skruva bort dem så ser du vad jag menar (det ska du ju iofs ändå göra om du ska kapa av dem). Är du riktigt seriös så stoppa i lite silikon runt med så kommer de ingenstans och det gäller även i andra änden av sladden d.v.s. in till tändspolen så blir det mycket tätt och du slipper fukt och dylikt samt att det sitter bättre. Hade precis samma problem häromveckan. Lycka till :fyllisar
 
Nu funkar det...

herge skrev:
jepp kapa av en cm ungefär. Det sitter som uppånervända skruvar i tändhattarna som du sedan skruvar i sladden i, skruva bort dem så ser du vad jag menar (det ska du ju iofs ändå göra om du ska kapa av dem). Är du riktigt seriös så stoppa i lite silikon runt med så kommer de ingenstans och det gäller även i andra änden av sladden d.v.s. in till tändspolen så blir det mycket tätt och du slipper fukt och dylikt samt att det sitter bättre. Hade precis samma problem häromveckan. Lycka till :fyllisar

Sådärja! Då har jag mekat i tändkablarna. Kapade endast 3-4mm o det räckte för att skruven skulle börja ta i kopparkärnan igen. Nu snurrar det på bra i motorn igen. :tummenupp :)
 
V-Moto skrev:
Sådärja! Då har jag mekat i tändkablarna. Kapade endast 3-4mm o det räckte för att skruven skulle börja ta i kopparkärnan igen. Nu snurrar det på bra i motorn igen. :tummenupp :)

bra bra :> alltid kul när det funkar, något som jag är desto sämre på :>
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top