Vad går oftast sönder på en hoj

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Dvs. om ngt går sönder så är det tydligen oftast nedanstående.

Motorcycle reliability survey shows what goes wrong http://zite.to/ZpByUE via @zite

The motorcycle reliability survey shows that among the bikes needing repairs, accessories (21 percent), brakes (20 percent), electrical system (16 percent), and fuel system (15 percent).

Här kan man läsa den fulla rapporten om man nu har möjlighet att logga in:
http://www.consumerreports.org/cro/magazine/2013/05/most-reliable-motorcycles/index.htm

Yes, the artfully sculpted lines of a BMW motorcycle and the throaty rumble of a Harley V-twin motor can stir your senses. But they’re often accompanied by more problems than Japanese motorcycles from Honda, Kawasaki, and Yamaha. Those are the findings from our first motorcycle reliability survey, conducted by the Consumer Reports National Research Center, in which we asked subscribers to tell us about any serious problems or repairs they had experienced with their bikes in the previous four years.

De små djävla plastnitar som håller fast kåpor och dylikt.

Jag åker Yamaha så annars har jag ingen aning om vad som brukar gå sönder......:fakta

Framskärm och skiva när man glömmer ta bort skivlåset? :huvet

Inget går sönder om man sköter om sin hoj o byter delar i tid & servar föraren & hoj.

Men om man köper en splitter ny hoj o byter ingenting o bara kör/tankar så finns det massor som kommer paja, men när de vet man inte.

Tror fortfarande att det mest avgörande är vilken motorolja man använder, inget annat är lika viktigt och det måste diskuteras i detalj minst en gång per år!

Castrol FTW!:tummenupp

Laddningsregulatorn var det första på Suzukin (tack FettSnok för påminnelsen !)
Oljan tappar viskositeten så jag byter efter 200 till 300 mil. När jag är hemma i Göteborg.
Längst ner på länken om hur oljan tappar viskositeten.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Sedan pangar blinkerslampor på trajan (LED blinkers på suzukin)
Bytt drivpaketen på båda hojarna vid ca 3000mil. I förebyggande syfte.
Batterier. Batteriet på trajan Biltema 80-269 inköpt våren 2011, helt slut 2012-12-03
Batteriet på Suzukin Biltema 80-256 inköpt hösten 2009 kan vara slut nu 2013-mars
för det håller fulladdat till 14,4V inte spänningen mer än ett dygn över 13,0Volt, sedan under 13 Volt
Nytt höll batteriet fulladdat spänningen över 13,0 Volt en vecka.

Last edited:
Då kan jag nu äntligen andas ut när jag vet att mina tillbehör som sliponet och ensitscutsen mest sannolikt kommer gå sönder först :tummenupp

på cross och enduro skulle jag svara såhär :)

1: kamkejdesträckare (original)
2: Kick
3: Elstart

då har jag inte broms,däck i beräkningen...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park