Vad gäller med airbag inför 2021?

Kostar det extra med track mode , även om man köpt datorn ?
Verkar jobbigt att skicka tillbaka den under vintern om man hyr den, men inte vill betala under vintervilan.
Kan man ha sitt gamla alpinestars bröstskydd ?
 
Nu har Helite släppt några västar utan snöre. Tycker deras e-GP Air verkar vara vettig, och är sugen på att klicka på köp.
+ Kan användas ihop med gamla skinstället (som sitter för bra för att använda väst under)
+ Enkel och billig att ladda om själv utan att behöva skicka iväg.
+ Skinn utanpå, så den bör tåla lite skrap.
- Dyr. Nästan 10 lök i i sverige, men säljs för dryga 7 i dom düska webbshopparna.

Finns det nåt bättre utan att behöva köpa helt nytt skinnställ?
 
Köpte en Helite Turtle 2.0 och har hunnit testa den lite på gatan än. Hjälmen tar i lite i vissa lägen, typ när man ligger på tanken eller drar upp axlarna av nån annan anledning. Antar att det är för att den sitter på utsidan och det är lättare att den åker upp. Halvt störande så ska testa lite andra västar i sommar. Samma problem hade jag iofs med en Alpinestars track vest där skumgummibitarna på framsidan åkte upp och hamnade i vägen.

Sitter man rakt upp så känns det inte ens att man har på sig den. Remmen är lätt att glömma men det är ju bara en rutin att jobba in, märks inte alls när man kör i alla fall.

Skönt att slippa ladda batteri och en väst med abonnemang skulle jag aldrig köpa.
 
Köpte en Helite Turtle 2.0 och har hunnit testa den lite på gatan än. Hjälmen tar i lite i vissa lägen, typ när man ligger på tanken eller drar upp axlarna av nån annan anledning. Antar att det är för att den sitter på utsidan och det är lättare att den åker upp. Halvt störande så ska testa lite andra västar i sommar. Samma problem hade jag iofs med en Alpinestars track vest där skumgummibitarna på framsidan åkte upp och hamnade i vägen.

Sitter man rakt upp så känns det inte ens att man har på sig den. Remmen är lätt att glömma men det är ju bara en rutin att jobba in, märks inte alls när man kör i alla fall.

Skönt att slippa ladda batteri och en väst med abonnemang skulle jag aldrig köpa.
Hur funkade den att klota i?
 
Nu har Helite släppt några västar utan snöre. Tycker deras e-GP Air verkar vara vettig, och är sugen på att klicka på köp.

Har kollat på denna också. Använt HitAir RS-2 i flera år men nu är den utsliten och jag behöver en ny.

Att en sladdlös väst skall kännas trygg bygger på att triggeralgoritmerna är pålitliga och träffsäkra. Visst kan det skilja även hur bra olika västar skyddar, men att den löser ut över huvud taget (eller låter bli att lösa ut om man kör i ett potthål eller får ett kast på banan) känns som första prioriteten tycker jag.

När jag grävde i Helites nya trådlösa västar och pratade med deras support verkar de haft en handfull betatestare som åker allt från touring till bana som de haft som underlag när de utvecklat algoritmerna. Men that's it. De visste inte om hur ofta de skulle släppa nya updateringar och de hade inte funderat färdigt på hur det skall gå till rent praktiskt. Jag läser mellan raderna att uppdateringar kommer vara sällsynta om ens förekommande.

Jämför man med In&Motions västar så hade de många hundra testare som åkte flera hundra tusen mil + förare i WSBK + MotoGP som underlag innan de släppte västarna för ett antal år sedan. Efter det släpps det uppdateringar kontinuerligt nu när det är tusentals användare som hela tiden samlar in data och kraschloggar (Det går att välja bort för den som inte vill dela data över hur man åker). Uppdateringar sker trådlöst via appen.

Jag har inte köpt In&Motion själv och tjänar inget på att tala gott om dem, men jämför man deras approach och resurser så verkar Helites inte så attraktiv längre i mina ögon.
 
Har kollat på denna också. Använt HitAir RS-2 i flera år men nu är den utsliten och jag behöver en ny.

Att en sladdlös väst skall kännas trygg bygger på att triggeralgoritmerna är pålitliga och träffsäkra. Visst kan det skilja även hur bra olika västar skyddar, men att den löser ut över huvud taget (eller låter bli att lösa ut om man kör i ett potthål eller får ett kast på banan) känns som första prioriteten tycker jag.

När jag grävde i Helites nya trådlösa västar och pratade med deras support verkar de haft en handfull betatestare som åker allt från touring till bana som de haft som underlag när de utvecklat algoritmerna. Men that's it. De visste inte om hur ofta de skulle släppa nya updateringar och de hade inte funderat färdigt på hur det skall gå till rent praktiskt. Jag läser mellan raderna att uppdateringar kommer vara sällsynta om ens förekommande.

Jämför man med In&Motions västar så hade de många hundra testare som åkte flera hundra tusen mil + förare i WSBK + MotoGP som underlag innan de släppte västarna för ett antal år sedan. Efter det släpps det uppdateringar kontinuerligt nu när det är tusentals användare som hela tiden samlar in data och kraschloggar (Det går att välja bort för den som inte vill dela data över hur man åker). Uppdateringar sker trådlöst via appen.

Jag har inte köpt In&Motion själv och tjänar inget på att tala gott om dem, men jämför man deras approach och resurser så verkar Helites inte så attraktiv längre i mina ögon.
Ja, Helites e-system är ju nytt, så att köpa den västen blir ju lite chansning såklart. Hade jag åkt äventyrshoj med bylsig allvädersjacka, så hade jag övervägt en väst som var designad att bäras under jackan.
Med det är inget alternativ för mig i dagsläget.
En utanpå-väst kan ju designas med mycket större luftvolym också, så den borde vara säkrare. Om den löst ut.. ?
 
Last edited:
Helite har tydligen en recall ute för den första batchen e-västar.
Tydligen har någon eller några vådautlöst.
 
Hur ser det ut på airbagvästmarknaden nu då?
I o m att jag vill ha den på bana ibland och har puckel (på skinnstället) så känns det som utbudet är begränsat.
Jag vill ha den utanpå jackan.
Utan abonnemang;
HitAir RS1? Kabelutlösning. 6990:-
Helite eGP-Air Elektronisk. 8300:-
Helite GP-Air Kabelutlösning 6900:-
Annat?

Med Abonnemang?

Eller ska man bita ihop och köpa ett nytt ställ med airbag i från början?
Om man nu hittar ett sådant för oss uppvuxna i frihet. (195cm)
 
Helite GP-Air Kabelutlösning 6900:-

Är det fc-moto du hittat för det priset, eller du har hittat den någon annanstans? FC-moto har inte min storlek... Och hur blir priserna där nu när det ska bli nya regler till månadsskiftet?

Att jag funderar på just den är att jag har vänner kör med den, och testat den. Och som du säger, utbudet verkar vara begränsat för airbags utanpå stället.
Kör för lite för att köpa något med abonnemang, annars hade jag nog kika på ett skinnställ med airbag från rst.
 
Är det fc-moto du hittat för det priset, eller du har hittat den någon annanstans? FC-moto har inte min storlek... Och hur blir priserna där nu när det ska bli nya regler till månadsskiftet?

Att jag funderar på just den är att jag har vänner kör med den, och testat den. Och som du säger, utbudet verkar vara begränsat för airbags utanpå stället.
Kör för lite för att köpa något med abonnemang, annars hade jag nog kika på ett skinnställ med airbag från rst.
Vad för nya regler? Menar du den svenska momsen som läggs på istället för tysk så borde det redan ha drabbat FC-moto med de gamla reglerna, men jag har aldrig handlat därifrån.
Synd bara att perforeringen i stället blir värdelöst.
 
Vad för nya regler?
Synd bara att perforeringen i stället blir värdelöst.
Finns det någon väst, både innanför och utanför, som inte sabbar perforeringen?
Hade det funnits komplett airbagställ med kabelutlösning hade jag nog köpt det! Litar inte på livslängden i elektronik.

Man skulle väl börja betala moms i det land man beställer till, och inte ifrån, inom eu. Dvs beställer du från tyskland ska du betala svensk moms istället för tysk. Fanns en egen tråd om det på forumet, men det blev kanske inget av det?
Oavsett så har fc-moto inte storlek M, och misstänker S blir för tajt.
 
Då slog jag äntligen till och köpte en Hit-air RS1.
En fråga till er som kör med en sådan på bana, använder ni det medföljande lilla ryggskyddet?
Jag har ju ett utmärkt Alpinestars Level 2 ryggskydd under skinnstället samt bröstskydd.
Det känns som att det medskickade är för de fall man inte har ryggskydd i jackan.
 
Då slog jag äntligen till och köpte en Hit-air RS1.
En fråga till er som kör med en sådan på bana, använder ni det medföljande lilla ryggskyddet?
Jag har ju ett utmärkt Alpinestars Level 2 ryggskydd under skinnstället samt bröstskydd.
Det känns som att det medskickade är för de fall man inte har ryggskydd i jackan.
Nej, det används inte av mig.

Har ryggskydd och bröstplatta under helställ.

Klotat 2 ggr med västen och ger tummen upp. Köp en extra patron så kan du ladda om västen och fortsätta med den samma dag.
 
Nej, det används inte av mig.

Har ryggskydd och bröstplatta under helställ.

Klotat 2 ggr med västen och ger tummen upp. Köp en extra patron så kan du ladda om västen och fortsätta med den samma dag.
Toppen.
Det kändes som kaka på kaka, men jag ska nog beställa bröstskyddet för de tillfällen jag ev använder västen utanför banan över jacka som inte har bröstskydd.
Jodå, en extra patron beställdes samtidigt.
 
Stör mig mer på att min Helite turtle 2 skaver runt nacken och tar i hjälmen när man ligger på tanken.
Vem har Helite Gp air eller nån av hit-airs västar i butik för provning. Helst i närheten av Västerås
 
Stör mig mer på att min Helite turtle 2 skaver runt nacken och tar i hjälmen när man ligger på tanken.
Vem har Helite Gp air eller nån av hit-airs västar i butik för provning. Helst i närheten av Västerås

En bit från Västerås men MC-Boden vid Lindhagenplan i Stockholm hade Helite GP Air hemma när jag var där sist. Det var var ett tag sedan så det är bäst att ringa och kolla att de har rätt storlek hemma. De finns här:


Mvh,
Ingvar
 
En bit från Västerås men MC-Boden vid Lindhagenplan i Stockholm hade Helite GP Air hemma när jag var där sist. Det var var ett tag sedan så det är bäst att ringa och kolla att de har rätt storlek hemma. De finns här:


Mvh,
Ingvar
Tackar, dit borde man väl kunna ta sig
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top