Poäng i Karlskoga, trots allt...

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det blev ytterligare en viktig poängplats i helgens kombinerade SM- och SO-deltävling på Karlskoga motorstadion, men det kunde lika gärna ha slutat på andra kvalet.

Denna helg hade jag återigen hjälp av Micke och Bander (Eller Piff och Puff som dom numera kallas i depån) vilket känns riktigt skönt. Skönt när man kan slappna av helt och bara koncentrera sig på körningen. Får ju inte ens göra frukost själv nu för tiden... :D

Fredagens första träningspass kändes allt bara avigt och stelt, körde riktigt dåligt och hade svårt att få något flyt i körningen. Det var riktigt kallt på morgonen, och det var svårt att få upp temperaturen i däcken, vilket i samband med Karlskoga Motorstadions katastrofala beläggning gjorde det lite marigt. Fick till 1.13.680 som bästa tid och fick skämmas...

Till sista träningspasset på eftermiddagen så hade temperaturen stigit ganska mycket och det gick att ladda lite mera. Fick till lite bättre flyt i körningen men det kändes fortfarande långt ifrån bra. Körde 1.12.778 på sista passet, med en liten tröst var att jag blåste förbi Estländaren Maanus Jershov så det bara dammade om det på andra passet. Maanus ligger på 2:a plats i SO tabellen, bara en poäng framför mig. Så enda målet för helgen var att ha honom bakom mig på söndagen.

På fredagskvällen blev det grillning hos Jimmy Borgh med hela gänget, riktigt roligt som vanligt.

Vi fick även tillfälle att skåla i champagne och gratulera unga Robert Gull som kommit in i Red Bull Rookies Cup som går i samband med MotoGP (VM).
Robban kom in bland dom 22st som togs ut av nästan 2000 sökande. Ett stort grattis till Robban!

Kvällen avslutades med film i bussen. Jag var nog den enda av oss tre som såg hela filmen...


Lördag, kval.
Kom ut bland dom första på banan. Körningen kändes lite bättre och jag fick upp lite låga 1.12 tider på depåtavlan vilket kändes helt okej. Satte 1.12.180 redan på tredje varvet, vilket var personbästa.
Men ändå kändes det inte bra. Hamnade i lite trafik och tappade flytet, och gick därför in i depån efter varv 8:a. Vilade en stund och fick lite vatten. Funderade på att kliva av och vara nöjd med min tid, men bestämde mig sedan för att gå ut och göra ett sista försök, det vara bara 4-5 minuter kvar på passet så jag skulle inte hinna få många flygande varv. Fick till 1.11.860 på allra sista varvet. Personbästa igen, riktigt skönt!
Den tiden räckte till en 6:e plats efter första kvalet. Kände mig nöjd med placeringen, särskilt med tanke på att körningen fortfarande inte kändes bra.

Andra kvalet, och nu skulle jag putsa lite ytterligare på mitt nya personliga rekord. Hade fått lite tips om andra spårval i trösen och ejes och lite andra växlingspunkter som jag ville prova. Blev utsläppt i andra gruppen, vilket inte blev bra eftersom både Peter Carvall och Kenneth Nilsson kom med i gruppen före mig. Jag hade hoppats på att jag kunna ta rygg på dom två som var lite snabbare än mig, och på så vis pressa mina tider ytterligare. Men redan på tredje varvet kunde jag se att Kenneth gjorde ett misstag i snabbvänstern och var ute och körde enduro på gräset. Jag kom ikapp honom och när han kom ut på banan igen så var jag precis i ryggen på honom. Perfekt, här skulle det åkas. :tummenupp
In i esset kom Roger Carlsson flygandes, han kör riktigt fort. Nere i Ejes bromsar han sig även förbi Kenneth precis framför mig, och mitt i kurvan tappar han fästet och gå omkull. Den herrelösa hojen blir kvar på banan och glider och snurrar precis framför oss. Jag hinner knappt tänka förrän jag ser Kenneth klippa Rogers kraschade Suzuki mitt på och flyger rätt upp i luften. Med ett hopp som skulle göra vilken crossåkare som helst stolt ser jag Kenneth flyga över Rogers hoj, krampaktigt hängandes fast i sin flygande Honda. Han är säkert 1 meter upp i luften, och det är en minnesbild som jag kommer att ha kvar när jag är 80år.
Jag hinner se att Kenneth landar på hjulen på andra sidan innan min fokus flyttas till Rogers kanande hoj. Shit, har några hundradelar på mig att ta ett beslut. Höger? Vänster? Höger? Jag väljer höger sida och gör ett desperat försök att undvika den blåa Suzukin. Precis när jag tror att jag har klarat mig så snurrar den runt och sen smäller det.
PANG! Jag känner en snabb, stickande smärta i min vänstra fot och hela min hoj studsar 1 meter åt sidan. Hinner tänka Shit, inte bra, innan jag inser att hojen nu är på väg rakt ut mot gräset. Försöker få kontroll över cykeln, och instinktivt bryter jag ner hojen åt vänster. Vinglandes fram och tillbaka så lyckas jag hålla hojen på asfalten, och framförallt på hjulen...
Oj oj oj, det var RIKTIGT nära tänker jag, och börjar nu känna en bultande smärta i min vänstra fot. Fotpinnen känns också konstig och jag försöker titta ner medans jag kör hojen mot depån. Stöveln ser hel ut i alla fall, men fotpinnen känns krokig och växelpedalen är borta.
Väl inne i depån inspekterar vi skadorna och inser att det är färdigåkt för det här passet. Fotpinnen och växelpedalen har fått sig en smäll, växelstaget är av, Quickshiftern är krokig, och kåporna är spräckta och trasiga på flera ställen. Senare märkte vi också att grenröret fått sig en smäll och att kylarfästet hade slagits loss.

Dalar ner till 7:e plats under andra kvalet.

Medans jag haltar iväg till sjukstugan för att besikta min fot hos tävlingsläkaren så börjar Micke och Bander på hojen. Dom får ihop växellänkaget och fotpinnen riktigt bra, och senare på kvällen plastar dom ihop kåporna lite provisoriskt. Riktigt bra skruvat! :tummenupp

Kvällen rundas sedan av med en plankstek på restaurang inne i Karlskoga med Svidi, Alicia, DonQ, Sunkan, Bander, och Micke eftersom det är Johnnys födelsedag.
:cpparty

Söndag, warmup!
Var lite orolig över hur hojen skulle funka efter reparationerna, och hade bara en kort 10 minuters warmup på mig för att testa hojen och dom nya spårvalen som det inte blev mycket med på sista kvalet.
Gick ut och kände mig för lite, och hojen funkade klockrent. Hann även prova dom nya spårvalen lite grann, men körde med rätt goda marginaler. Körde 1.11.850 utan att ta i, och personbästa igen! Kändes bra!

Söndag race!
Var riktigt nervös innan racet. Det var mycket folk som hade kommit hemifrån för att kolla, och vi känner ju alla till min historia på Gelleråsen. Mycket krascher har det blivit. :näsblod

Eftersom första böjen efter starten är riktigt trång sedan dom byggde om banan, så var min taktik klar. Gör en bra start, och ligg tight på innern så att ingen kan komma och göra något dumt innanför mig, så jag blir omkullkörd. Sedan skulle jag ta det lugnt, inte göra några dumma misstag och spara på krafterna. 20 varv är långt, och jag kände på mig att jag skulle stumna på slutet. Skulle också hålla ett extra öga på Estländaren Maanus Jershov som ligger tvåa i SO tabellen, bara 1 poäng före mig. Kommer jag före honom så är jag tvåa!

Starten går, och jag kommer iväg riktigt bra från linjen. Kommer ut bra till höger och petar i tvåan, fortfarande med bra. Men sen händer nåt konstigt. Folk kör om mig till höger och vänster, och jag är alldeles för försiktig i inbromsningen, och där kommer några till. Jag ligger på vita linjen på innern, och pang så kommer det in förare på innern ändå. Han måste åka på gräset hinner jag tänka. In i första böj blir det nu VÄLDIGT trångt. Jag får en knuff från höger och vinglar till lite. Pang, åker in i någon till vänster också precis när vi lagt ner hojarna i högerkurvan. Någon mer smiter förbi i accelerationen ut ur kurvan eftersom jag fick ett bedrövligt spår av allt knuffande. Känner en kraftig frustration, vad är det som händer. Jag har kontakt med hojar överallt, och folk bara flyger förbi. Måste ha gjort min sämsta start någonsin. Räknar efter lite snabbt efter esset, och jag ligger på 14:e plats. Bromsar om någon nere i Ejes, och en till i hårnålen. Får upp P-12 på depåtavlan på första varvet. Katastrof! Det värsta av allt är att jag ser Estländaren långt före mig.

Nu börjar upphämtningen, laddar som en galning dom första varven och lyckas köra om någon på varje varv i inledningen. Där rök ju min taktik om att spara på krafterna.
På 5:e varvet är jag uppe på 8:e plats och börjar nu komma upp i tempo lite. Körningen känns bättre och bättre, och jag ligger och tampas med #93 Christoffer Bergman. Jag är om honom ett par gånger efter långa rakan, men han är bra på bromsarna och slår tillbaka. På 12:e varvet lyckas jag ta honom, och är före, uppe på en 7:e plats igen alltså. Tillbaka där jag började. Tyvärr kommer han om igen på varv 13 och jag är alldeles för trött och stum i underarmarna för att kunna slå tillbaka. Nu börjar det bli en kamp mot varven. Jag har helt kört slut på mina krafter och det blir en fight bara för att få stopp på hojen i inbromsningarna. Hela tiden får jag upp P-08 och +0.5 på tavlan. Har alltså någon precis i hasorna, och jag känner att jag inte kommer orka hålla honom bakom mig. Svär lite för mig själv i hjälmen och biter ihop.
Vi kommer ifatt en varvning i höfartsvänstern innan högern ut på start/mål. Jag blir lite upphängd bakom men dyker på innern i högern efter. Precis när jag passerar hör jag ett par korta däckskrik och tänker Shit, körde jag omkull varvningen nu? Jag tyckte att jag lämnade ordentligt med plats. Nästa varv är det gulflagg i start/mål kurvan, men jag ser ingen hoj. Får då upp P-08 och +6 på depåtavlan och inser att det var den som jagade mig som gått omkull vid varvningen. Efter inbromsningen nere i trösen vänder jag på huvudet och ser att det är långt bak till nästa förare. Slår nu av på tempot ordentligt och satsar nu bara på att ta mig i mål. Mjölksyran formligen sprutar ur öronen....
Lyckas ta mig i mål som 8:a och räddar några viktiga poäng.

Är riktigt missnöjd efter racet. En bedrövlig start, och sen tog krafterna helt slut. När jag tittar på resultaten efteråt så ser jag att jag kört snabbare varvtider än dom 3 närmsta förarna framför mig. Hade jag bara gjort en skaplig start så jag var med där uppe redan från början, och inte stumnat på slutet så hade jag kanske blivit 4:a eller 5:a istället. Riktigt surt!
Men en tröst var att Estländaren inte fick några poäng alls, och att jag med mina 8 poäng ändå tog ett steg uppåt både i SM och SO tabellen. Så nu ligger jag 2:a i Scandinavian Open sammandraget, och 8 i SM sammandraget. Så egentligen är jag riktigt nöjd! Hela helgen kunde ju lika gärna ha tagit slut på andra kvalet med lite otur.

Nu får jag ladda batterierna i två veckor innan det är dags för säsongens sista race nere på Falkenberg som återigen är ett kombinerat SM och SO race! Då är det riktigt viktigt att göra ett bra resultat!
 
Last edited:
Kul att det går bra för dig Macke synd dockpå starten. Tyvärr så har jag en lya att renovera så att åka upp och hälsa på alla var inte möjligt. Behöver du en snabb B-lagning är det bara att höra av sig, jag fixar det mesta med slivertajp och lite bult :D

björn
 
björn.e skrev:
2453464 Kul att det går bra för dig Macke synd dockpå starten. Tyvärr så har jag en lya att renovera så att åka upp och hälsa på alla var inte möjligt. Behöver du en snabb B-lagning är det bara att höra av sig, jag fixar det mesta med slivertajp och lite bult :D

björn

Ha ha ha... Så fort jag behöver en riktig ful-lagning så lovar jag att jag hör av mig... :tummenupp

Blir det nåt åkande på Falken då?
 
Det var lite coolt att stå i Ejes och kika på dig när du kom de första 7-8 varven. Tokhårda inbromsningar och så ut med arslet och ner med hojen. Och sedan gick du på med gas som om du körde en 125 jr eller nått och fullt spinn ut ur kurvan... och såg inte ut att bry dig det minsta.

Snyggt var det iaf.
 
Macke skrev:
2453522 Ha ha ha... Så fort jag behöver en riktig ful-lagning så lovar jag att jag hör av mig... :tummenupp

Blir det nåt åkande på Falken då?


Sålt hojen och smider lite planer för nästa år. Det finns fyra alternativ: 250sp, R1000 eller ERF eller det som jag hoppas men troligtvis inte förmår staketexpert :D

björn
 
Lime skrev:
2454851 Det var lite coolt att stå i Ejes och kika på dig när du kom de första 7-8 varven. Tokhårda inbromsningar och så ut med arslet och ner med hojen. Och sedan gick du på med gas som om du körde en 125 jr eller nått och fullt spinn ut ur kurvan... och såg inte ut att bry dig det minsta.

Snyggt var det iaf.

He he he... Var väl lite upprörd över min skitstart antar jag... :rolleyes:
Körde på hälften adrenalin och hälften ren och skär ilska, en bra cocktail... :D

Bra jobbat i helgen förresten! :tummenupp

Bikerbitch skrev:
2455095 Grattis Macke! Är impad att du kommer tillbaka och plockar poäng trots din hemska vurpa tidigare, starkt jobbat! :tummenupp


Tack! :Bugar

björn.e skrev:
2455293 Sålt hojen och smider lite planer för nästa år. Det finns fyra alternativ: 250sp, R1000 eller ERF eller det som jag hoppas men troligtvis inte förmår staketexpert :D

björn

Typiskt! Inte hålla på och sälja sådär...

Hmmm... välj 250sp eller ERF, vi vill inte ha mera konkurrens i R1000 nästa år, det räcker så bra som det är tack... :D
 
Last edited:
Macke skrev:
Hmmm... välj 250sp eller ERF, vi vill inte ha mera konkurrens i R1000 nästa år, det räcker så bra som det är tack... :D
Bra kört, synd på starten.
Men inte är väl du kvar i träsket ett år till?
har inte du tagit poäng lite väl många ggr för att stanna:)
 
Hitecfrollo skrev:
2456616 Bra kört, synd på starten.
Men inte är väl du kvar i träsket ett år till?
har inte du tagit poäng lite väl många ggr för att stanna:)

Ja, min sämsta start nånsin... :mad:

Hmmm... Vi får väl se lite.... Har ju inte tillräckligt bra snitt som det är nu i alla fall. Har snittat 7.3 poäng/tävling, och man blir uppklassad vid ett snitt på 8.
Sen är jag för gammal och för långsam för att köra Superbike...
Särskilt om det blir typ svindyrt ihop med STCC....
 
Macke skrev:
2456092

Hmmm... välj 250sp eller ERF, vi vill inte ha mera konkurrens i R1000 nästa år, det räcker så bra som det är tack... :D

Blir det DAM klassen blir det med en fyrsmäll och det ska i sådant fall bli riktigt nice att förnedra några RS maskiner toppen når jag inte där med blyklumpen :rolleyes:

Vet inte alls hur bra jag skulle klara mig på en 1000, skulle vara kul att pasera ljudvallen någon gång i livet :D


björn
 
Bra kört, synd på starten. :tummenupp
Men va f.. du ska väl ha kondition, du lirar ju hockey :va

Ok öh, för gammal för SBK, nää det tror jag inte. Kan Anders Svensson kan väl du. Annars är du ju välkommen till staketexpertklassen.
Själv har jag som staketexpert i år förbättrat alla mina pb med flera sekunder. :hihi
 
Mad Moose skrev:
2458903 Bra kört, synd på starten. :tummenupp
Men va f.. du ska väl ha kondition, du lirar ju hockey :va

Ok öh, för gammal för SBK, nää det tror jag inte. Kan Anders Svensson kan väl du. Annars är du ju välkommen till staketexpertklassen.
Själv har jag som staketexpert i år förbättrat alla mina pb med flera sekunder. :hihi

....fuskat lite med sommarträningen kanske... He he he....
Känns nu när vi gått på is... Huuu...

Äsch, vi får väl se hur det blir. Kanske inte för gammal, men alldeles för långsam i alla fall... Blir väl att harva i Rookie några år till... :D

Sen kommer jag till staketet...! :tummenupp
 
Macke skrev:
2456807 Ja, min sämsta start nånsin... :mad:

Hmmm... Vi får väl se lite.... Har ju inte tillräckligt bra snitt som det är nu i alla fall. Har snittat 7.3 poäng/tävling, och man blir uppklassad vid ett snitt på 8.
Sen är jag för gammal och för långsam för att köra Superbike...
Särskilt om det blir typ svindyrt ihop med STCC....

Jag tror att man heltklart utvecklas mycket mycket mer om man kör superbike... blir nog lätt att man stannar i utvecklingen om man inte tar sig ur rookieträsket...
 
gixxermf skrev:
2460868 Jag tror att man heltklart utvecklas mycket mycket mer om man kör superbike... blir nog lätt att man stannar i utvecklingen om man inte tar sig ur rookieträsket...

Jag tror det är lite både och....

Fördelen med att köra superbike är ju att man kör med snabbare förare, och säkert dras med lite i tempot, och på så sätt utvecklas mera.

Men det kan nog säkert bli lite motsatt effekt om man känner att man inte hönger med alls och bara bli ifrånåkt hela tiden. Och det finns ju snabba förare att hänga på i Rookie också. Annars hade man ju varit 1:a hela tiden... ;)
Och kan jag inte hänga på dom som ligger framför mig i R1000 nu, varför skulle jag då kunna hänga på en A-förare? :D

Jaja, vi får se. Jag har ju inte tillräckligt med poäng för att bli upplkassad som det är nu, och säsongen 2007 är ju långt borta.
Och det är ju mycket frågetecken som ska rätas ut innan dess.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top