Vad gäller vid byte av avgassystem, registreringsskylt och blinkers?

Dr Mekk

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2017
Hoj
KTM 690 SMC-R -17 (snart)
Tjabba,

Tog mitt körkort nyligen och har nu skrapat ihop pengar så jag kan köpa mig en KTM 690 SMC-R 2017, lite tillbehör samt personlig skyddsutrustning. Är i skrivande stund i kontakt med tre olika firmor för att se vem som ger mig bäst bud.

Är lite frågande när det gäller detta med att byta ljuddämpare och/eller avgassystem, andra blinkers samt flytta på registreringsnumret (tail-tidy). Vad gäller egentligen? Fått två olika svar från dessa tre firmor.

Om jag köper KTM's originalljuddämpare från Remus så bör jag klara mig enligt två av butikerna. En butik tyckte dock inte att jag skulle köpa den ljuddämparen då ljudet inte blir så mycket högre än originalljuddämparen som sitter på från fabrik utan endast lite dovare. Vid frågan om KTM's avgassystem från Akrapovic så kanske jag klarar mig enligt en butik medan resterande två sa att detta avgassystemet bara är för tävlingsbruk på bana.

Miniblinkers ska vara okej enligt samtliga, samma med tail-tidy om jag köper KTM's originaltillbehör eller R&D och liknande kvalitetsmärken.

Så vad gäller? Ni som kört hoj länge och haft diskussioner med polisen om detta får gärna svara.

Skickat mail till KTM i Örebro men får inget svar.

Mvh
Dr Mekk

Vissa modeller av avgassystem, åtminstone från Akra är typade med hojen. Du får med ett ECE certifikat med systemet. Om du monterar ett sådant slip och har med dig ECE-intyget så är det grönt. Då är det samma som att köra med original. Förutsättningen är att du har db-killer och katinsats monterade. Det låter ganska precis som original men du slipper en del toppvikt och framförallt så är akrat såååå mycket svalare. Original blir skitvarm och smälter t ex textilkläder om du lutar dig mot det.

Vad det gäller tailtidy och miniblinkers så hugger polisen direkt om de är på det humöret. Du får enligt helfordonsgodkännandet inte byta en skruv så allt du gör är per definition olagligt och kan påpekas av polisen. Undantaget om du har prylar typade av fabrik, med intyg...

Last edited:
ECE samt EC godkännande medföljer akras system till KTM. På resten av prylarna du köper från dom får du inga certifikat eller liknande så där kan du likväl köra på den som är billigast eller ditt tycke snyggast. Men som ovan säger, allt är på egen risk bortsett "original" slip-on med cert

ECE samt EC godkännande medföljer akras system till KTM.

Nja, inte alltid. Kolla i Powerpartskatalogen så ser du att du kan köpa slip-on med ECE-intyg men också utan, kan skilja ett par tusen spänn beroende på modell av pipor och hoj.
Jag vet inte hur det ser ut till just 690 men till ex 990 Adventure så finns det flera olika modeller av slip-on..
Vill man ha pipa med ECE-intyg så måste man kolla att det är rätt produkt man köper...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti