Vad gör du om framhjulet släpper i en kurva?

Vad gör du om framhjulet släpper i en kurva?

• Antal röstningar
    0
Men det är det korrekta svaret på frågan. Om du anmälder dig på svmc nu så förmodar jag att du kommer gå en SHK eller BKK och där kommer dom säkerligen att ta upp det! Förövrigt rekommenderar jag SHK i Linköping, grymt trevlig bana och evenemang :tummenupp

Ja jag körde Sviestad förra sommaren och det var najs.
Men de har inga körningar i år som jag kan vara med på så jag bokade Gelleråsen istället.
Har kört där två dagar 2004 så det är ett tag sedan men jag minsn den som minst lika rolig om inte ännu roligare. Äh, alla banor är väl roliga förresten. :gnissla

Ber till Gud. Även om jag inte är troende.
Släpper det så släpper det och man går i backen. Skulle det få grepp får man kast och då åker man av likt förbannat. (Nä, jag menar inte highsider)

Ja jag körde Sviestad förra sommaren och det var najs.
Men de har inga körningar i år som jag kan vara med på så jag bokade Gelleråsen istället.
Har kört där två dagar 2004 så det är ett tag sedan men jag minsn den som minst lika rolig om inte ännu roligare. Äh, alla banor är väl roliga förresten. :gnissla

Har du bokat in dig på en weekend där som kommer upp här alldeles strax??
Försökte verkligen anmäla mig där men tyvärr försent :mad:

Jag har provat att inte göra någonting ett par gånger...lika fin hoj varje gång!
Lite kåpskrap.

Lowsider is the shit....GP nissar kan få lajja med räddningar...de har ju folk som sätter ihop skiten efter misslyckade resningsförsök som slutar i ett airfence efter skutt å hopp tur i lecahaven....om man nu lyckas resa skiten igen..

Edwards som får kungligt betalt för att köra som ett svin med tokbra hoj och guda-däck, lär väl ha närvaro som vi kan drömma om...han gör så här.
http://youtube.com/watch?v=K1UlEQtdUGc

Luthi han nog tänka på både det ena och andra när han "flyttade tyngdpunkten" och letade depåstöd genom denna kurva:
http://youtube.com/watch?v=P9ZYP4A7Mr8

Tror vi kan enas om att man skall släppa på trycket på yttre fotpinnen å verka j-vligt glad om man överlevt :)

Jobbigaste framhjulsläppet måste ändå detta vara....inga överslätande lösningar finns när det väl inträffar: http://www.youtube.com/watch?v=Dq_-42OxZEY&NR=1

Last edited:
Flervalspoll? Jag hade gjort de tre första alternativen.

Edit: Sen hade jag avslutat med nummer fyra. :yoparty

Last edited:
Om framhjulet släpper vid körning på allmän väg så har man gjort ett par feta felbedömningar som lett fram till situationen. Alternativt har man överraskats av grus eller olja på vägbanan, och då hjälper knappast något av de föreslagna alternativen. Om man lär sig att ge fan i att sätta sig i på-gränsen-situationer på gata så slipper man teoretisera om vad som, hypotetiskt, skulle kunna vara minst dåliga sättet att rädda sig.

Jag har fått två ordentliga framhjulssläpp:

Första gången hann jag inte reagera alls innan hela hojen vek sig under mig - könsord i hjälmen, som någon sa! Jag hade bromsat lite för hårt på blött underlag och låst framhjulet.

Andra gången toksläppte det inte, utan kasade i flera meter från början av kurvan. Rent instinktivt låg jag kvar på gasen och hängde av hojen för att förhoppningsvis räta upp hojen lite grann. Jag hade nästan räddat situationen när bakhjulet mot slutet av kurven försvann under mig.

Nästa gång kanske jag testar att hoppa av hojen. Jag vet inte... :näsblod

Har du bokat in dig på en weekend där som kommer upp här alldeles strax??

Nej en endagarskörning har jag bokat.

Om framhjulet släpper vid körning på allmän väg så har man gjort ett par feta felbedömningar som lett fram till situationen. Alternativt har man överraskats av grus eller olja på vägbanan, och då hjälper knappast något av de föreslagna alternativen. Om man lär sig att ge fan i att sätta sig i på-gränsen-situationer på gata så slipper man teoretisera om vad som, hypotetiskt, skulle kunna vara minst dåliga sättet att rädda sig.

Ganska exakt så tycker jag också faktiskt.

Last edited:
Besserwisser som man är:
Rätt svar. Luta upp hojen o ge mer gas. Med att luta upp hojen menar jag att föraren skall hänga kvar, ungefär som en "pickup". Följer man med hojen upp tappar man spåret,
Iofs så hänger 90% av gatåkarna fel o då blir det svårt o rädda situationen...
Åk på fler bankurser alá smc o kör av er på bana, så har ni mer marginaler på gatan.

ps När du lutar upp hojen så får du mer gummi i backen ds

enligt SMC så får du mest poäng för nummer 4, alltså en edwards.

i praktiken struntar de i vad du svarat när du väl kommer dit, ingen som kollar, du får välja grupp själv.

UT OCH ÅK!

Om du får framhjulslåsning när du bromsar korrigerar man det genom att släppa på bromsen så fort som möjligt och så jämnt som möjligt, kompensera hojriktningen med styret och därefter långsamt och kontrollerat bromsa med bromsarna igen. I den här typen av situationer är det viktigt att inte låta paniken resultera i överreaktioner. Att korrigera en framhjulslåsning är bland det svåraste som finns, kommer den mycket plötsligt hinner föraren inte ens reagera.

Last edited:
Det är det korrekta sättet att häva en framhjulslåsning enligt Lee Parks i boken "Total Control".

Det är det korrekta sättet att häva en framhjulslåsning enligt Lee Parks i boken "Total Control".

I teorin kan du bromsa med låst hjul tills du stannar OM du sitter rätt. Bromsar du i en kurva så däcket tappar fästet är det kört, kolla Pedrosa i senaste GP:et...

ps var färdigbromsad innan kurvan ds

Med tanke på påhoppen är ni bägge två för övrigt rätt aggressiva typer...

Men nu var det inte framhjulslåsning som vi pratade om i tråden utan framhjulssläpp. Men visst har du rätt i att man kan parera en framhjulslåsning så. För mig brukar det dock funka att dumpa bromsen och sen börja om.

Iofs så hänger 90% av gatåkarna fel o då blir det svårt o rädda situationen...
Åk på fler bankurser alá smc o kör av er på bana, så har ni mer marginaler på gatan.

ps När du lutar upp hojen så får du mer gummi i backen ds

Ja hur hänger dem då? Gatåkarna? ( dvs 99% av hojåkarna )

Spännande att gatåkare blivit ett fenomen i sig. Är de inte hojåkare?

Banåkare. Har funnits i Svenskens medvetande sedan mitten av åttiotalet. Heter Kenta eller Sussie. Har stor snus ( ja båda ) och låter en försvarlig del av rörmokarlönen gå till körapåbana relaterade sysselsättningar.

Fast motsatsatsen till "gatåkare" dvs banåkare verkar ha transformerat till ett lite halare släkte sen dess.

Men hur var det nu med Sveriges hojåkare och deras felhängningar?? Jag är så lycklig över att ha fått träffa en av de 0,01% = de som kör rätt:yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT