Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad anser du en TIG ska uppnå/ha för kvalite/möjligheter för att anses riktigt bra?
Vad skiljer en bra AC/DC TIG mot en dålig?
Kommentera gärna och berätta vad och varför!
Ofta har billigare/enklare TIG-maskiner ingen vätskekylning av slangpaketet vilket medför att man bara kan svetsa korta stunder för att slangpaket/maskin behöver kylas/vila...
Men en TIG med vattenkylning i storleksordningen 200Amp, är det ngt för garage pularen som nyttjar den nån gång i månaden?
Vad pratar vi för pengar då..för låt säga en Kempi eller Esab?
Frågan var ju inte "Vad skall jag ha för tig till hemma-garaget?" utan vad som skiljer en bra mot en minde bra, fördelar, nackdelar mm.....
Misstänker att vattenkylning är "overkill" i hobbygaraget med ack så nödvändigt till verkstaden..
Stämmer ang. vattenkylningen, men jag tycker definitivt att du skall satsa på en äldre maskin med pedalstyrning, de ser ofta inte mycket ut för världen men är ofta av väldigt hög kvalitet/välbyggda.
Japp har hört det oxå!...vill höra lite olika åsikter bara vad folk tycker och tänker samt har erfarat..![]()

Utveckla?
AC/DC krävs för att svetsa aluminium.
DC Endast svart och rostfritt
En AC/DC är betydligt dyrare än en DC ,runt dubbla priset enl min mening.
Dock har dom oftast allt man behöver istället.
Vad man enl min mening bör vara "standard" på en Tig oavsett DC eller AC/DC är :
Hot start dvs den skickar på extra kräm när man tänder.
Arc force svetsen ökar på när det finns risk för att det skall bränna fast.
Anti stick dvs den slår ifrån om man fastnar med elektroden.
Sen finns det olika gas fördröjningar och liknade som kan vara bra att ha om man kör seriösa saker som rör osv.
Tig är bra om man kör "fina" saker dvs inte gammla rostiga eller med dålig passform,dessutom dra dom mycket gas.
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |