Vad gör en TIG-svets bra?

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Vad anser du en TIG ska uppnå/ha för kvalite/möjligheter för att anses riktigt bra?

Vad skiljer en bra AC/DC TIG mot en dålig?

Kommentera gärna och berätta vad och varför!

Bifogat

• tigg.JPG
    tigg.JPG
    17.8 KB · Visningar: 200
Vad anser du en TIG ska uppnå/ha för kvalite/möjligheter för att anses riktigt bra?

Vad skiljer en bra AC/DC TIG mot en dålig?

Kommentera gärna och berätta vad och varför!

Se till att du köper en svets som det går att få tag på riktiga tillbehör till.

Jag böt ut min gamla migatronic mot en nyare med lite bättre inställnings möjligheter och vattenkylning.

http://www.migatronic.se/default.aspx?m=2&i=240

Fungerar hur bra som helst och jag är jättenöjd + att det finns kunnigt folk i sverige att fråga om råd om inställningar när man ska svetsa i exotiska material.

Ofta har billigare/enklare TIG-maskiner ingen vätskekylning av slangpaketet vilket medför att man bara kan svetsa korta stunder för att slangpaket/maskin behöver kylas/vila...

Ofta har billigare/enklare TIG-maskiner ingen vätskekylning av slangpaketet vilket medför att man bara kan svetsa korta stunder för att slangpaket/maskin behöver kylas/vila...

Men en TIG med vattenkylning i storleksordningen 200Amp, är det ngt för garage pularen som nyttjar den nån gång i månaden?

Vad pratar vi för pengar då..för låt säga en Kempi eller Esab?

Men en TIG med vattenkylning i storleksordningen 200Amp, är det ngt för garage pularen som nyttjar den nån gång i månaden?

Vad pratar vi för pengar då..för låt säga en Kempi eller Esab?

Frågan var ju inte "Vad skall jag ha för tig till hemma-garaget?" utan vad som skiljer en bra mot en minde bra, fördelar, nackdelar mm.....

http://www.blocket.se/vi/9144253.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/10316398.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/10202255.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/10466724.htm?ca=20_s

Försök om du kan att hitta en med pedalstyrning av strömmen, mycket behändigt...

Frågan var ju inte "Vad skall jag ha för tig till hemma-garaget?" utan vad som skiljer en bra mot en minde bra, fördelar, nackdelar mm.....

Den var inte heller "hur mkt kostar en begagnad på blocket"..;)

Skämt o sido...jag ville ställa fakta och prisvärhet i samma led...kanske vilket alternativ man väljer som nybörjare och även vilken funktion man inte vill vara utan som aktiv/proffs användare till en TIG..

Misstänker att vattenkylning är "overkill" i hobbygaraget med ack så nödvändigt till verkstaden..

Misstänker att vattenkylning är "overkill" i hobbygaraget med ack så nödvändigt till verkstaden..

Stämmer ang. vattenkylningen, men jag tycker definitivt att du skall satsa på en äldre maskin med pedalstyrning, de ser ofta inte mycket ut för världen men är ofta av väldigt hög kvalitet/välbyggda.

Stämmer ang. vattenkylningen, men jag tycker definitivt att du skall satsa på en äldre maskin med pedalstyrning, de ser ofta inte mycket ut för världen men är ofta av väldigt hög kvalitet/välbyggda.

Japp har hört det oxå!...vill höra lite olika åsikter bara vad folk tycker och tänker samt har erfarat..:)

En AC/DC är betydligt dyrare än en DC ,runt dubbla priset enl min mening.

Dock har dom oftast allt man behöver istället.

Vad man enl min mening bör vara "standard" på en Tig oavsett DC eller AC/DC är :

Hot start dvs den skickar på extra kräm när man tänder.
Arc force svetsen ökar på när det finns risk för att det skall bränna fast.
Anti stick dvs den slår ifrån om man fastnar med elektroden.

Sen finns det olika gas fördröjningar och liknade som kan vara bra att ha om man kör seriösa saker som rör osv.

Tig är bra om man kör "fina" saker dvs inte gammla rostiga eller med dålig passform,dessutom dra dom mycket gas.

En AC/DC är betydligt dyrare än en DC ,runt dubbla priset enl min mening.

Dock har dom oftast allt man behöver istället.

Vad man enl min mening bör vara "standard" på en Tig oavsett DC eller AC/DC är :

Hot start dvs den skickar på extra kräm när man tänder.
Arc force svetsen ökar på när det finns risk för att det skall bränna fast.
Anti stick dvs den slår ifrån om man fastnar med elektroden.

Sen finns det olika gas fördröjningar och liknade som kan vara bra att ha om man kör seriösa saker som rör osv.

Tig är bra om man kör "fina" saker dvs inte gammla rostiga eller med dålig passform,dessutom dra dom mycket gas.

Så vad tycker ni då man ska betala för en NY bra AC/DC TIG? , vi bortser från vattenkylda historier och 300-400amp maskiner..

Utan en som har pedal, hot start, arc force, anti stick ca 200amp?!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg