Vad gör du om framhjulet släpper i en kurva?

Vad gör du om framhjulet släpper i en kurva?

• Antal röstningar
    0
I teorin kan du bromsa med låst hjul tills du stannar OM du sitter rätt. Bromsar du i en kurva så däcket tappar fästet är det kört, kolla Pedrosa i senaste GP:et...

ps var färdigbromsad innan kurvan ds

Jepp, jag råkade se hans vurpa...! I och för sig var det extra dåligt underlag, men han var chanslös på att korrigera det, instämmer helt. Det såg ut som att fästet på framhjulet helt plötsligt var bort och så var han plötsligt omkull. Undras om han applicerade framhjulsbromsen i den situationen eller om det bara var motorbromsen som förorsakade släppet.

Last edited:
Banåkare. Har funnits i Svenskens medvetande sedan mitten av åttiotalet. Heter Kenta eller Sussie. Har stor snus ( ja båda ) och låter en försvarlig del av rörmokarlönen gå till körapåbana relaterade sysselsättningar.

Det här är så kul att det inte är sant egentligen.
Speciellt om man känner eller känner till några arma kvinnor som tvingas köra av sina män.

En gång 1995 räddade jag ett framhjulssläpp på knät. Det har inte nån mer gång varken före eller efter. Oftast trillar jag omkull och slår mig. Motorcykeln går sönder också.

Jag har dessutom en känsla av att det inte var min otroliga kompetens som gjorde att jag inte trillade den där gången 1995 heller. :(

Antar att SMC menar på ett framhjul pga halka eller mycket nedlägg etc. Då min uppfattning om SMC är att de är typerna som inte förespråkar frambromsning under nedlägg.

I ett sådan lägge är det gas som gäller, precis som de flesta röstat. Problemet är att det krävs en del erfarenhet och stålpung för att just ge gas istället för att släppa gas (samma resultat som bakhjulssläpp - highsider).

Om du sedan lyckas rädda hela situationen eller bara vända den till en lowsider beror dock helt på vilken tur man har och hur omständigheterna ser ut.

Någon på sida två visade två utube filmer om hur GP förare räddade "framhjulsläpp". Jätte stiliga räddningar, men några framhjulsläpp var det då inte:huvet

Jag har provat att inte göra någonting ett par gånger...lika fin hoj varje gång!
Lite kåpskrap.

Lowsider is the shit....GP nissar kan få lajja med räddningar...de har ju folk som sätter ihop skiten efter misslyckade resningsförsök som slutar i ett airfence efter skutt å hopp tur i lecahaven....om man nu lyckas resa skiten igen..

:mad: :mad: :mad:

Bifogat

• PICT2813.JPG
    PICT2813.JPG
    114 KB · Visningar: 221
Ja du är himla duktig på att läsa böcker du...

På tal om det, blev lite förvånad idag då en av mina smartaste polare nämnde att han har dyslexi. Han hade dock inte släppt samma rader i ett inlägg som du precis gjorde eftersom han är smartare än vad du är. :D

Förklara gärna hur framhjulet låser sig av motorbromsen eller har du inte kommit till det kapitlet ännu?

Inte låser sig, men släpper av någon anledning... När vikten färdas från bakhjulet till framhjulet i hög hastighet och friktionen av underlaget+däcket inte är tillräcklig. Exakt varför Pedrosa gick omkull i senaste MotoGP är svårt att säga, men han hade en mycket hög hastighet direkt efter rakan och det såg ut som att han fortfarande motorbromsade hårt när han gick in i kurvan, vilket resulterade i framhjulssläpp på det hala underlaget. Han hade tydligen inte tillräckligt med fäste när han gick in i kurvan vilket kan ha berott på för stor vikt på framhjulet, han kanske kom in för hårt i kurvan. Möjligtvis försökte han reflexmässigt korrigera det hela dessutom med lite extra inbromsning kanske genom att släppa på gasen lite för mycket lite för sent. Så som han körde låg han hela tiden väldigt nära gränserna, men att släppet skedde så pass långt in i loppet kom antagligen som en kalldusch, han hade nog räknat med bättre gräpp. Det kan ha varit extra mycket vatten på banan just där just då, men att få framhjulssläpp just vid en sådan där kurva vid ett sådant där ögonblick var lite lättare än Pedrosa hade räknat med.

Last edited:
Ja hur hänger dem då? Gatåkarna? ( dvs 99% av hojåkarna )

Spännande att gatåkare blivit ett fenomen i sig. Är de inte hojåkare?

Banåkare. Har funnits i Svenskens medvetande sedan mitten av åttiotalet. Heter Kenta eller Sussie. Har stor snus ( ja båda ) och låter en försvarlig del av rörmokarlönen gå till körapåbana relaterade sysselsättningar.

Fast motsatsatsen till "gatåkare" dvs banåkare verkar ha transformerat till ett lite halare släkte sen dess.

Men hur var det nu med Sveriges hojåkare och deras felhängningar?? Jag är så lycklig över att ha fått träffa en av de 0,01% = de som kör rätt:yoparty

Hehe :yoparty :hihi :D :tummenupp

är du på en smc kurs så är det solklart vad du gör:

du tar upp mobilen o ringer ditt försäkringsbolag och skaffar helförsäkring :tungan

Sist detta hände för mig så var det under gaspåslag.
Svaret på frågan då är aningen mer komplicerat...

Vad som hände var att jag svor och lowsideade...

99 % av alla hojåkare(inkl jag själv) kommer inte ens hinna förbereda sig på smärtan....än mindre lista ut vad de ska göra.

Gatåkare, menar du väl ändå... :7peta

Resterande 1% kör bana, så de vet vad de ska göra direkCt.

På tal om det, blev lite förvånad idag då en av mina smartaste polare nämnde att han har dyslexi. Han hade dock inte släppt samma rader i ett inlägg som du precis gjorde eftersom han är smartare än vad du är. :D

Inte låser sig, men släpper av någon anledning... När vikten färdas från bakhjulet till framhjulet i hög hastighet och friktionen av underlaget+däcket inte är tillräcklig. Exakt varför Pedrosa gick omkull i senaste MotoGP är svårt att säga, men han hade en mycket hög hastighet direkt efter rakan och det såg ut som att han fortfarande motorbromsade hårt när han gick in i kurvan, vilket resulterade i framhjulssläpp på det hala underlaget. Han hade tydligen inte tillräckligt med fäste när han gick in i kurvan vilket kan ha berott på för stor vikt på framhjulet, han kanske kom in för hårt i kurvan. Möjligtvis försökte han reflexmässigt korrigera det hela dessutom med lite extra inbromsning kanske genom att släppa på gasen lite för mycket lite för sent. Så som han körde låg han hela tiden väldigt nära gränserna, men att släppet skedde så pass långt in i loppet kom antagligen som en kalldusch, han hade nog räknat med bättre gräpp. Det kan ha varit extra mycket vatten på banan just där just då, men att få framhjulssläpp just vid en sådan där kurva vid ett sådant där ögonblick var lite lättare än Pedrosa hade räknat med.
Vatten mellan däck och asfalt, resten är inte så svårt att räkna ut.

Framhjulssläpp med motorbroms, joråsåatteeeh... :rolleyes:

Last edited:
Edwards som får kungligt betalt för att köra som ett svin med tokbra hoj och guda-däck, lär väl ha närvaro som vi kan drömma om...han gör så här.
http://youtube.com/watch?v=K1UlEQtdUGc

Luthi han nog tänka på både det ena och andra när han "flyttade tyngdpunkten" och letade depåstöd genom denna kurva:
http://youtube.com/watch?v=P9ZYP4A7Mr8

Någon på sida två visade två utube filmer om hur GP förare räddade "framhjulsläpp". Jätte stiliga räddningar, men några framhjulsläpp var det då inte:huvet

Kan du då förklara vad det är vi egentligen ser i dessa videoclips?

Själv tycker jag det ser ut som Colin Edwards kommer in i kurvan med så pass mycket viktbelastning på framdäcket att han ligger nära släppgränsen.

När det sen väl släpper känner han det i tid och lyckas genom att i stort sett låta bli gasen och bara göra en ytterst försiktig viktfördelning av kroppen återfå greppet och linjen igen innan det är försent.

I video nr. 2 använder föraren likartad teknik. Här släpper både fram- och bakhjul i omgångar eftersom han förlorar friktionen pga. stoft som ligger fördelat på banan i 2 strängar.
När båda däcken äntligen greppar samtidigt är han i ytterkanten av kurvan men har genom att inte göra några stora åthävor med gas eller broms återvunnit balansen så att han kan klara kurvan...

Eller är jag ute och cyklar:confused:

Last edited:
Jag vet inte vad jag gjorde. Jag bara vaknade upp vid sidan av vägen, minns inget av själva släppet.

Finns säkert någon som fixar att räta upp ett framhjulssläpp men dom är nog väldigt få...

Triggerhappy visade ju att både edwards och hayden klarar det...så det bör ju finnas åtminstone 50st (inkluderat superbike) som fixar det!
Vi dödliga får nog svära/be en bön och ta våra chanser i bushen...

Vadåååå släpp, inget att bry sig om
bara lägga på en fuckyouburnout rycka upp skiten på bakan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey