Vad gör polizei??!!

Swedie skrev:
dem vill väll vara säkra på att det inte är en såndär kort snabb körning bara. menar, kör du 150 km/h i 5 sekunder endast i test syfte, å sen tillbaka till lagligt fart så tror jag dem har hänseende med det och inte bötfäller dig.

Väldigt OT:

Snälla Swedie, använd ordet "dom" om du inte vet när du ska använda orden "dem" respektive "de". Tack.

Chrille skrev:
Vaffan säger du?? Du kör för fort och tror att du ska slippa undan bara för att du nekar?? Visar din hastighetsmätare mph eller??

Vilken rättvisa?? Du kör för fort och tror att du ska slippa undan bara för att du vill?? Sån här får mig at tro på den begränsade rättvisa vårt samhälle ändå kan erbjuda. Kag avskyr när gnällspikar kan grina sig fria från de straff som vi övriga bara tar och biter ihop.

Felmarginalerna är i det närmaste obefintliga i polisens laser och de drar dessutom ner för att ge dig fördelen av de eventuella felkällor som inte förekommer.

Jag kommer inte ihåg hur många år det tog innan den första överklagan av en "laserdom" faktiskt gick igenom men att käfta med polisen om en sån sak.... :confused:

bla bla bla..

Jag förstår inte folket som ska försvara polisen hela tiden.. vad vinner ni på det??

Poliser väljer att arbeta som poliser av en anledning. så kom inte å säg att "det är ju bara doms jobb" Antagligen finner dom nåt nöje i att förstöra folks liv! å det är min åsikt i det hela.

#2 skrev:
bla bla bla..

Jag förstår inte folket som ska försvara polisen hela tiden.. vad vinner ni på det??

Poliser väljer att arbeta som poliser av en anledning. så kom inte å säg att "det är ju bara doms jobb" Antagligen finner dom nåt nöje i att förstöra folks liv! å det är min åsikt i det hela.

Så du menar att samhället hade sett bättre ut utan poliser?? Den var bra...

Chrille skrev:
Så du menar att samhället hade sett bättre ut utan poliser?? Den var bra...

Jag tycker dom kan prioritera skattepengarna på annat än sånna där paragrafryttare som ska stå överallt. Poliser kan ju göra vettigare saker.

@ Jonas24: Ett bötesbrott kan jag lämna rapporteftergift på. Mäter jag med laser kan jag oftast inte det, eftersom det fylls i på ett särskilt protokoll. (Om jag hinner innan kollegan skriver in det kan jag i princip göra det då också). Pilotbilen är lite lättare, då är det den som kör bilen som avgör vilka som skall stoppas.

Till alla oskyldiga fartsyndare: När du ser polisbilen är det oftast försent. Lasern är jävligt tillförlitlig och det är därför som det är så svårt att överklaga. Den lämnar dessutom tre km/h i rabatt. (Piloten lämnar ännu mer, både maskinen i sig och mätmetoden).

@Chrille: Självklart har man läst Judge Dredd! :) :tummenupp

@ Till er som tror att samhället klarar sig utan poliser och att man väljer att bli polis av bara en anledning: ring inte mig när du har inbrott, nån har snott din hoj, din syrra/flickvän/mamma blivit våldtagen osv. :fatta!

Kör försiktigt! Glöm inte: Hellre tjugo minuter försent än tjugo år för tidigt!

Polisen II skrev:
[BTill alla oskyldiga fartsyndare: När du ser polisbilen är det oftast försent. Lasern är jävligt tillförlitlig och det är därför som det är så svårt att överklaga. Den lämnar dessutom tre km/h i rabatt. (Piloten lämnar ännu mer, både maskinen i sig och mätmetoden).

@ Till er som tror att samhället klarar sig utan poliser och att man väljer att bli polis av bara en anledning: ring inte mig när du har inbrott, nån har snott din hoj, din syrra/flickvän/mamma blivit våldtagen osv. :fatta!

[/B]

Om man vet att polisen står på en sträcka, då kör man inte för fort ända inpå bilen. Vad jag hört så är det lagligt att mäta med laser upp till 400 m. Även om man kör lagligt flera kilometer innan mätningen, så kan man åka dit. Tillförlitlig metod: Ja, det kan den bli när ett kort tas samtidigt på det fordonet som mäts, då är det en bra metod. Annars är det helt och hållet polisens samvete som väljer fartsyndare. :mattias

Prioriteringen verkar inte ligga i att åka och kolla upp inbrott. Jag har haft inbrott på firman, efter anmälningen frågade jag om de skulle komma och kolla, men det fanns det ingen tid till. :confused:

När min bilstereo blev stulen fanns heller ingen polis som hade tid. :confused:

När min polares bil hade inbrott, då såg jag det och sprang efter ungdomarna. Jag polisanmälde det, polisen kom efter 2 h väntande i kylan. De sa sedan att förmodligen kommer de aldrig hitta killarna som gjorde inbrottet, sedan åkte de tillbaka till stationen. :confused:

När några vänner till mig hade inbrott i lägenheten, då kom polisen och kollade. Fingeravtrycken på rutan var enligt polisen skolexempel och de trodde att detta skulle bli ett lättlöst fall. Dagen efter var fallet nerlagt. Varför? Fingeravtrycken var för dåliga+ det fanns ingen tid till sådana här mål. :confused:

Jag tror att flera kan ha samma uppfattning om hur polisens arbete sköts.

Marve skrev:
Om man vet att polisen står på en sträcka, då kör man inte för fort ända inpå bilen. Vad jag hört så är det lagligt att mäta med laser upp till 400 m. Även om man kör lagligt flera kilometer innan mätningen, så kan man åka dit. Tillförlitlig metod: Ja, det kan den bli när ett kort tas samtidigt på det fordonet som mäts, då är det en bra metod. Annars är det helt och hållet polisens samvete som väljer fartsyndare. :mattias

....

När jag gick "kursen" en gång i tiden så tror jag att lasrarna angavs vara bekräftat hundraprocentig på upp till 1000m men att rekommendationerna var att ligga på betydligt kortare avstånd, men du kan nog lugna ner paranoian lite.. De kan tadig så fort de ser dig om de vill så att sakta ner när du närmar dig är bra naivt.

Varför skulle polisen ha en önskan att sätta dit dig. Resonemanget suger.

Inbrott är inbrott, kostar pengar.

Trafiken kostar 600-800 liv per år varav 40 knuttars. Varför tror du att trafikövervakning faktiskt fyller en funktion?

Polisen II skrev:
...@ Till er som tror att samhället klarar sig utan poliser och att man väljer att bli polis av bara en anledning: ring inte mig när du har inbrott, nån har snott din hoj, din syrra/flickvän/mamma blivit våldtagen osv. :fatta! ...
Inte för att jag tillhör dem som tror att samhället klarar sig utan poliser, men jag svarar ändå. Brottsoffrets attityd till Polismyndigheten skall väl inte spela någon roll!? Lika lite skall er attityd till brottsoffret spela in. Eller anses det ok hos er att göra ett sämre jobb om man inte gillar den som behöver er hjälp?

Silwer skrev:
Men har man kört för fort har man kört för fort, vad fins att gnälla om?
Visst man kan tycka att lagarna är fel, men det hjälper väl inte?
Vad fan är det du säger? Hjälper det inte att gnälla här? Är du säker?

Bingo skrev:
Inte för att jag tillhör dem som tror att samhället klarar sig utan poliser, men jag svarar ändå. Brottsoffrets attityd till Polismyndigheten skall väl inte spela någon roll!? Lika lite skall er attityd till brottsoffret spela in. Eller anses det ok hos er att göra ett sämre jobb om man inte gillar den som behöver er hjälp?

Nej, jag försöker förhålla mig neutral och göra ett så bra jobb som möjligt. Men jag blir samtidigt frustrerad när man läser inlägg om att poliser inte borde finnas, poliser är svin osv... Så för att spetsa till debatten lite, och försöka få folk att inte tänka så enkelspårigt, möter jag dem lite på samma planhalva och gör situationen/diskussionen lite svart-vit.

Jag blir dessutom frustrerad när jag inte kan åka på ett inbrott därför att det inte finns mer än t ex två bilar i området och båda är upptagna! Inte kul att veta att det står någon som blivit utsatt för en stor kränkning, som det ju faktiskt innebär att ha haft någon inne i ens bostad, och sedan bara åka dit i mån av tid, skriva en anmälan, (som egentligen oftast bara är intressant för försäkringsbolaget) och sedan åka därifrån! Finns där inga spår att gå på så vad ska utredarna göra? Bra fingeravtryck, visst bra, men om de inte finns med i nåt register?? Anmälan sparas och om en villatjuv grips kollas dennes avtryck mot registerna och då kanske man kan binda tjuven till andra inbrott. Bara för att en utredning läggs ner kastas inte anmälan.

Bingo skrev:
Vad fan är det du säger? Hjälper det inte att gnälla här? Är du säker?

jag är övertygad, därför lär jag inet lägga in några "det är hemskt synd om mig trådar"
Det är ok med informerande trådar, men varför måste det alltid låta så gnällit?
Men det fins mycket sånt där som jag ogillar på detta forum, men det är ju inet bara till för mig.

Polisen II skrev:
Nej, jag försöker förhålla mig neutral och göra ett så bra jobb som möjligt. Men jag blir samtidigt frustrerad när man läser inlägg om att poliser inte borde finnas, poliser är svin osv... Så för att spetsa till debatten lite, och försöka få folk att inte tänka så enkelspårigt, möter jag dem lite på samma planhalva och gör situationen/diskussionen lite svart-vit.

Jag blir dessutom frustrerad när jag inte kan åka på ett inbrott därför att det inte finns mer än t ex två bilar i området och båda är upptagna! Inte kul att veta att det står någon som blivit utsatt för en stor kränkning, som det ju faktiskt innebär att ha haft någon inne i ens bostad, och sedan bara åka dit i mån av tid, skriva en anmälan, (som egentligen oftast bara är intressant för försäkringsbolaget) och sedan åka därifrån! Finns där inga spår att gå på så vad ska utredarna göra? Bra fingeravtryck, visst bra, men om de inte finns med i nåt register?? Anmälan sparas och om en villatjuv grips kollas dennes avtryck mot registerna och då kanske man kan binda tjuven till andra inbrott. Bara för att en utredning läggs ner kastas inte anmälan.

Du får ju svårt att försvara dig skulle jag tro, allt fler i samhället anser att resurserna läggs på fel saker (det lär ju inte vara de enstaka polisernas fel), polis börjar bli nåt allt fler tycker är nån slags indrivare som ser till att fylla på i skattkistan, man tjänar ju stålar på ofarliga svenssons i trafiken och kanske inte så mycket på annat.
Visst behövs trafikövervakning, annars blir det ju vilda västern av alltihop, men ibland kan man undra när man ser 5 polisbilar vd en jäkla laserkontroll där alla vill vara med o leka med pistolen.
Sen är det nån som tjångar ett stålrör i skallen på nån här ute i skogen, då är det soprent o inga bilar finns att skicka.

Chrille skrev:
Varför skulle polisen ha en önskan att sätta dit dig. Resonemanget suger.

Inbrott är inbrott, kostar pengar.

Trafiken kostar 600-800 liv per år varav 40 knuttars. Varför tror du att trafikövervakning faktiskt fyller en funktion?

Jag hoppas verkligen inte att någon polis uppsåtligen sätter dit någon. MEN, om polisen inte är 100% säker på VEM han har mätt, då tror jag att han kan känna prestige i detta och därmed fullfölja "domen". Jag tror att det är många som inte vill erkänna att de har gjort fel, detta gäller givetvis inte bara poliser utan även privatpersoner.

Självklart skall vi ha någon slags övervakning, annars kommer väl allt gå åt h_ _ _ _ _e i trafiken. Jag menar bara att straffen kan bli onödigt höga.

Marve skrev:
Jag hoppas verkligen inte att någon polis uppsåtligen sätter dit någon. MEN, om polisen inte är 100% säker på VEM han har mätt, då tror jag att han kan känna prestige i detta och därmed fullfölja "domen". Jag tror att det är många som inte vill erkänna att de har gjort fel, detta gäller givetvis inte bara poliser utan även privatpersoner.

Självklart skall vi ha någon slags övervakning, annars kommer väl allt gå åt h_ _ _ _ _e i trafiken. Jag menar bara att straffen kan bli onödigt höga.

Har du sett igenom siktet åp en laser någon gång??Plus att, de på bilar, enligt rekommendation ska sikta på regskylten(hoj tror jag var lyktan). Du ska alltså var så nära att du med ett extremt länthanterligt vapen ska kunna pricka regskylten på rätt fordon. Dom är nog fanimej säkra på att de mätt rätt fordon...

Dina straff hade ju inte varit hälften så mariga om du inte överklagat. Antar att dina rättegångskostnader var kul va?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman